Poezie: ca de obicei, inghesuiala. Una buna
Bogdan-Alexandru
Stanescu
Incep, ca de obicei, prin a-mi cere iertare celor pe care-i uit.
De fiecare data cand scriu un text de acest gen realizez abia dupa aparitie ca
am neglijat pe cineva. In acelasi timp, nici nu doresc sa mentionez titluri
doar pentru ca au aparut. Anul trecut scriam ca nu as vrea sa mai particip, din
aceste motive, la asemenea rezumate. Cum George Onofrei s-a dovedit foarte
persuasiv, nu ma tin de cuvant. Asadar, o viziune foarte, foarte personala
asupra anului literar 2016.
Proza: aici ma preocupa iesirea din norma, din ce in ce
mai rara. Se scrie mult si nici macar foarte prost, mai curand la minima
rezistenta. Asadar, pentru mine, notabile sunt Pascal deseneaza corabii,
debutul lui Radu Niciporuc, pentru ca a reusit sa construiasca o voce narativa
originala; Cazemata lui Tudor Ganea, pentru ca s-a opus
tentatiei de a fi un debut „de test“ si a fortat lenea cititorului inca din
prima pagina; Salutari lui Trotki, un volum-lectie in care Dumitru
Crudu arata ca poate face proza scurta din orice si, deloc in ultimul rand, Interior
zero, o carte extrem de desteapta si de cruda care o propulseaza pe Lavinia
Braniste printre scriitorii adevarati/consacrati. Pe final de an au aparut doua
romane masive la care citesc chiar acum, simultan: Disco Titanic al
lui Radu Pavel Gheo si Efectele secundare ale vietii, opul
polifonic al lui Vlad Zografi. Personal, dat fiind ca fac parte din selecta
secta cosasiana, un an in care a aparut Viata fictiunii dupa o
revolutie nu putea fi decat unul excelent!
Inainte de a trece in dimensiunea poetica a fiintei, trebuie sa
felicit echipa de la iocan pentru treaba profesionista pe care o face: e o
lectie pentru revistele culturale care merg in virtutea inertiei.
Poezie: aici, ca de obicei in ultimii ani, e
inghesuiala. Si inca una buna. As incepe prin a aminti excelenta revista Poesis
International, condusa de Claudiu Komartin, care reuseste sa fie, numar de
numar, consistenta si actuala. Daca tot am vorbit despre Claudiu Komartin, Casa
de Editura Max Blecher tine iarasi capul de afis in ceea ce priveste poezia:
Livia Stefan, cu al sau Lolita32, Radu Nitescu, Dialectica
ursilor, antologia recuperatoare Vasile Petre Fati, O anumita
caldura umana, Alexandru Potcoava, cu Intr-o zi nu ne vom mai
recunoaste si Radu Andriescu, cu volumul sau Cand nu mai e aer –
un cititor de poezie romana contemporana are ce gasi aici. La fel de activa pe
piata de poezie, dar cu un program mai haotic (impresie la care ajuta si
prezenta discreta din librarii, plus site-ul misterios) a fost editura
Charmides: Ioan Es. Pop (Arta fricii), Andrei Dobos (Spiro),
Matei Hutopila (Tisita), Olga Stefan (Saturn, Zeul) si Alex
Vasies (Oana Vasies) fac parte dintre aparitiile notabile ale anului.
Daca tot suntem la capitolul Alex Vasies, el a publicat tot in 2016 Instalatia,
la Cartea Romaneasca. Un poet foarte interesant. Si, in fine, mult discutata
(pe merit) Trado, colaborarea poetica dintre Svetlana Carstean si
Athena Farrokhzad, volum ce deschide o noua colectie de poezie, Vorpal, a Editurii
Nemira, unde deja au aparut doua volume semnate de Florin Dumitrescu (Dodii)
si Stefania Mihalache (Sisteme de fixare si prindere). Aparut la
inceputul anului, volumul Trei, al lui Sorin Ghergut, de la Editura
Vellant, nu poate lipsi din nici un top poetic. La Cartea Romaneasca, 2016 a
insemnat un volum Nichita Danilov (Recviem pentru tara pierduta), dar si
un debut, cu totul aparte, al lui George State: Crux. Tot la
capitolul debut, trebuie amintit volumul rezistenta, al Alinei
Purcaru. Dat fiind ca a fost Anul Dada, nu pot sa nu mentionez aici editia
profesorului Ion Pop din Tristan Tzara, Sapte manifeste DADA.
Lampisterii. Omul aproximativ, aparuta in primavara acestui an la Polirom.
Diverse, dar foarte bune: Vasile Ernu aduce pe final
de an partea mediana a trilogiei sale dedicate marginalilor, Banditii (Polirom),
o carte pe care o consider pasul decisiv facut de autor spre proza de calitate.
Vasile Ernu se transforma, incet, intr-un excelent autor de non-fiction
literar. La Cartea Romaneasca, respectiv Paralela 45 au continuat seriile de
autor „Gheorghe Craciun“ si „Mircea Nedelciu“, un lucru extraordinar, din
punctul meu de vedere. Tot la lucruri extraordinare as pune si noile titluri
aparute la Humanitas, in seria de autor Matei Calinescu. La Humanitas a fost
publicata si o foarte frumoasa (si utila) editie critica a Levantului lui
Mircea Cartarescu, realizata de Cosmin Ciotlos. La Tracus Arte, pe final de an,
o premiera editoriala: Ilarie Voronca, Jurnalul sinuciderii, un
document extrem de interesant, dar si o carte in care moartea isi da mana cu
literatura. Mi se pare bine-venita si reeditarea, de catre aceeasi editura, a Introducerii
in poezia americana moderna a lui Serge Fauchereau.
Nu vreau sa intru in domeniul traducerilor, pentru ca aici bataia
e crunta si totul se cam reduce la bani. As mentiona insa cateva aparitii
interesante din domeniul non-fictiunii, cum ar fi Franco Moretti, Grafice,
harti, arbori. Literatura vazuta de departe (Editura Tact, traducere
de Cristian Cercel), mica biblie a distant-reading-ului, recte French
Theory, a lui François Cusset, de la aceeasi editura (traducere de Andreea
Ratiu). Practic, Tact a cam devenit singura editura care scoate teorie, in
rest toata lumea a stins motoarele, ca erau prea incinse. Si, ca sa incepem
anul bine, recomand din tot sufletul Anatomia melancoliei, celebrul
si abstrusul op al lui Robert Burton, tradus de Iustina Cojocaru si publicat de
Editura Herald.
Perla Coroanei: Ulysses, 732. Romanul romanului de
Mircea Mihaies, pentru ca, desi suferim de toate complexele posibile, la
capitolul eseu/critica literara inca putem fi de nivelul semifinalelor, ba
chiar al finalelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu