joi, 24 ianuarie 2019

Armand Goșu, istoric și ziarist:
Vacanțele sunt cel mai bun moment pentru a evada nu doar din București ci și din granițele fostului spațiu sovietic, al părții de lume de care mă ocup de 25 de ani, de istoria acelor locuri, de evoluțiile din aceste țări. Așa că în vacanță citesc despre alte țări, de la istorie, la reportaj, romane… De exemplu, o vară întreagă am citit Istoria Poloniei, a lui Norman Davies, apărută în două volume la Polirom. Cel mai adesea, în vacanțe încerc să nu mai citesc istorie, relații internaționale, rusistică sau ceva non fiction legate de aceste spații euro-asiatice. Nu reușesc mereu, recunosc. Am avut veri bune în care m-am afundat în fiction, romane polițiste sau am citit le Carré până la sațietate.
Am așteptat demult această vacanță pentru o restanță pe care încerc s-o rezolv de câțiva ani. E vorba de scriitorii moldoveni. Cei care deja au confirmat.
Tocmai m-am întors dintr-un weekend la mare, unde am recitit Dumitru Crudu, Salutări de la Troțki, proză scurtă. Crudu îmi place mult, am recitit volumul ca să-mi confirm evaluarea, mai mult. Pentru august, am pus deoparte Moartea unei veverițe, pe care am luat-o recent, de la târg. Tot dintre cei deja consacrați, Iulian Ciocan, Dama de cupă, apărută la Polirom. Alături de Liliana Corobca, Vitalie Ciobanu, Mihail Vakulovski, Ciocan este favoritul meu dintre scriitorii moldoveni. I-am citit cărțile, le-am recomandat… am consemnat ecouri foarte bune la cărțile lui.
Încerc să mă împrietenesc și cu Tatiana Țibuleac, dar merge mai greu. Nu înțeleg de ce. Pentru vara asta, prieteni de la Editura Cartier, de la Chișinău, mi-au recomandat Vara în care mama a avut ochii verzi (pe care am început-o de vreo două ori dar am abandonat-o) și Grădina de sticlă. Tot ei m-au îndemnat să citesc Emanuela Iurkin, asigurându-mă că o să fiu entuziasmat de scriitură. E pusă în bagajul pentru vacanță.
Pe lângă scriitorii moldoveni, la loc de cinste pe noptieră va fi Daniil Harms, o dragoste mai veche, dar foarte puternică, mai ales că e tradus de Vakulovski și de Leo Butnaru.
În afara acestei liste „estice”, o să recitesc Silvia Colfescu, Mătuși fabuloase, o bijuterie de carte, din păcate prea puțin comentată. I-am promis lui Dan Miron, fost coleg de facultate că o să-i citesc ultimul roman, Ascultă muzica, și nu vrea să-l dezamăgesc. El nu m-a dezamăgit, e bun.
Va fi prima vară dedicată literaturii moldovenești, scriitorii de peste Prut vor avea prioritate. Aduc un aer proaspăt, teme noi, un registru stilistic special în literatură română, merită cu prisosință mai multă atenție și interes din partea mea.

http://www.viataromaneasca.eu/revista/2018/09/cartile-din-bagajul-de-vacanta/

Un comentariu:

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan