No Harm(s) done, Bogdan-Alexandru STĂNESCU
Cu
excepția a două cronici bune în România literară,
semnate de Gabriela Gheorghișor și Daniel Cristea-Enache, cartea de proză
scurtă a lui Dumitru Crudu, Salutări lui
Troțki, apărută prin primăvară la Editura Univers, a trecut cam
nebăgată-n seamă. Aș putea invoca aici destul de clamata indiferență a
cititorului față de povestiri, însă a devenit deja un loc comun și mi-e groază
de așa ceva. În plus, nu cred că e vorba despre asta în cazul de față: e mai
grav – totul pleacă de la ideea de „literatură“ care bîntuie pe ambele maluri
ale Prutului, așezată încă sub tutela romantică a geniului melancolic și
meditativ. Dacă suferință nu e, nimic nu e. Unde lacrimi nu-s, nici sufletele
noastre sensibile nu prea vibrează. Deh, popor sensibil, de la mătușa culturală
și pînă la cel mai dur critic de sorginte universitară. Într-un fel, mă văd
nevoit să repet lucrurile pe care le scriam despre Un american la Chișinău,
pentru că nu s-a schimbat nimic. Dumitru Crudu scrie o proză satirică, ieșită
de sub mantaua lui Gogol și trecută prin filtrul crud al lui Daniil Harms.
Există în literatura lui, aici i-aș alinia și poezia, o detașare
auto-depreciativă care face notă discordantă în mica noastră lume literară
sufocată de genii și de tristeți autobiografice. Mai mult, fragmentele,
schițele, micile sale povestiri (cele care trec de trei pagini se pot număra pe
degetele de la o mînă) au un profund caracter autotelic și nu-și propun nici
„să ofere o imagine a vieții de zi cu zi în Republica Moldova a zilelor
noastre“, nici „să cartografieze suferința umană“. Dumitru Crudu are ochiul
unui caricaturist crescut la școala samizdatului rusesc, căruia nu-i scapă
nimic din penibilul care-l înconjoară, nici măcar acela al propriilor acțiuni.
Se
peripatetizează enorm în aceste proze, se bea, se moare, au loc bătăi iscate
din nimic, salvări miraculoase, răsturnări de situație cu atît mai bine
realizate cu cît, repet, prozele sînt de foarte mică întindere. Are dreptate
Daniel Cristea-Enache să vorbească în acest caz despre virtuozitate: prozele
par scrise „la temă“, ca niște pariuri cu literatura: poate fi rezolvată o
anumită situație în 2-3 pagini? Dacă ne gîndim însă că ele au fost publicate în
presă, deci au suferit constrîngerile pe care le impune atenția deficitară a
celui care citește pe net, atunci se explică multe. Cam aici aș așeza aceste
proze: la confluența dintre tradiția schiței de tip Gogol-Harms și a încercării
de a se plia pe cerințele noului public de tip 2.0. Rezultatul este extrem de
hilar, păstrînd însă o ambiguitate a finalului care lasă deschise căile
oricăror rezolvări, fie ele de tip absurd, fie în cheie pur realistă.
Chișinăul
lui Dumitru Crudu este un spațiu în care poate întîmpla orice, iar senzația
asta devine din ce în ce mai pregnantă pe măsură ce dai paginile: dacă primele
povestiri pot fi luate în cheie realistă, se percepe o anumită progresie a
ludicului, fără ca nici o convenție să fie răsturnată. Spațiul prin care se
perindă naratorii lui Crudu este unul al demonstrațiilor, al mitingurilor
politice, un areal ce mai mereu se învecinează sau se suprapune unuia în care
poți ajunge repede să bei o cafea la Muzeul Literaturii sau în alte asemenea
spații conexe unei literaturi îmbălsămate. Crudu a evoluat, de la cel care
redacta, împreună cu Marius Ianuș, celebrul Manifest al Fracturismului, înspre
o zonă – nu mai puțin subversivă – cel puțin interesantă: aceea în care se
poate plia pe forme, ironic, autoironic, dar poate rămîne la fel de coroziv.
Scriitorii lui sînt umbre famelice care bîntuie spațiile muzeale, cîrciumile în
căutare de bani, purtători ai unui discurs desuet, ridicoli, donquijotești,
agățîndu-se de forme ale trecutului și îmbătrînind rapid într-o lume foarte
ocupată cu propria tranziție. E și un substrat polemic în cartea lui Dumitru
Crudu, sesizabil mai ales pentru cei care-i cunosc biografia literară: fără a o
spune vreodată, el ridiculizează obsesia noastră pentru politic, pur și simplu
alăturînd emfaza și propensiunile personajelor sale realităților mizere în care
trăiesc. Aș da ca exemplu aici proza în care naratorul este prins (într-o stare
avansată de beție, bineînțeles) într-o grevă a șoferilor care ocupă primăria,
de unde abia reușește să scape. Tot așa, proza care deschide volumul urmărește
două personaje care, înainte de a merge să facă greva foamei în piața centrală,
se ghiftuiesc pînă li se face rău. Sînt schițe aici desprinse din Ilf și
Petrov, au acel umor sănătos, lipsit de răutate, al celor doi autori ai Americii fără etaje.
O
pensionară plină de obidă găsește metode miraculoase (de o inventivitate demnă
de alte cauze) de a se răzbuna pe lume, furînd zilnic și în toate „zonele“
vieții sale, un personaj dus de evenimente într-un bar de mafioți e gata să fie
snopit în bătaie, pînă cînd invocă, fără să știe de ce, numele lui Troțki,
soluție ce se dovedește a fi salvatoare. Același narator predispus la belele e
capturat de doi bogătani cu mașina lor luxoasă și sechestrat, fără a afla
vreodată ce aveau de gînd cu el (important e că se gîndește imediat la Colecționarul lui Fowles); tînărul
scriitor Vladimir călătorește spre Timișoara, la prima lui lansare de carte,
însă pe drum o tînără îi adoarme în brațe, ceea ce-i dă o erecție dureroasă „ca
în niște proze de George Geacăr, Marius Chivu sau Anatol Moraru“, ce-l ține
pînă la destinație și amenință să-i distrugă evenimentul; niște pui de găină
care ciugulesc din roșiile vecinilor dau naștere unor tragedii în lanț,
dezamorsate doar prin moarte etc. Nu lipsește nici celebrul (printre scriitori)
episod al bătăii încasate în Brașov de autor și de Marius Ianuș, în urma căreia
a luat naștere Manifestul Fracturist: numai că nimic din ce se întîmplă nu
intră într-o zonă „literară“ (în cel mai prost sens al cuvîntului) –
întotdeauna evenimentele sînt filtrate de o atitudine inocentă,
degrabă-povestitoare a autorului.
Repet,
într-o literatură (sau în niște literaturi) unde materia primă este
autobiografia, și asta de ceva vreme deja, Dumitru Crudu dă în Salutări lui Troțki cîteva
zeci de lecții de imaginație.
Dumitru
CRUDU
Salutări lui Troţki
Editura Univers, Colecţia „Scriitori români“, Bucureşti, 2016, 157 p.
Salutări lui Troţki
Editura Univers, Colecţia „Scriitori români“, Bucureşti, 2016, 157 p.
OBSERVATOR CULTURA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu