Ediţia a V-a a Colocviului Tinerilor Scriitori s-a
desfăşurat între 24 – 26 iunie la Alba Iulia. A fost prima oară, după Bucureşti
(2006), Cluj-Napoca (2007), Iaşi (2008) şi Alba Iulia (2009), cînd o filială a
Uniunii Scriitorilor din România a organizat două ediţii ale proiectului. E meritul Consiliului Local Alba,
al Primăriei, Bibliotecii Judeţene Lucian Blaga (ediţia fiind coordonată de
directorul instituţiei, doamna Mioara Pop), al Universităţii 1 Decembrie 1918
şi al revistei Discobolul (unde Aurel Pantea va şi găzdui un dosar al
discuţiilor). În condiţiile în care există o inflaţie de scriitori şi,
inevitabil, bloggingul generează impresia că literatura română are o pepinieră
consistentă de viitori scriitori pe Internet, la Alba s-au pus bazele unei
arhive şi s-a deschis o problemă.
Problema, de principiu, priveşte imaginea scriitorului român
(de orice vîrstă). Cum este el văzut şi, mai ales, perceput de comunitate? Care
este, totuşi, rolul lui în contextul actual şi cît mai poate interesa un
asemenea proiect comunitatea? Pentru că, sigur, sînt de admirat eforturile
financiare ale gazdelor, oricîte şi oricare ar fi, dacă impresia de tabără
izolată n-ar răzbate după un sejur deloc anost la nivelul dialogului între
participanţi şi extrem de util la baza socializării literare, în care
jurnalişti, poeţi, critici şi prozatori se regăsesc.
În formula 2010 Colocviul Tinerilor Scriitori pare să-şi fi
arătat cumva limitele: dependenţa financiară faţă de organizatorul local, care
merită toată consideraţia, dar nu poate depăşi bariera (psihologică?) a
interacţiunii dintre invitaţi şi publicul local şi, desigur, lipsa unor
iniţiative care să vină cumva din interior şi care să genereze noi
forme/formule de interacţiune nu neapărat asimilate unor structuri. Pentru că
un pariu viitor ar putea arăta cam aşa: se pot găsi 50 de scriitori, care, pe
cheltuiala lor, transport, masă şi cazare, să se reunească o săptămînă pe an şi
să organizeze un program suficient de atractiv cît să îmbine problemele
concrete cu care literatura, aflată la un nivel din ce în ce mai scăzut de
interes pentru public, se confruntă? Este scriitorul român dispus să plătească,
nu doar să primească? S-a văzut că se poate, fiind prima ediţie în care
invitaţii au fost de acord să-şi asigure singuri o parte din transport. O
dovadă că meteahna de a accepta orice, atîta timp cît este gratuit, poate fi
uşor-uşor depăşită. Cred că, dacă obişnuinţa de a cere şi de a primi cu orice
ocazie s-ar restrînge cît de cît, lucrurile s-ar face cu mai multă exigenţă.
După o ediţie, cea
din 2009, aproape ireproşabilă, am pornit cumva cu temerea ca lucrurile să nu
scadă la nivelul participării. S-a vorbit mult, s-a vociferat pe alocuri, dar
formula găsită, într-o perioadă în care participarea universitarilor era cumva
imposibilă (examene, disertaţii, concedii) a propus autori care să favorizeze
tema ediţiei: „Debutul în literatură“. Nora Iuga şi Octavian Soviany, autori
foarte apropiaţi de noile generaţii, proiecţiile cu Ion Cucu, retrospectiva
ediţiei trecute, prima sosire a lui Alexandru Vakulovski în România după
nefericitul episod al interdicţiei de intrare în ţară, prima victorie la fotbal
a unei reprezentative a scriitorilor asupra gazdelor au fost cîteva dintre
momentele memorabile ale ediţiei.
Ca şi-n 2009, Colocviul a sărit peste anumite prejudecăţi.
Dacă de anul trecut nu mai este naţional, încercînd să impună o selecţie
valorică a invitaţilor, nici anul acesta limita de vîrstă n-a funcţionat. Nu
s-a ales în funcţie de vîrstă, număr de cărţi sau interese locale, ci s-a
încercat o structură cît mai flexibilă, în care scriitori şi manageri literari
să poată contura proiecte utile Uniunii Scriitorilor, ca instituţie, şi ideii
de promovare a unui scriitor.
Sigur că tema a generat discuţii aprinse. De la tipurile de
debut pînă la valoarea premiilor de debut, de la piaţa debutului pînă la
retipărirea lui, părerile şi experienţele personale au ilustrat ideea că debutantul este cumva un cobai în
lumea literară. Nu are, de regulă, drepturi de autor, iar politica editorială
nu-l favorizează, deşi debutul beneficiază de cele mai multe premii posibile şi
imposibile. Dar o carte de debut rămîne cumva suspendată în categoria aceasta,
deşi, uneori, ar putea concura şi la secţiunile clasice. Cu valenţe interioare
profunde şi cu un rol exterior mai mult pentru presă, debutul de după 1990
diferă radical de timpurile în care critica şi concursurile amînau accesul la
publicare. Debutanţii ultimilor cincisprezece ani au trecut prin faza critică a
desconsiderării debutului. Cîte edituri au arătat respectul cuvenit unei cărţi
de debut? Ce însemna o politică de debuturi într-un plan editorial? Trecerea de
la debutul colectiv (văzut cumva ca o necesitate generaţionistă, dar şi ca o
legitimare critică) la haosul debuturilor de azi a cunoscut multe etape.
Debutul însumează cele mai multe premii, probleme, conotaţii, aşteptări,
deziluzii, jocuri de culise. În numele debutului autorii au cedat uşor, s-au
lăsat manevraţi, branduiţi, păcăliţi, în ultimă instanţă, şi tot în numele
debutului au avut loc dispute legate de naşterea sau de apariţia unor
generaţii. Dincolo de orice, debutul înseamnă mai mult decît o vîrstă, o carte
sau un titlu. Aşa cum Colocviul Tinerilor Scriitori nu se limitează la discuţia
despre tinereţe. Debutul, generator de aşteptări, emoţii, conflicte şi topuri,
e mai mult stare decît vîrstă, poate fi schimbat&negat, cum s-ar putea
schimba titulatura colocviului chiar mîine, dar nu poate fi omis. Prezenţa lui
în biografia autorului este asigurată. Cu posibilităţile tehnice actuale şi cu
haosul editorial, el ar deveni invizibil. Pentru cercetători, el poate fi un
semn, un embrion. Pentru administratori, un prilej bun de a organiza
festivaluri. Iar pentru noi, un subiect aplicat pentru a cunoaşte poveştile,
amărăciunile, temerile şi gloria debutului spusă de foşti, actuali şi viitori
debutanţi.
Iată, aşadar, un subiect inepuizabil: DEBUTUL. Prefer
pluralul: DEBUTURILE. Pentru că există mai multe debuturi: cel în revistă, în
volum, în cenaclu şi, poate, audio şi video (despre sistemele editoriale aş
putea vorbi, dar ar fi potrivit să vorbească mai ales autorii). Ei bine, nu
ştiu dacă debutul de astăzi (cînd oricine îşi negociază debutul – cărţi plătite, cum s-ar spune) mai poate fi asociat cu gloria
debutului de acum 30-40 de ani, spre exemplu. Dar, despre toate acestea, vom
vorbi pe-ndelete din toamnă, la o întîlnire săptămînală, care se va numi chiar
aşa: „Debutul în literatură“.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu