Paul Goma: un înnoitor al prozei
româneşti
„Nu se mai poate aşa!”
Anatol Moraru
Paul Goma este, esteticeşte vorbind, un scriitor
singular şi singuratic. Literatura, în
concepţia sa, „se face în solitudine, este o chestiune individuală, şi iese sau
nu iese” (1)). Nu-i plac ierarhiile, or,
vanitatea e calitatea oamenilor mediocri şi nici înregimentarea – un exerciţiu
propriu oamenilor slabi. “Eu, zice Goma, nu văd arta în general, literatura (…)
ierarhizată strict, ci pentru că ea e o chestiune şi de gust, poţi să spui aşa:
cutare este un foarte bun scriitor, iar cutare este un bun scriitor, iar
cutare, bon, nu prea este un bun scriitor. Dar aşa: numărul 1, numărul 2…” (2)
După gustul şi înţelegerea nostră, Paul Goma este, ca să-i utilizăm terminologia, “un foarte bun scriitor”, dar, din nefericire
pentru el, unul român.
Referindu-se la
zbuciumata istorie a românilor, regretatul Andrei Vartic, şi el un împătimit de
opera lui Goma, dădea vina pentru neşansa noastră istorică nu doar pe
nefavorabilii factori externi, pe puhoaiele de cotropitori, ci şi pe factorii
interni, pe felul nostru de a nu fi întotdeauna performanţi. El afirma că,
ipotetic vorbind, conflictul din Mioriţa: când doi intenţionează să-l omoare pe
al treilea pentru că li-e superior: ”are oi mai multe, mândre şi cornute”,
ilustrează formula decăderii noastre, gradul de viciere al codului genetic: or,
noi mai tot timpul ne-am străduit să-l anihilăm, dacă nu să-i suptimăm, pe cei
mai buni. De aceea, concluziona Andrei Vartic, şi rămânem a fi un popor
periferic, care n-a făcut şi nu face, vorba lui Cioran, istorie.
Urmărind traiectoria destinului uman şi artistic al
lui Paul Goma, trebuie să recunoaştem că această ipoteză este foarte aproape de
adevăr. Relevantă în acest sens este istorisirea din Arta reFugii despre trădarea ciobanilor din satul ardelenesc Buia,
în fond, o situaţie aproape ca-n Mioriţa
.Familia Goma se ascundea la o stână pentru a nu fi extrădată sovieticilor,
repatrierea însemnând pentru ei, cum s-a întâmplat cu atâţia alţii, iminenta
deportare în Siberia - ”pentru trădare de patrie”. Orbiţi de mărimea
recompensei pentru fiecare refugiat capturat, ciobenii i-au predau noii
conduceri comuniste.
Paul Goma a fost un scriitor constestat cu vehemenţă
de regimul comunist, valoarea sa artistică rămânând a fi, din păcate,
nerecunoscută şi astăzi de unele conştiinţe literare din România.
De unde şi bucură
nespus, mai ales pe noi, basarabenii, boom-ul Goma din ultimii ani. Spun asta
nu pentru a ne alimenta o infatuare geografică. Cred că atunci când va fi
redactată o istorie adevărată a contribuţiilor scriitorilor ardeleni,
basarabeni şi bucovineni, aflaţi timp de secole sub o cruntă oprimare etnică,
la devenirea şi (p)refacerea literaturii române, Paul Goma se va număra printre
scriitorii întemeietori. Asta pentru că energiile condensate în fiinţele
năpăstuite izbucnesc dintotdeauna nesupuse ca râurile de munte, apele cărora
schimbă faţa câmpiei literare.
Ira facit
poetam, spunea Juvenal. Răzvrătirea
asumată cu întreaga biografie împotriva neadevărurilor de tot felul constituie
combustia majorităţii scrierilor lui
Goma şi, totodată, lutul artistic din care-şi plămădeşte personajele sale
memorabile.
Valoarea prozei sale “rezolvă” practic polemica dintre
Dumitru Ţepeneag şi Nicolare Balotă, obiectul căreia era de importanţă: unde
s-a scris cea mai bună literatură română – în România, sub comunism, sau în
exil? Ei bine, Ostinato, Din Calidor,
Arta reFugii, Bonifacia,, Soldatul Câinelui, Roman intim etc., demonstrează
că literatură de calitate s-a scris şi sub ceauşism şi în exil.
Totodată, capătă certitudine şi Ion Simuţ, care, în Incursiuni în literatura actuală, îşi dă
seama că o clasificare a literaturii române postbelice “nu se poate realiza cu
fidelitate faţă de epocă din unghi exclusiv estetic: ar rezulta nu numai un
dezastru (un vast cimitir de eşecuri) lipsit de explicaţiile necesare, ci şi o
falsificare a epocii”. (3;10) Nu e şi cazul literaturii lui Goma: indiferent ce
criteriu estimativ vom aplica: estetic, moral, politic… proza sa nu-şi va pierde
puterea.
Pe urmă, mă gândeam la Gelu Ruscanu din Jocul ielelor al lui Camil Petrescu,
care “a văzut idei” şi optează pentru punerea în practică a adevărului absolut,
întreprindere peste puterile umane, cum dovedeşte finalul dramei, când
protagonistul se sinucide. Şi Paul Goma a “văzut idei”, pe cea a adevărului
desăvârşit, dar el e din alt bazalt. Scriitorul si-a asumat implicarea
împotriva unui sistem monstruos, a suportat agresiunea asupra fiinţei sale
profunde şi a învins. Trebuie să înţelegem că verticalitatea sa a contribuit
mult la erodarea şi prăbuşirea regimului comunist.
Ştim prea bine că istoria nu admite modul condiţional.
Aşa este. Şi totuşi, cum toţi cititorii posedă pilduitor facultăţi ficţionale,
vă îndemn să vă imaginaţi ce s-ar fi putut întâmpla dacă n-ar fi existat anii
interdicţiei şi operele lui Paul Goma ar fi circulat liber pe ambele maluri ale
Prutului. Cred că procesul literar ar fi avut mult de câştigat, iar peisajul
literar ar fi arătat altfel atunci.
Editate la vremea lor romanele lui Paul Goma ar fi
livrat naratologiei, experimentului epic românesc destule exemple şi modele
demne de valorificat, precum relevant ar fi fost scriitorul Goma în calitate de
creator al unui univers verbal insolit.
Astfel, personajele lui I. Druţă, posibil, n-ar mai fi
spus resemnaţi “Las’că-i bine”, ci ar fi exclamat indignaţi, furioşi chiar:
“Doamne, ce mizerie!” şi “Nu se mai poate aşa!”
Apoi, neadevărul lui Druţă despre “enorma satisfacţie” cu care
ciuturenii întâmpinau pe “eliberatorii ruşi”: “Şi, Doamne, ce bucurie era pe
atunci un rus în ghimnasterkă albită de soare, cu pilotka repezită pe sprânceană!
Era aşteptat şi rugat să intre în fiece casă…”, ar fi fost combătut cu adevărul
lui Goma despre bucuria generală pe care sătenii din Mana o trăiesc sincer
odată cu venirea armatei române în 1941, episod redat în romanul Din Calidor. Revenirea ostaşilor români
după un an de aflare a satenilor sub regimul stalinist a însemnat restabilirea
firescului, a ordinii lumii.
Posibil, Iona lui Sorescu ar fi aderat, ca să
continuăm şirul supoziţiilor, prin acea metaforă extraodinară, de substanţă
metafizică din finalul dramei: ” întreaga lume e o burtă de chit”, la concluzia
la care ajunge Ilarie Langa, personajul din Ostinato.
Eliberat din detenţie el constată că libertatea nu există, România comunistă
fiind, de fapt, o uriaşă închisoare. Toate astea în cazul când, precizăm, Ostinato ar fi apărut în România în1966,
când a fost depus la editură, adică cu 2 ani înainte de ieşirea de sub tipar a
piesei Iona.
Totodată, Ostinato,
pentru care P. Goma a fost supranumit “un Soljeniţîn român”, susţinut de
volumul Gherla, pensionează definitiv
o ipoteză formulată de Mihai Ralea într-o discuţie despre romanul interbelic.
Criticul susţinea în 1928 că ”n-avem roman”, întrucît scriitorii români nu sunt
capabili de pânze epice de mare întindere şi profnzime, precum cele ale lui
Dostoevski sau Tolstoi, pentru că n-au respiraţia şi viziunea necesară tratării
temelor fundamentale.
Paul Goma dovedeşte că este alergător pe distanţe
lungi, are vocaţia structurării
universurilor epice polifonice.
Şi Marin Preda ar fi fost obligat, presupunem, să
spună apăsat în Cel mai iubit dintre
pămînteni mult mai multe adevăruri despre universul concentraţionar
românesc, iar protagonistul, Victor Petrini, ar fi completat concluzia-sentinţă
din finalul romanului, ajungând la versiunea: “Dacă dragoste şi adevăr nu e,
nimic nu e!“. De altfel, specia romanului total pe care o ilustrează Preda :
“al unui destin care asumă o istorie” se potriveşte ca o mănuşă lui Paul Goma,
care s-a implicat în istorie, a rezistat terorii ei, suportând Jilava şi
Gherla, dar neacceptând compromisul cu propria conştiinţă. El , vorba lui Alex
Ştefănescu, nu s-a temut să declare: ”exact ceea ce ar fi declarat ei(românii-
A.M.) înşişi, dacă ar fi avut curaj…” (4; 644)
La fel, posibil, că numărul celor care au rezistat
pe-adevăratelea şi nu doar prin cultură sau evaziune, în Ţară şi în Basarabia,
ar fi fost mai mare.
Paul Goma nu
este un personaj iubit de toată lumea liteară, întrucât rar cui îi plac oamenii
intransigenţi şi integri, care au obţinut prin sacrificii dreptul moral să
igienizeze putrefacţiile etice şi estetice. Paul Goma devine necruţător când
judecă autorii compromişi, indiferent cât de mare le este opera: ”Cărţile nu-şi
pierd valoarea lor estetică pentru că autorul a fost un porc de câine. Dar încă
o dată: nu e deloc bine să se creadă că viaţa lor este înălbită şi spălată de sânge
sau de căcat pentru că au scris un volum foarte bun sau un roman excelent”.(5)
Goma nu-i cruţă pe
greii literaturii române. În conştiinţa sa,
“Sadoveanu era Ceahlăul de murdărie. De fapt cu el a început cedarea din
timpul comunismului. După el s-au luat aproape toţi cei mari, cu o excepţie, cu
Blaga”. Nu este scutită nici demisia morală a lui Arghezi: ”Dar s-a uitat că în
volumul lui de versuri apărut la Fundaţia Regală avea o prefaţă, inadmisibilă
pentru un poet uriaş ca Arghezi, uriaş poet şi om mic. Zicea cam aşa ceva, i se
adresa lui Carol al II-lea, în genul ăsta: că ceea ce e scris între coperţi nu
e scris de mine ci parcă de Mîna Măriei-Tale!. O chestie înfiorătoare. Este
sfîşietor pentru că noi am fost tentaţi să spunem că din vina violenţei
comunismului care s-a instaurat la noi în ţară am făcut noi orice”. (6) (…)
Note:
1.
Goma Paul, Să se
restabilească peisajul normal al unei literaturi!, Calende, 1992, nr. 4.
2.
Goma Paul,
Op.cit.
3.
Simuţ Ion,
Incursiuni în literatuta actuală, Oradea, Editura Coghito, 1994.
4.
Ştefănescu Alex,
Istoria literaturii române contemporane, Bucureşti, Editura Maşina de
scris,2005.
5.
Goma Paul,
Op.cit.
6.
Goma Paul,
Op.cit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu