luni, 19 iulie 2010

Interviu la EUROPA LIBERA

Un gulaș antologic „La Mișu” în Timișoara

Alexandru Vakulovski
13.07.2010
Dumitru Crudu
Scriitorul Alexandru Vakulovski despre periplul său românesc după un an și ceva de surghiun.
La un an și ceva de la expulzarea sa din România, Alexandru Vakulovski a trecut Prutul, fiind invitat să ia parte la un colocviu de literatură din Alba Iulia consacrat debuturilor în literatură. Între timp, scriitorul a obținut cetățenie română și i s-a anulat interdicția de a călători în România ca urmare a unei uriașe presiuni din partea comunității literare și civile din România. În cazul lui Alexandru Vakulovski, ca niciodată, breasla literaților a dat dovadă de o solidaritate fără precedent. În timpul de față tînărul scriitor locuiește la Chișinău și e pe cale să-și publice un nou roman la editura Cartier. În România a participat la cîteva întîlniri cu admiratorii artei sale, iar cea mai spectaculoasă și inedită dintre ele a avut loc la Timișoara.Alexandru Vakulovski: „Am intrat într-un club din Timișoara, unde știam că proprietar e un librar. Librarul ăsta e un foarte mare iubitor al cărților și a creat un loc special unde să se întîlnească oamenii care iubesc cărțile și am intrat. Mi-a plăcut foarte mult și mi-a povestit că în fiecare joi acolo se gătește și nu m-a ținut gura și i-am spus că știu să gătesc și eu și atunci m-a invitat să gătesc și eu și am acceptat. După care l-am întrebat da pentru cîte persoane și el mi-a zis ca acuma și erau vreo cinci oameni în club. Probabil, s-o dus zvonul prin Timișoara că a doua zi am gătit nu știu pentru vreo douăzeci de oameni. M-am simțit ca o gospodină care gătește gulaș, căci am făcut o oală imensă de gulaș moldovenesc.”Dumitru Crudu: „Pentru iubitorii de literatură care au venit să te vadă?”Alexandru Vakulovski: „Da. Bine. Au venit și mulți pictori, sculptori. A doua zi, tot la Mișu, că așa se numește localul, am făcut o lansare a antologiei Noua poezie basarabeană. Am citit din Iulian Fruntașu, fratele meu Mihai Vakulovski și din poeziile mele. Pentru că eu am prezentat această antologie ca o antologie subiectivă a poeziei basarabene și atunci am zis că pot să fac și eu o alegere tot subiectivă. Și am ales ce-mi place de acolo mai mult.”Dumitru Crudu: „Ai mai fost la un colocviu de literatură?”Alexandru Vakulovski: „Da, am mers în România pentru colocviul de la Alba Iulia, dar mi-a părut rău să mă întorc prea repede și am mai făcut cîteva călătorii la Timișoara, Tomești, Brașov.”Dumitru Crudu: „După expulzare, cum ți s-a părut România?”Alexandru Vakulovski: „Păi m-am simțit ca acasă. Chiar foarte bine. Mă gîndeam că există două Românii, o Românie a oamenilor mișto și o Românie și o Moldovă a politicienilor care nu au nici o treabă cu aceste țări.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan