Bucurestiul Cultural | Editie scrisa
17.09.2013
Bucurestiul Cultural, nr. 127 - O viziune asupra literaturii române postbelice
de Serban Axinte
Un puzzle teoretic.Conceptul de reprezentare are o tradiţie uriaşă în istoria culturii. Aşa cum demonstrează Sanda Cordoş în capitolul teoretic al cărţii Lumi din cuvinte. Reprezentări şi identităţi în literatura română postbelică, el îşi are originea în Poetica lui Aristotel, evoluează în concordanţă cu marile curente de gândire şi se ramifică în funcţie de disciplinele în care a fost şi este utilizat. Astfel, autoarea construieşte un puzzle bine sudat al accepţiunilor acestui concept, convocând în demonstraţia sa teoreticieni precum Antoine Compagnon, Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Daniel-Henri Pageaux, Paul Ricoeur, Northrop Frye, Tzvetan Todorov, Serge Moscovici ş.a. Ceea ce e remarcabil în acest capitol introductiv, Reprezentări şi identităţi. Reprezentări identitare, nu e doar coerenţa internă a ideilor, ci potenţialitatea aplicării lor în practica interpretativă. Studiile ce compun cartea (textele păstrează o autonomie a lor, unele în raport cu altele) răspund problematicilor deschise aici, mai ales pentru că Sanda Cordoş îşi precizează foarte clar preferinţa pentru una dintre accepţiunile conceptului. Pe urmele lui Tudor Vianu – care vorbea despre relaţia de interdependenţă dintre operele de artă şi „forma înfăţişării lor materiale“, orice schimbare modificându-le sensul şi valoarea –, autoarea mărturiseşte că pentru ea „reprezentarea literară este, în primul rând şi în mod fundamental, reprezentarea artistică, adică o formă a limbajului, constituită prin procedee, tehnici şi strategii specifice artei literare. Consider că reuşita (ca şi eşecul) unei opere, puterea ei de a semnifica, rezistenţa pe termen lung se bazează, toate, pe calitatea estetică“.
Chiar dacă acest concept a devenit, după expresia lui Antoine Compagnon, „un coşmar al teoriei literare“, el se dovedeşte în continuare fecund, pentru că şi acesta, ca şi operele literare, dacă suportă cea mai mică modificare de sens, îşi lărgeşte aria de aplicabilitate. Iar Sanda Cordoş demonstrează acest fapt în analizele sale, corespunzătoare capitolelor ce compun volumul. În cele ce urmează le voi examina succint pe cele mai importante.
Un profil al ideologiei realismului socialist
Cu referire la Ideologia realismului socialist în România, să ne amintim că Czesław Miłosz a explicat de ce intelectualul (teoreticianul literar sau scriitorul) din ţările cu regim totalitar a aderat la doctrina realismului socialist. Acestuia i-a fost suprimată posibilitatea interioară de a mai crede în existenţa vreunei alternative. Sanda Cordoş construieşte un profil sintetic, riguros documentat al ideologiei realismului socialist, explorând presa vremii, chemându-i la apel pe cei mai vocali susţinători ai respectivului fenomen. Autoarea procedează metodic, istoriceşte. Concepe o periodizare, stabileşte apoi coordonatele aparatului oficial prospectiv, pentru ca, ulterior, să se ocupe de principalii „stegari“ şi „corifei“ ideologici. Nu sunt uitaţi nici „înnoitorii“ Petru Dumitriu şi Marin Preda, care pledau în favoarea specificului artistic şi a inovaţiei, chiar dacă aparent se refereau la lărgirea conceptuală a aceluiaşi realism socialist. Acest segment al cărţii ar putea fi citit în corelaţie cu cel intitulat 1956: calendarul oficial, unde se aduc clarificări în legătură cu „mecanismele de cenzură şi de represiune prin care puterea controlează arta“, care au făcut posibilă o situaţie paradoxală, anume, trecerea mai multor scriitori prin toate categoriile literaturii epocii: literatura oficială, literatura interzisă şi literatura exilului.
Tot pe articole din presa vremii se bazează şi studiul Modernitatea Hortensiei Papadat-Bengescu în anii ’50 sau Un tăcut semn de întrebare. Citatele selectate din intervenţiile autoarei ciclului Halipa sunt relevante pentru situaţia specială, atipică a scriitoarei, care, deşi semnează articole în spiritul anilor ’50, îşi continuă lucrul la romanul Străina (regăsit, restabilit şi publicat recent), ultimul din ciclul Halipa. Hortensia Papadat-Bengescu pare în acest context un liant între spiritul interbelic (modernist), ideologia comunistă vie şi dezgheţul şaizecist ce a făcut posibilă autonomia esteticului. În finalul capitolului, Sanda Cordoş apreciază că „Modernitatea Hortensiei Papadat-Bengescu a fost, iată, în anii ’50, nu doar o greşeală ideologică, precum era văzută din perspectiva oficială a regimului, ci şi un tăcut semn de întrebare. În conştiinţele literare ale acelei vremi, tot mai pregnant în cele ale generaţiilor tinere, acestei tăceri i s-au dat răspunsuri sonore, produse de o literatură care recâştiga dreptul la autonomie estetică (deşi mereu îngrădită politic) şi la dialogul cu trecutul, ca şi (între limite) acela cu contemporaneitatea occidentală“.
Lecturile clandestine şi optimismul oficial
Mi-a plăcut în mod deosebit capitolul Lectura clandestină în România comunistă. Câteva aspecte. Mai ales pentru că despre acest subiect, deşi s-a vorbit foarte mult, s-a scris relativ puţin în mod sistematizat. După o contextualizare (şi, de această dată, bazată pe documente) a interzicerii cărţii de valoare în România sau, după expresia unui organ al puterii, a „defascizării întregului sector al publicaţiilor de orice fel din ţară“, Sanda Cordoş scrie despre practica lecturii clandestine, comentând mărturiile/confesiunile unor scriitori precum Matei Călinescu, Ion Vianu, Paul Georgescu, Ana Blandiana, Radu Cosaşu, Nicolae Manolescu ş.a. Autoarea deduce şi funcţiile lecturii clandestine, care ar fi, în principal, întreţinerea şi prezervarea vieţii interioare şi formarea spiritului critic. Iar aceste două funcţii principale ale lecturii clandestine au făcut posibilă – aşa cum se arată în capitolul Dreptul la nefericire – o literatură ce s-a distanţat în esenţa ei de optimismul oficial: „Indiferent de practica scrisului, mulţi scriitori vor resimţi ca împovărătoare distanţa dintre optimismul comenzii oficiale şi starea lor interioară. (...) Exceptând prima perioadă de după instaurarea regimului comunist (în speţă anii ’50), în care predominantă este literatura cu caracter propagandistic şi care poartă marca optimismului oficial, în perioadele următoare, în care literatura s-a zbătut să câştige şi să menţină o anumită autonomie în raport cu puterea, aceasta a încercat să se sustragă triumfalismului specific omului nou şi să vorbească limbajul mult mai bogat al omului (imperfect) dintotdeauna“.
Recuperări, reeditări, identităţi regăsite
În legătură cu periodizarea apariţiilor romaneşti de după 1990 pe care Sanda Cordoş o realizează în capitolul Cine suntem? Romanul identitar, aş vrea să fac următoarea precizare. Reamintesc faptul că, din când în când, romanul cunoaşte momente de evoluţie accelerată. Şi aceasta nu se datorează esteticului, unui anumit mod de a înţelege în abstract literatura. Totul porneşte de la dorinţa scriitorilor de a fi în actualitate, de a tranşa un orizont de aşteptare, de a-i da o replică, de a-l lua prin surprindere. Asta când nu se intenţionează contrariul, adică satisfacerea unei necesităţi de identificare cu acest orizont de aşteptare. Obsesiile identitare şi politice (chiar aşa cum s-au manifestat ele în anii ’60, ca defulare, revanşă, decompensare) au favorizat regândirea unor relaţii care să conducă în final la validarea estetică. Se întâmplă des ca, în primă instanţă, scena literaturii să fie ocupată de literatori a căror urmă să se piardă foarte repede. Un roman propune o temă, o atitudine ce stârneşte controverse. Vine cu un mesaj direct ce are un impact imediat. Creează rumoare. Aduce în prim-plan o problematică neexplorată, un alt fel de a fi al individului pus în situaţia de a reacţiona în faţa unor situaţii atipice. Printr-o astfel de temă s-a încercat o altfel de abordare a temei identitare şi a celei politice. Într-o oarecare măsură s-a şi reuşit. Dar romanele care ilustrează cel mai bine temele amintite mai sus apar, aşa după cum arată Sanda Cordoş, abia după 1990. Într-o primă etapă, postdecembristă, se tipăresc romanele interbelice interzise semnate de scriitori precum C. Stere, Gib Mihăescu sau Mihail Sebastian, iese la lumină literatura de sertar, reprezentată în principal de I.D. Sîrbu, optzeciştii (care până atunci optaseră pentru proza scurtă) se reorientează spre roman, în fine, după 2000 intră în scenă o altă generaţie de romancieri reprezentată de Bogdan Suceavă, Florina Ilis, O. Nimigean, Radu Pavel Gheo, Lucian Dan Teodorovici ş.a. În libertate şi dovedind elasticitate în privinţa tehnicilor narative, o parte dintre scriitorii amintiţi reuşesc să ducă la îndeplinire unele deziderate teoretice romaneşti, formulate de mai mulţi reprezentanţi ai generaţiei ’60.
Asimilarea imperfecţiunii
Sanda Cordoş dedică un capitol special scriitorilor Gabriela Adameşteanu şi Gheorghe Crăciun, pe care-i consideră „doi dintre cei mai originali prozatori postbelici“. Analizele romanelor Pupa russa şi Provizorat au în vedere reprezentarea femeii în lumea comunistă, fiind privilegiate acele trăsături caracterologice ce trimit la arhetipul livresc al lui Gustave Flaubert. Din acest motiv, acest fragment se şi intitulează Doamna Bovary în România socialistă. Deloc de neglijat este şi textul dedicat lui Norman Manea, căruia îi sunt explorate „ţinuturile interiorităţii“, cele revelate doar indirect prin diverse figuri ale alterităţii.
Interpretările realizate de Sanda Cordoş mă fac să mă gândesc la o lipsă de omogenitate fericită a literaturii ultimelor decenii. Operele de valoare se sustrag, după cum se ştie, monolitelor generaţioniste. Identitatea se revelează cel mai adesea din fisurile, rupturile caracterologice. Iar cum literatura este şi o sumă de caractere, aş putea spune că o virtute a practicii literare a ultimelor decenii constă într-o autenticitate conturată în absenţa obsesiei autenticităţii, ci prin asimilarea în esenţa ei a imperfecţiunii. Şi nu mă refer, fireşte, la derapajele estetice, ci doar la acea imperfecţiune care degajă energie, combustie.
În concluzie, această carte compusă din capitole care-şi păstrează autonomia este o dovadă a faptului că reprezentarea literară este una dintre cele mai fecunde accepţiuni ale conceptului de reprezentare. Atentă la operele pe care le selectează şi le interpretează, autoarea propune implicit şi o viziune asupra literaturii române postbelice în varianta ei lărgită, prin includerea aici şi a scrierilor apărute în anii ’90-2000.
Sanda Cordoş, Lumi din cuvinte. Reprezentări şi identităţi în literatura română postbelică, Cartea Românească, 2012.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu