Oraşul Bălţi privit din vîrful unui pantof
Cu toată fericirea
de a mă îndepărta de plaiurile natale săteşti, viaţa de orăşean îmi pare a fi foarte
atractivă, cu mari perspective şi libertăţi. Nu pretind a spune că aici, în
acest orăşel „de provincie”, nu aş putea îmbrăţişa toate bucuriile vieţii la
care am visat dintotdeauna, însă un lucru e cert n– am reuşit să găsesc aici un loc de refugiu şi
reculegere...
În obişnuinţa mea de
a mă plimbla ades prin margini de străzi şi cărăruşi bălţene, nici o clipă n-am
ezitat în ideea că fiecare zidărie, fiecare îngrăditură, cotitură şi îngustări de uliţă nu m-ar recunoaşte... E
evident că nu mi-au devenit familiale şi
pe deplin cunoscute, au devenit parte din viaţa mea... Aici aerul respiră odată
cu mine..., iar paşii mei grăbiţi de
gîndul la căminul meu familial mă transpun pe artera principală a oraşului
pentru a ajunge cît mai repede acasă.
Marele scriitor Lucian Blaga spunea odată că veşnicia
s-a născut la sat. Am încercat să iau veşnicia cu mine la Bălţi, locuind la
sol, zile liniştite şi fericite împreună cu familia mea. Uneori mă pierd de-o
nesfîrşită tihnă în serile umbrite de căderi de frunze coapte ale vişinului din
ograda mea, pe cînd crizantemele culese de îngheţuri din grădină mă salută în
fiecare dimineaţă, atunci cînd le privesc prin geam în timp ce-mi beau cafeaua.
Soarele luceşte cu razele sale fierbinţi pavajul drumului, iar în urma
maşinilor se ridică un nour de colb, care-mi vestejeşte florile.
... E ora dimineţii plină de ceaţă, timpul cînd aştept
troleibuzul. În aşteptarea mea nerăbdătoare, îmi aprind o ţigară şi
privesc oamenii care aşteaptă în staţie,
la fel ca mine. Şi toţi ne gîndim: „oare
va veni troleibuzul la timp...?” Stăm fiecare departe unul de altul, fără
să facem vreo mişcare, cu un aer resemnat şi trist. Din adîncul depărtărilor se
arată troleibuzul, iar noi îl privim cu lăcomie... Prin geamul troleibuzului din epoca sovietică, uzat şi învechit,
urmăresc imaginar, cum s-a schimbat oraşul în această zonă unde locuiesc.
În partea de Vest
a oraşului se înalţă trei hornuri
statornice, care răzbat pînă la înălţimea cerului prin nebuloasele de fum
cenuşiu şi apăsător ce-l emană necruţător în văzduh. Acestea sînt „onorabilele” ţevi ale Centralei de Termoficare şi Electricitate. Aceasta
irigă locuinţele bălţenilor cu
„arşiţă”, pe timp de viscol, şi nămeţi, în fiecare an.
Aidoma unei
mărgele răzleţe, pierdute din salba de nestemate, la un capăt de oraş, se vede
Combinatul de Pîine, care şi-a
început activitatea spre sfîrşitul celui de-al Doilea Război Mondial. Cocea pîine,
patiserie, fel de fel de bunătăţuri din făină, de Paşti şi alte sărbători, întocmai ca bunica, care la
fel îşi trăgea jăraticul în vatră, pregătind ulterioara tavă de aluat, în timp
ce poporul aştepta cu nerăbdare pîinea cu mirosul ei îmbătător.
În acea perioadă şi-a
deschis uşile şi Fabrica de Lapte. Această maşinărie era cufundată într-un ocean
de lapte adus de prin toată regiunea de Nord a ţării. În acest tremor de
bucurie din imensitatea materiei prime de lactate. Primăria decide construcţia
unei alte fabrici de lapte, de o dimensiune mai mare, pentru a asigura oraşul,
deja masiv şi extins. Fabrica de Carne are
aceeaşi soartă ca şi Fabrica de lapte. Iar
cea mai veche instituţie medicală deschisă în perioada ţaristă a fost unicul Spital de zemstvă – un spital senin, uscat
şi aproape călduţ. Aici se tratau orăşenii,
iar în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, tot aici se tratau nazişti, fiind ocupanţii acestui teritoriu. Iarba strivită din jurul spitalului ascundea cimitirul
improvizat din teritoriul acestei instituţii. În prezent, acest edificiu
găzduieşte „carabinerii”, care posibil nici nu-şi imaginează că în aceşti pereţi
a fost cîndva un loc de vindecări trupeşti. O altă instituţie medicală a fost Spitalul Israelit, în care se tratau
evreii băştinaşi. Odată cu construcţia Spitalului
Israelit a fost construit şi Spitalul
Militar, în care se tratau militarii,
apărătorii ţării.
O mărgea din colier este şi Fabrica de Sticlă, cea care pe timpuri confecţiona diverse piese
de sticlă şi sticlă pentru geamurile
lăcaşelor sfinte, instituţii şi întreprinderi.
Un rol important
în viaţa oraşului îl au Cazarmele. Nu
departe de cazarme se simte mirosul parfumant al Combinatului de uleiuri.
Privind aceste
edificii demult învechite, gîndurile mele insistă asupra trecutului lor
îndepărtat. Ele au fost aidoma unor piese vii, ce asigurau existenţa şi
perpetuarea bălţenilor prin prestarea anumitor servicii premeditate. Aceste
mecanisme, maşinării, care pe atunci păreau a fi construite pentru o veşnicie,
astăzi au rămas doar o parte din ele, restul şi-au dat suflarea şi viaţa, rămînînd
doar zidării cuprinse de un aer muced, rece... deşi nu demult viaţa clocotea în
ele.
Oare mai ştie cineva
cu siguranţă vîrsta adevărată a acestui oraş...? Unii numesc oraşul Bălţi şi
capitala de nord a ţării, cea care a fost fondată cu siguranţă în 1620,
iar după alţii este cel mai frumos oraş dintre cele pe care le-au cunoscut
vreodată. Despre acest oraş s-au scris
multe: unii îl laudă, alţii îl urăsc. Eu nu l-am îndrăgit... Oraşul s-a schimbat, atîta
tot. Şi noi ne schimbăm în timp şi
oraşul se schimbă odată cu noi, într-un mod ireversibil. Bălţiul e aidoma unui
stejar bătrîn, secular.
Geo Bogza este cel care a caracterizat Bălţiul pentru
prima dată, acest fel de denumire nu e
numai platonică. Realitatea la care face iluzie e imediată şi îngrozitor de
elocventă. Mizeria socială a oraşului, complicată cu aceea a insalubrelor
condiţii geografice — şi iată viaţa de pe aceste meleaguri, zbătutîndu-se sub
un odios blestem, sub o zodie cumplită şi nemiloasă.[1]
De la întemeiere,
acest oraş a fost unul mic, cu o bisericuţă mică de lemn şi cu un cimitir. Mai
tîrziu însă acesta se dezvoltă: apar case noi pe locuri sfinte, fabrici şi
uzine. Toate acestea au dus la dezastrul ecologic, la indiferenţa
Administraţiei publice locale atît din acea perioadă, cît şi din prezent. Cimitire pline cu cadavre şi altul
cu cadavre ale cailor care se aflau în raza actuală a căminului Meridian.
Poetul George Bogza, vorbeşte despre drumurile de
humă ale Basarabiei, care fără o singură
piatră pe ele, s-au uscat. Prin unele locuri, un praf
subţire şi negru s-a aşezat deasupra ca un strat de pudră; prin altele mai sînt
rînduri adînci, de cîte jumătate de metru, bolovănoase, gloduroase, aşa cum s-a
zvîntat noroiul, păstrînd încă în el urma căruţelor care îi brăzdase pasta de
lut. Poetul, parcă a văzut ca prin oglindă descrierea unui oraş din nordul
ţării. Este vorba de tîrgul Bălţi. Mai tîrziu, în anul 1934, va face o
călătorie în acest oraş. Aici el va fi martorul ocular al vieţii acestui oraş.
El va numi acest oraş Un oraş din infern.
Geo Bogza mai aminteşte că oraşele basarabene sînt oraşele sinuciderii,
foamei şi mizeriei, că satele ei sînt satele celei mai mari, mai cumplite
nenorociri. El[2]
a reuşit să descrie oraşul Bălţi în perioada interbelică. Voiajul său în
Basarabia a atins cel mai dramatic şi mai uluitor episod. În timp ce am străbătut oraşul
acesta, în nenumărate rînduri m-am frecat la ochi, am căutat să-mi revin, mi-am
sfîşiat cu unghiile carnea, am făcut tot ce se poate pentru a-mi da seama că nu
sînt pradă unui vis îngrozitor, că tot ceea ce văd există în realitate.... Ceea
ce l-a făcut pe Bogza să spună că acest
oraş este oraşul infernului e tot ce poate fi mai îngrozitor pe faţa pămîntului.
Venind de la Bucureşti la cel mai mare tîrg de cai, la gară, a
făcut cunoştinţă cu un negustor evreu din Lipcani. Bogza exemplifică
mirosul urît care persista aici cu: un
cîmp pe care s-ar afla o sută de mii de cadavre de cai intrate în descompunere.
... De cum porneşti de la gară, pe strada care duce spre centru,
un val de putoare pestilenţială (contagioasă), de cadavru intrat în
descompunere, te ia în primire şi nu te mai lasă pînă ce nu părăseşti oraşul.
Aşa întîmpină oraşul Bălţi pe toată lumea, aşa m-a întîmpinat şi pe mine. Ca şi
cum mizeria din tîrgurile de pînă acum n-ar fi fost decît un preludiu, n-ar fi
făcut decît să o pregătească pe aceasta, oraşul Bălţi, care e de altfel
municipiu, reuşeşte să fie o chintestenţă a tot ceea ce e murdărie, urîţenie şi
disperare, în întreaga provincie basarabeană. Că a fost
proclamat municipiu, cînd ar fi trebuit să fie numit oraşul lepros, oraşul cangrenă, cel mai bolnav şi mai putred al
ţării, aceasta e o eroare de matematică edilitară care, neţinînd seama decît de
numărul mare al oamenilor din această
vale fetidă, a numit-o municipiu fără să se uite la dărăpănăturile sinistre în
care locuiesc, la spectacolul macabru şi infernal al străzii. Municipiu e
Bălţi, dar un municipiu al foamei, al mizeriei şi al deznădejdii. Oraş mai
bîntuit de atîtea flagele, mai canceros
şi mai penibil, nici că se poate.
Geo Bogza vorbeşte şi de trăsurile cu cai, care aşteptau
pasagerii bogaţi care soseau în oraş. Azi oraşul e plin de transport. Ca şi
trăsura, troleibuzul este un transport
ecologic, iar restul transporturilor
poluează aerul. În viziunea sa, trăsurile sînt
uşoare şi mici cît o cutiuţă. Trase numai de un singur cal, acesta are deasupra
hamului un jug de lemn, ornamental, ca vechile troice ruseşti, din filme, din
cîntece şi din fotografii.
Bălţi este unul dintre cele mai mari oraşe
din nordul ţării. Mare prin densitate şi istorie. Acest minunat oraş a găzduit
diverse evenimente. Aici au învăţat, au locuit şi au activat diverse
personalităţi: Ion Pelivan , Emanoil
Catelli, Visarion Puiu, Eugen Coșeriu, Nisn Belțer, Etti-Rosa Spirer, Traian Ataman (născut Răileanu),Vadim
Pirogan, Nicolae Testemițanu, Gheorghe Briceag, Mihai Volontir, Nicolae Filip, Spiridon Vangheli,
ş.a. Au existat şi diverse monumente de epocă, care au
demonstrat voinicia acestui oraş. Acestea au fost: Biserica de lemn cu hramul Sf. Nicolae, Bisrica Catolică, Biserica
lipovănească, Clopotniţa de la Catedrala Sf. Împăraţi Constantin şi Elena,
Spitalul Israelit, Teatrul Scala, Seminarul Teologic, ş.a. Cea mai mare personalitate
a neamului a fost episcopul de Bălţi şi Hotin, Visarion Puiu. Acesta, venind din Argeş, a pus pecetea dezvoltării
culturii spirituale a orăşenilor, dar şi a judeţului Bălţi şi Hotin. Venind în
acest oraş, posomorît şi plin de evrei,
polonezi, armeni, ruşi, a construit şi restaurat biserici - Catedrala Sfinţii Împăraţi Constantin şi
Elena, Episcopia, Biserica cu hramul Cuvioasa Parascheva
şi alte nouă lăcaşuri. Aceste lăcaşuri, construite de Sfinţia Sa, au intrat în
palmaresul istoric al oraşului.
Oraşul Bălţi se
poate bucura şi de alte case de epocă, care au mai rămas lîngă Gara de trenuri, Clădirea fostei Primării, Castele
de apă, Casa Bodescu, clădirea Poştei centrale, clădirea Comisariatului de poliţie, Parcul pentru copii „Andrieş”, Clopotniţa, Biserica Sfîntul Nicolae, Complexul universitar, ş.a.
Pe parcursul activităţii sale, a infiinţat episcopia de
Hotin cu sediul la Bălţi. În lucrarea sa,
Visarion
Puiu a descris oraşul în care exista doar o singură biserică ortodoxă
şi murdăria din Cimitirul ortodox din centrul oraşului, de lîngă Centrul Comercial Unic şi fostul Spital
Feroviar. El menţiona: ... cimitirul
ortodox, aflat acum din pricina înmulţirii populaţiei în mijlocul oraşului,
primeşte în gropile sale cadavre suprapuse cîte trei unele peste altele, lucru nici la sălbatici nu se vede.
Mai mult încă, cimitirul acesta este neîngrădit, încît ziua şi noaptea el este
trecătoare a soldaţilor cazarmelor vecine, a vitelor, şi adăpost tuturor
oamenilor fără căpătîiu, pripăşiţi în număr atît de mare în acest oraş.[3]
Fapt care impus Primăria să alocheze două terenuri de pămînt pentru
viitoarele cimitire – Cimitirul
Adormirea, numit de băştinaşi de la Lungul,
şi al doilea cel de lîngă Spitalul Clinic
Municipal.
Consider că aceste
două mari personalităţi au o mare
dreptate. Oraşul acesta, sumbru şi obscur, este plin cu bălţi, plin de noroi în zilele
ploioase. Dacă-l priveşti din vîrful unui pantof, a unui pantof înglodat în mocirla
zilelor cînd bălţile nu mai seacă, cînd mirosul pestilenţial domină în jur,
atunci ai impresia că ai pătruns într-o băltoacă, într-un bîlci care nu mai are
gură de scurgere.
Este oribil
să vezi drum pietruit doar în
cartierele din Centru, pe cînd la
Molodova, Ţigănăria, Slobozia, glodul
e cît pragul. Dacă drumul asfaltat din aceste cartiere lipseşte cu desăvîrşire,
atunci iluminarea străzilor nu este decît o glumă proastă. O stradă complet
luminată nu s-a mai văzut de ani de zile.
Bălţiul s-a schimbat mult de la 1924-1934 pînă în
prezent. Imperiul sovietic a demolat
şi a distrus totul ce este istorie. Au construit blocuri cu multe etaje, au construit
cartiere noi. Au construit pe cimitire case şi magazine. Au defăimat tot ce
este sacru pentru poporul nostru.[4]
Un lucru bun ce-a
construit Imperiul rus este Gara de trenuri Bălţi-Slobozia, apoi comuniştii-„creştini”de astăzi
au construit şi inaugurat şi alte mărgele – monumentul Domnitorului Ştefan cel Mare, Biserica Catolică şi Aleea clasicilor. Dar aceste sînt foarte
puţine pentru un astfel de regim comunist instalat la Bălţi, cel care a distrus totul
ceea ce este sfînt, după părerea mea, ei sînt obligaţi să construiască istoria
distrusă de ei.
Consider că oraşul este frumos atunci cînd
administraţia are grijă de locuitorii săi. Nu distruge trecutul, dar îl
conservează. Luptă ca băştinaşii să se simtă comod şi liber.
Bălţiul nu şi-a schimbat
hainele vechi ale Imperiului sovietic.
Acesta se vede prin construcţiile sale primitive de blocuri construite fără
gust, care ne-au distrus partea bună a
istoriei ...
Personalităţile Visarion Puiu şi Geo Bogza, în perioada interbelică, au văzut
şi au simţit tot farmecul oraşului Bălţi, astfel şi eu simt farmecul nociv al
acestui oraş. Împărtăşesc aceeaşi opinie ca şi ei.
Acesta este oraşul meu, fără trecut şi fără
viitor!
Noie Rotaru,
student, anul II,
Facultatea de Filologie, USB
[1] Bogza, Geo, Un oraş din infern, în Basarabia ţară de pămînt, Bucureşti, Editura Ara, 1991, p. 79.
[2]
Bogza, Geo, Un oraş din infern, în
Basarabia ţară de pămînt, Bucureşti,
Editura Ara, 1991, p. 77.
[3]
Tomescu, Constantin, Biserica „Adormirea Maicii Domnului”.
Cimitirile oraşului Bălţi, în 10 ani de la Reinfiinţarea episcopiei
Hotinului, Bucureşti, 1935, p. 91.
[4] Bogza, Geo, Un oraş din infern, în Basarabia ţară de
pămînt, Bucureşti, Editura Ara, 1991, p.
79.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu