miercuri, 23 iulie 2014

Poezia e la Bistrita. Si noi am fost acolo

In cele sase zile cat am stat la Bistrita, am verificat pe propria piele sintagma Poezia e la Bistrita. E chiar la Bistrita.

Foarte dens, debordand de evenimente, festivalul este foarte reusit prin calitatea si valoarea invitatilor. Poeti de prima mana din toate generatiile au citit din creatia lor si au dialogat cu publicul.

Am invatat foarte multe lucruri  in aceste zile. Si am avut nenumarate descoperiri. Poeziile lui Stefan Baghiu, Bogdan Alexandru Stanescu, Adela Greceanu, Mihail Vakulovski,  Radu Vancu, Ruxandra Cesereanu, Ion Muresan, Ionel Ciupureanu, Claudiu Komartin, Domnica Drumea mi s-au parut de-a dreptul exceptionale. Stefan si-a citit o poezie de pe mobil, cu o voce joasa si sacadata care mi-a ramas mult timp in urechi. BAS a fost o alta revelatie de-a mea. Ce diferenta intre cum era pe strada si cand isi recitea poeziile. Simteam cum se nastea in jurul sau o lume. Nu e doar un critic bun, dar mai e si un poet tulburator!

Revenit la hotel, unde nimeni nu ne-a deranjat deloc, am citit poeziile Domnicai Drumea din volumul VOCEA, care a reusit sa transforme depresiile, dezamagirile, esecul, teama, fragilitatea intr-o poezie patrunzatoare si autentica. Poezia Domnicai e o alta mare descoperire a mea. E, cred, printre cele mai bune poete ale generatiei sale.

Singular si impetuos, lui Sorin Despot nu i-a fost frica sa-si recite poeziile pe fundalul unor acorduri muzicale. Ce tare e poemul sau despre Ianus!

In holurile hotelului, poetii discutau despre poezie. Am purtat si eu cateva discutii foarte interesante cu Marin Malaicu-Hondrari despre poezia feminina si am ajuns la concluzia ca foarte putine poete au umor. Printre ele se distinge Adela Greceanu, care aduce ironia si umorul intr-un univers feminin al dezabuzarii.

Datorita umorului si ironiei, poezia lui Mihail Vakulovski a castigat noi simpatizanti la Bistrita in sala sinagogii cand a citit. Lumea reactiona foarte viu la fiecare soparla de-a lui Mihai. Poeziile lui Mihai pe care le stiam foarte bine, mi s-au parut printre cele mai bune pe care le-am auzit la festival.

Un alt lucru pe care vreau sa-l remarc e prestanta lui Radu Vancu. Un moderator pe potriva festivalului. Vladut si Sebastian, doi copii de poeti, s-au imprietenit in timpul festivalului, determininandu-i si pe parintii lor, Radu Vancu si Florin Iaru, sa devina mai apropiati.

Un lucru foarte laudabil e ca organizatorii festivalului nu s-au folosit de acest festival pentru a iesi ei in fata, ci i-au lasat si i-au incurajat pe invitatii lor sa se afirme.

In aceste zile, asa cum imi scria intr-o dedicatie Adela Greceanu, tot ce s-a intamplat a fost favorabil poeziei, dar si prozei. Pentru ca una dintre cele mai interesante intalniri din timpul festivalului a fost cea cu mare prozator roman PETRU CIMPOESU.

A fost un festival foarte reusit. Eu m-am simtit ca dupa o sedinta terapeutica. Am plecat din Bistrita cu mai multa incredere in mine si cu o mai mare dorinta de-a  scrie.  Dar si cu multa nostalgie si parere de rau ca s-a terminat si ca s-a terminat asa de repede.

Ce pacat ca un asemenea festival nu poate sa se tina tot anul imprejur!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan