http://www.observatorcultural.ro/Crudu-cel-Inocent*articleID_30827-articles_details.html
Crudu cel Inocent
Dumitru CRUDU – Falsul Dimitrie
Autor: Bogdan-Alexandru STĂNESCU | Categoria: Literatură | 0 comentarii
Cred că prin al doilea an de facultate, în orice caz,
înainte ca Ianuş să lipească celebrele „Cei care se masturbează sînt nişte
flor“ pe pereţii hrubei de Litere, se întîmpla la un Bookfest, care pe vremea
aia se ţinea în Teatrul Naţional, loc foarte plăcut pentru noi, mai ales
datorită motoarelor – vine Cristi Poştaru, cel mai bun prieten al meu de pe vremea
aceea, care avea un an de Litere braşovene la activ (- inocenţă, aşadar, +
teorie) şi mă întreabă dacă am auzit de tipul ăsta, Dumitru Crudu. Zic că nu,
avînd eu capul plin de miasme elitiste care nu acceptau literatură română la
ora respectivă. Ia încearcă, zice Cristi al meu, scrie nişte poezii cu gîndaci.
Aşa am dat de poezia lui Dumitru Crudu şi realizez acum că în mod cert nu a
fost momentul potrivit pentru mine, care mai aveam mult de citit pentru a-l înţelege,
dar nici pentru el nu era tocmai ora exactă – ajung în fine unde voiam: poezia
lui a fost întotdeauna cu un pas înainte faţă de trend sau măcar pe alături.
Îţi trebuie infinite precauţii cînd vorbeşti despre
poezia lui. E normal, dat fiind că Dumitru Crudu se hrăneşte din propria
duplicitate poietică: a scrie poezie
pentru el implică un act de dedublare, o şedinţă de spiritism, o posedare
ludică. Cel mai straniu este că niciodată această posedare nu este totală –
imaginaţi-vă un reziduu de luciditate, de inocenţă, în ochii unui copil stăpînit
de diavol. Efectul e cu atît mai terifiant atunci cînd cel posedat este conştient
de violul acesta demonic. Are perfectă dreptate Al. Cistelecan cînd spune că „Dumitru
Crudu simulează sfiala scriiturii pentru a spori efectele îndrăznelilor“. Eu aş
merge şi mai departe, pentru a afirma că acele îndrăzneli sînt potenţate de o
punere în scenă, o dramatizare a actului poetic în care autorul este şi actor, şi
scenograf, şi regizor, simultan. De multe ori, aceste îndrăzneli sînt puse în
faţa ochilor noştri cu un aer ghiduş, ca al unui copil care repetă o prostie
auzită la şcoală. Altă dată, aerul acela dispare pentru a lăsa loc unui
scenariu tragic. Apoi, tragismul respectiv este tăiat de ironia ucigătoare a
unui actor care, pînă în acea clipă, nu-şi asumase rolul. Îţi trebuie foarte
multă luciditate şi stăpînire de sine ca să nu uiţi că toate aceste voci, măşti,
scenarii, peisaje poetice nu sînt altceva decît butaforii şi că toate,
înlăturate, ţin de un Eu jucăuş, de un Spiritus ludic, care nu are plăcere mai
mare decît aceea de a înşela şi de a crea piste false: „ea venea călare pe o
muscă pe un fluture/ prin camera îi călărea îi bătea cu biciuşca/ ei ce mai
faci dimitrie îl întreba fluturele/ bine bine îi răspundea dimitrie/ fluturele
îi băga pula între coapse ea gemea în aer/ departe departe/ dimitrie se descălţa
de pantofi/ un şobolan îi rodea degetele i le mînca/ de unde vii dimitrie îl
întrebau muştele şi îi zîmbeau/ i se aşezau pe limbă şi îi vorbeau/ şi totuşi
tu ce mai faci îl întreba ea şi-i mîngîia/ maţele ficatul maiera îi îmbrăţişa/
da tu cine eşti o întreba dimitrie/ o cum nu-ţi aminteşti îi spunea ea ieşind
din apă/ dîndu-se jos de pe fluture şi ăla plecînd“.
Dumitru Crudu scrie poezie clădită pe un paradox: este în
acelaşi timp un dialog livresc, purtat în sincronie şi în diacronie (o
polemică, dacă vreţi), dar şi un act existenţial. Poezia lui nu poate fi înţeleasă
dacă nu e privită ca reacţie la alt act poetic (de multe ori ratat), însă ceea
ce „se întîmplă“ în această poezie pleacă în general de la un eveniment ancorat
în real. Polemica lui e una care ţine de istoria literaturii, e o formă pe care
creaţia a îmbrăcat-o dintotdeauna. E vorba, bineînţeles, de revolta
scriitorului faţă de falsa literatură, de mimarea actului literar care, de ce
să nu recunoaştem, reprezintă cam 90% din producţia artistică a omenirii.
Poezia lui Dumitru Crudu se luptă cu facilul, cu demonul hai-să-ne-prefacem-că-sîntem-poeţi.
Şi ce formă mai bună de răzbel există decît lupta de gherilă? Îmbrăcînd hainele
de camuflaj, versurile lui subminează din interior, din spetele unei pseudoseriozităţi
cu tuşe îngroşate pîndeşte un trickster
gata oricînd să izbucnească în hohote de rîs.
În acelaşi timp, nu putem eluda elementul tragic-existenţial
al actului poetic, fără de care, iarăşi, acesta este nul. Problema este cum
abordezi, cum fardezi şi cum prezinţi obiectiv această suferinţă. Metoda Crudu
este cea a dramatizării, histrionismul: scenariile acestor scurtmetraje pleacă
de la evenimente reale, exorcizate prin punerea lor într-un abis rizibil. Iar
scenografia este realizată printr-o decupare a realului, în special a
elementelor care ţin de locul comun, de clişeu. Dumitru Crudu rîde de suferinţa
din dragoste, rîde de mizerie, de sărăcie, rîde de poezie, dar o face purtînd
măştile celor care suferă. Iată un poem de dragoste, de exemplu: „cînd mă
călcai în/ picioare într-o cîrciumă/ unde toată lumea mînca/ cartofi fierţi
rotunzi şi/ de ce nu mă/ iubeşti de ce naiba nu/ mă iubeşti de ce nu ai/ ochi
să mă vezi mie mi/ se întîmplă lucruri/ foarte nasoale mă bucur/ că nu am să te
mai văd/ mă bucur mă bucur“ etc.
Sînt două tipuri de subminare aici: una care ţine de
motorul poetic, executată prin îngroşarea liniilor, cealaltă formal, prin secţionarea
versului. Unui poem de dragoste îi stă bine în hainele largi şi călduţe ale
versului amplu, plîngăcios. Ce face Crudu aici este să adapteze versul la
motorul ironic, să lucreze în materia prozodică asemenea unui chirurg.
Scriitorul nostru vine oarecum în siajul optzecismului, însă poezia lui are un
ingredient care lipseşte acolo: un tragism foarte bine disimulat.
Dumitru Crudu este unul dintre cei mai lucizi poeţi
români debutaţi după 1989, un poet care a creat mereu à rebours, cu riscul de a fi de multe ori ignorat sau neînţeles: a
fost revoltat cînd nimănui nu-i trecea prin cap că ar fi cazul, a mizat pe umor
într-o ţară care, cred eu, nu e plină de aşa ceva… Cine vrea o dovadă foarte
clară a acestei lucidităţi şi a modului în care un poet ştie să-şi premediteze
teoretic actul poetic, trebuie să recitească Manifestul Fracturist anexat volumului de faţă.
Dumitru CRUDU
Falsul Dimitrie
Editura Cartier, Chişinău, 2014, 208 p.
Falsul Dimitrie
Editura Cartier, Chişinău, 2014, 208 p.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu