marți, 15 noiembrie 2022

 Nu citisem romanul „Accidentul” al lui Mihail Sebastian. Tocmai ceea ce mi s-a părut cel mai interesant- foarte interesant- e expediat intr-o scenă doar de jumătate de pagină: ascensiunea fascismului în Europa. Amintesc că acțiunea romanului se întâmplă în 1934-1935. Scena aia însă e fabuloasă și merită toate milioanele. Altfel, e un splendid roman de dragoste despre cum Nora îl iubește pe Paul care nu o observă și Paul o iubește pe Ann care nu-l ia în seamă. Am îndrăgit schiul și iarna după ce l-am citit. Primul gând pe care l-am avut în cap e să las totul baltă și să mă duc la schi, acolo unde s-au dus Nora și Paul. E cel mai frumos roman despre schi și despre cum Nora reușește să-l facă pe Paul s-o uite pe Ann. Cu toate astea, cea mai faină scenă din roman e și cea mai scurtă- e cea despre întâlnirea lui Paul cu grănicerii naziști. Superbă. Oare de ce n-a dezvoltat-o Sebastian? Nu i s-a permis? Se temea de reacția legionarilor? Nu i se părea ceva important?

Dincolo de asta, cel mai interesant personaj din roman e Nora. O femeie puternică, dreaptă, sinceră și plină de viață, căreia nu-i este frică de niciun fel de obstacole, așa cum doar cei care iubesc schiul mai pot fi.
Înțeleg de ce a avut un succes monstru când a apărut.

Dumitru Crudu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan