vineri, 14 septembrie 2012



Ana DONŢIU

Foame. 1946

Te trezeşti la Bălţi şi mănânci ceapă fiartă cu scoarţă de nuc; rozi un  ştiulete de porumb şi ciotul îl arunci la câine; te pui în genunchi şi paşti troscot, ştir, lobodă, apoi muşti pământul cu gura, îl mesteci, îl înghiţi, eşti o râmă, smulgeţi capul şi va creşte altul.
Te trezeşti la Antoneşti cu ochii umflaţi pe la şapte, adormi şi te scoli la trei. Bei, însă cana e goală, mănânci, dar nimic în farfurie, muşti aerul ca un câine enervat de o muscă, alergi după ea, alergi după oameni, ajungi la Orhei, cu două cuie în ţeastă, nu te mai poţi opri, o iei la stânga prin mărăcini, prin resturi de gospodării, drumuri arate, ruguri stinse, la care s-au încălzit oameni, la care s-au fript oameni, o iei la dreapta şi rătăceşti, apoi la stânga şi dreapta şi tot înainte, prin câmpuri cu ciori croncănind, care sar pe tine şi tu dai cu piciorul în ele, le-ai prăji, ba nu, le-ai mânca aşa crude, până nu te-au terminat de tot, până ieşi ciopârţit şi ciugulit, cu carnea căzând de pe oase, cu scheletul alergând în stânga şi-n dreapta: printre trunchiuri de copaci, printre cioturi muşcate, prin gări devastate, apoi niciun copac, niciun trunchi, niciun ciot – nici muşcat, nici întreg, niciun fel de ciot, nimic, nicio gară, şi aşa toată noaptea, alergi dormind şi dormi alergând, cu faţa spartă, schimonosită, cu gura căscată şi tâmpă, ca atunci când dormi în tren, rezemat de geam şi vecinul de compartiment se holbează la tine cum, prin maxilarul căzut, îţi curge saliva şi se prelinge pe bărbie, iar tu peste tot: ieri la Praga, azi la Berlin, te trezeşti în Varşovia, atârnat de un stâlp...
Cazi dintr-un car în drum spre Tomeşti, cu mâna prinsă în hăţuri, te trec toate pietrele, toţi spinii îţi intră în piele, bolovanii te ajung la oase, aici nu mai mergi, ci eşti mers de drumuri, băut de râuri, păscut de vaci... daţi-mi o vacă să o iau de coarne, daţi-mi una să vă arăt cum se trăieşte, daţi-mi un pumn în măsele, daţi-mi o piatră să molfăi.
Mă apuc de păr şi trag, mă apuc de picioare şi muşc, e cald şi e sânge. Ştiu cum arată iadul, îl văd la Bender, maşinile te recoltează cu grâul, halele te înghit, morile te macină, gospodinele te frământă în aluat, te bagă la cuptor – niciun iad fără flăcări – te scot şi te împart, copiii te înfulecă...
Din nou treaz, din nou la cuptor, din nou în stomacuri.               
Zorii prin fereastră, tu prin tocator, eşti bun, eşti curat, ca vinul de Burgundia, ca ţuica de Bistriţa. Vreau în Kamceatka, vreau pe şantier, cu gleznele în lanţuri, cu degetele scrijelind, cu gura săpând în rocă, cu sângele pe bărbie.
Eşti la Soroca, Ungheni, Duseldorf, la Haga şi nu te mai trezeşti.



                                                
















cinci minute până la metro

şi o sută de întrebări pe care să le pui adulţilor
groaza din Amiteville
Maverick
poveştile lui Andersen

încă o zi pe insula ursului-fantomă
şi încă una cu traficantul de arme

lasă-i să vorbească
lasă-i să spună
că îl cheamă Erl
sau Donald McKlein

totul e o enciclopedie ortodoxă
totul se întâmplă
fără repetiţii

am să-mi fac poze la minut
şi am să fug cu
curierul de la 8              
în timp ce un dante de pică o să-mi strige:
действуи, крошка!”
peste noi vor trece
aripile îngerului dispărut
totul într-o clipă
vom fi îndărăt cu zece veacuri
şi ochiul din lupă
îşi va închide pleoapele
deasupra noastră
















Totul va fi bine


ba nu
ba nu
ba nu

în spatele fiecărui geam acoperit
se petrec lucruri
despre care n-ai vrea să afli la ştiri

două rânduri de blocuri
printre care să mergi
în hainele alteia

să mergi aşa
până la capătul străzii
până BMW-ul opreşte
într-un stop cu marcaţia
Odesa 150 km



































ai avut dreptate
totul se vede
totul rămâne ca petele de apă
pe un pahar uscat

cuvintele şoptite le citeşti apoi
în titlurile din ziare
pe primele pagini
pe ledurile aprinse noaptea în oraş

iar după
se lipesc pe degete
ca gândacii de colorado
de pe cartofii crescuţi
în spatele casei

dar şi falsele amintiri
când am petrecut Crăciunul fără tine
deşi erai în poze
când ai venit noaptea lângă patul meu
deşi erai moartă de câteva zile

când simt un bot umed de pisică
atingându-mi tălpile
mă uit în jos
şi nu văd nimic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan