E
NOAPTE ȘI E CEAȚĂ PE STRADA MIJNSHERENLAAN DIN ROTTERDAM
stau în fața unui bloc cu zece etaje
de pe strada Mijnsherenlaan
din Rotterdam
la ora trei noaptea și
mă uit
în sus la
cum cade o rufă de
la balcon,
dar nu de la
balconul ăla de la etajul zece
unde ar fi trebuit
să fiu eu acum
ăla e închis și
întunecos
dar acolo ar fi
trebuit să fiu eu acum
acolo și să mă
uit în jos după cămașa asta care cade vertiginos
ca o piatră în apă
sau ca
speranțele distruse ale cuiva
poate chiar ale
mele
când nu mai poți
face
nimic
ca să mai repari ceva
nicio fereastră nu
se deschide și nu
iese nicio mână în
stradă ca s-o prindă
nimeni nu încearcă
imposibilul
așa cum nimeni
nu încearcă
„să oprească, o,
clipa care trece”
clipa care trece e această cămașă
Care cade
pe stradă
și se prăbușește
la picioarele
mele și eu
o ridic dar nu știu
ce să fac mai departe cu
ea
decât s-o țin în
mână
cămașa cine știe cui
un om cu o viață
fericită sau poate eșuată
o cămașă roșie lungă
largă udă
care nu-mi spune nimic
despre viața acelui om
o fi olandez
get-beget?
o fi emigrant?
poate o fi vreun
emigrant din Est,
de unde vin și eu,
sau poate e un om
căruia toate îi merg din plin
un om cu o căsnicie
perfectă
care nu știe ce-i
aia dezamăgirea sau
ura
nimeni însă nu apare
la vreo fereastră ca să-și reclame cămașa
și nu coboară după
ea
și eu o
mut dintr-o
mână în alta
și nu știu ce să fac
cu ea decât să aștept
poate coboară cine
știe cine
să-și caute cămașa
asta
sau poate clipa care
s-a dus
dar nu
coboară nimeni nici după una și nici după alta
și eu
mă tot uit în sus
sperând să se
deschidă barem vreo
fereastră
dar toate ferestrele
alea din blocul ăsta cu 10 etaje de pe strada Mijnsherenlaan din
Rotterdam
rămân închise precum
trecutul
ferestrele astea deja
fac parte din trecut
și dau
spre trecut
și sunt însuși
trecutul,
dar nu trecutul meu
neapărat,
ci trecutul în
general,
când nu mai poți
schimba nimic,
o ușă închisă –asta
tot trecutul e.
o ușă închisă
într-un oraș străin în care ești doar de câteva zile
și deja te-ai
rătăcit de două ori
prima dată când ai
ieșit din Rotterdam cu bicicleta și nu puteai găsi
Rotterdamul
e trei noaptea
și e mult prea
târziu ca să-l sun pe Eric și să-i spun că mi-am pierdut cheia
și ce mi se întâmplă
și pur și simplu
aștept să se întâmple o minune, iar dacă nu,
să vină dimineața
e trei noaptea și eu
mă uit la ușa asta închisă
ca la un obiect
estetic.
ușa asta de la
intrare pe care
ar fi trebuit s-o
descui și să trec prin ea și să intru în lift și să urc la ultimul etaj, dacă
ușa asta
nu ar fi încuiată și
eu nu mi-aș fi pierdut cheile,
arată chiar foarte
bine
este chiar o ușă
deosebit de frumoasă
nu pot să nu
recunosc asta și să nu o admir
o admir
o admir foarte mult
așa cum admir un cireș care înflorește
mă uit la ușa asta închisă și mă gândesc că poate de mânerul ei zilnic
trage vreo femeie foarte frumoasă cu care mi-ar fi plăcut să schimb câteva
vorbe
despre vremea de afară sau despre orice altceva
stau în fața ușii
ăsteia cu o cămașă udă pe braț
cine știe a cui
și pur și simplu
aștept o minune
sau să vină
dimineața.
mă uit în sus și aștept o minune sau să vină dimineața.
mă uit spre balconul
ăla de la etajul zece unde ar fi trebuit să fiu acum
și de unde ar fi trebuit să mă uit în jos
și dacă m-aș fi
uitat
în jos
ar fi trebuit să văd un om cu un
aspect blegos
ținând o cămașă udă pe braț și uitându-se în
sus
și poate privirile
noastre s-ar fi întâlnit,
dar nu
sunt sus cufundat
într-un fotoliu la balcon și uitându-mă cu milă la cel care
e jos, și bate cu
disperare cu pumnul în ușă,
pentru că un om nu poate să fie în două locuri
deodată
și deseori nici
măcar într-un loc
eu sunt jos jos
în fața ușii de la
intrare
și bat cu mâna în ea
sperând din tot
sufletul să mă audă cineva
și să-și facă milă de
mine și să-mi descuie ușa
dar nimeni nu mă aude
sau nimănui nu i se face milă
-de la un punct
încolo, e același lucru-
și eu rămân jos în stradă și mă uit disperat în
sus
unde oamenii au
uitat ce este mila și disperarea
sau poate că sus nu
e nimeni
mai degrabă că sus
nu e nimeni
nici măcar pe
strada Mijnsherenlaan din Rotterdam
sus nu e
nimeni sus
Dar oare unde sunt cei de sus?
Dar oare să doarmă
la ora asta sau încă nu s-au întors din oraș?
Dar oare chiar să nu
fie nimeni sus?
Cine ar putea să-mi
spună?
Eu nu știu pe cine
să întreb și stau
cu cămașa asta udă
în mână
pe bordură și-mi cumpăr
liniștea cu o
bancnotă de 10 euro.
Imobilul în care ar fi trebuit să mă retrag ca în burta mamei
are ușa încuiată
și eu bat cu pumnii
în ușă asta încuiată cum altădată băteam cu
piciorușele în burta mamei
așteptând o minune
sau dimineața
Amir și-a întins mâinile după un porumbel care
și-a luat zborul spre hotelul Art, spre râul
Maas spre
gara centrală din
Rotterdam și spre Moldova aia
micuță
din care am venit acum câteva zile
într-o reședință
literară
Bredli își duce
blugii pătați de sânge la spălătorie
cu sentimentul că revine acasă
Melisa trece pe
alături îngrijorată după o frunză
care cade prea
devreme din copac
numai eu stau pe bordură în fața imobilului
unde sunt cazat în
reședință și care acum e
încuiat ca o cetate,
pentru că eu mi-am
uitat cheia sau mi-am pierdut-o
e același lucru
și mi-am dat seama
de asta prea târziu
când nu mai
îndrăznesc să-l mai sun pe Eric
și să-i spun ce mi s-a întâmplat
și tot sper
să iasă cineva afară
ca să pot eu intra înăuntru, pentru că
numai când cineva
iese altcineva poate să intre, pentru că
numai când cineva
coboară altcineva poate să urce
și mie mi-e milă de
cei care coboară
pentru că știu ce
înseamnă să cobori,
dar nu am ce face și
sper ca cineva să coboare,
deși știu ce
înseamnă asta
dar o milă la fel de
mare îmi este și de mine care vrea să urce și nu poate,
pentru că nimeni nu
coboară,
și clădirea asta e
ca
o cetate
inexpugnabilă
mă uit în sus și îmi
amintesc cum ieri a doua oară m-am rătăcit
în drum spre RO TEATRE,
când, de fapt, eram chiar lângă RO TEATRE
și nu știam asta
și mă învârteam în
jurul cozii
și eu mă uit în sus
și îmi amintesc
cât de frumos a fost ieri
la lectura mea când
a cântat
DOS CARPATOS
în onoarea mea o horă moldovenească
și mie îmi
venea să plâng dar
mi-am înăbușit lacrimile
temându-mă că
olandezii din RO
TEATRE nu o să mă înțeleagă,
pentru că e o rușine
să plângi și să fii trist-
cum poți să plângi
în Rotterdam?-
și mie mi s-a făcut
rușine și în loc de asta
am zâmbit
zâmbesc și acum când
mă uit în sus la fereastra închisă
prin care ar fi
trebuit de fapt
să mă uit în jos la stradă
și tot zâmbind
un porumbel și-a
luat zborul spre Maas în sus
unde nu e nimeni, și
mai sus
unde tot nu e nimeni
și eu mă gândesc că
poate
aceasta e minunea
pe care o aștept
și pe care o
așteaptă și
Miguel care s-a
culcat
Pe scările de la
intrare
și poliția a venit acum zece minute
și l-a ridicat
și l-a forțat să se care
și el și-a luat
tălpășița
dar după ce a plecat poliția
Miguel a revenit iar
pe platforma asta
și s-a culcat,
cu pașaportul sub cap
pe platforma din
fața imobilului
nu departe de mine
fiind înghițit imediat
de trecut
de trecutul care s-a
cuibărit pe platforma asta
ca un câine
credincios
pe platforma asta
pe care e noapte și se
lasă o ceață tot mai deasă
care înghite și ferestrele de sus
inclusiv și
fereastra aia încuiată și întunecoasă
unde ar fi trebuit
să mă aflu și eu în aceste clipe
și să mă uit în jos
fără a-mi mai muta cămașa
asta udă de pe un braț pe altul,
dacă nu mi-aș fi
uitat cheia la teatru sau poate
în altă parte
și deodată mă întreb
dar dacă nu mi-aș fi
uitat cheia la teatru sau în altă parte și aș fi acuma sus
acum, chiar în
aceste clipe
și m-aș uita pe fereastră în jos
spre stradă
oare ce aș vedea?
Oare aș vedea un
bărbat chelios și cu burtă
Cu o cămașă udă pe
braț în stradă?
Oare l-aș vedea pe
Miguel sau pe Bredli
Sau pe Melisa?
Oare aș vedea
cireșul acela înflorit și
Porumbelul înghițit
de ceață?
mă tem că nu.
mă tem că nu aș vedea
nimic
și asta, firește,
doar din cauza ceții
Strada asta mi s-ar
părea
completamente
pustie-
pustie și platforma
din fața blocului
și pentru nimic în
lume nu aș bănui că e cineva acolo jos
și că ceva se
petrece
acolo jos
și aș vedea doar ceața
ceața asta deasă și
groasă
care s-ar lăsa în
jos, dar eu nu sunt sus
ci jos
și cînd mă uit sus
la ferestrele alea
de sus
văd doar ceața.
O ceață care urcă în
sus.
Și deodată așa cum
mă uit în sus, deodată
Îmi dau seama a cui
e cămașa aia care
A căzut de sus.
A mea.
IERI
ROTERDAMUL ERA AȘA DE LUMINOS ȘI EU ERAM AȘA DE VESEL
În aeroportul din Amsterdam am intrat
împreună cu Ea și am ieșit singur.
mai bine ar fi fost invers.
mai bine intram singur și ieșam
împreună cu Ea.
dar nu
eu am intrat
împreună cu Ea și am ieșit singur,
fără ea,
doar cu un rucsac în spate,
lăsând-o pe Ea acolo în burta aia
uriașă de vacă
să se descurce cum poate
și nu pentru că aș fi un nesimțit
sau că am vrut să mă răzbun pe ea în
felul acesta
sau că ne-am fi certat la cuțite,
ci pentru că nu există încă niciun aeroport
din lume
în care să intri împreună cu ea
și să nu ieși de acolo singur.
toate aeroporturile astea sunt gândite
ca
niște instrumente de tortură foarte
rafinate
- noile instrumente de tortură ale
epocii noastre
pentru a-i face pe oameni nefericiți,
iar femeile alea îmbrăcate în haine
albastre sunt niște
cinice care fac tot ce pot ca să-i
despartă pe oameni
și să-i împrăștie în toată lumea,
numai ca să nu fie împreună,
doar ca să-i țină cât mai departe
unul de altul,
pentru asta și primesc o groază de
bani
și trebuie să recunosc că-și
justifică banii,
până la ultimul cent.
În curând va ieși și Ea din
burta asta de vacă,
dar printr-o altă ușă,
la care eu nu am acces
și se va întoarce cu fața spre
clădirea monstruoasă
din piatră și sticlă,
așa cum m-am întors și eu disperat și
nenorocit
în ziua asta de marți
și se va uita lung la ușile din sticlă
ale aeroportului din Amsterdam
sperând că acestea se vor izbi de
pereți,
și de după perdeaua lor voi țâșni eu
alergând spre ea,
dar asta nu s-a întâmplat,
pentru că oamenii ăia atât de
politicoși
îmbrăcați în salopete albastre
nu m-au lăsat să alerg după ea
și mi-au făcu vânt pe ușă afară
și ea a văzut toate astea,
dar nu a putut face nimic.
am intrat în aeroport în doi
și am ieșit singur
și nu am cui să mă plâng de asta
și nimeni din lumea asta nu poate
repara nedreptatea care mi s-a făcut.
am ieșit singur din aeroport și am
urcat în tren .
o vreme avionul ei a zburat deasupra
trenului meu
și unde se îndrepta acesta zbura și
avionul Ei
la fel ca o lebădă deasupra puiului
de lebădă,
apoi avionul ei a țâșnit brusc în sus
și s-a pierdut în nori și
doar umbra lui s-a mai răsfrânt un
timp
în ferestrele trenului.
apoi am văzut un uliu
survolând o plantație de lalele
și zbura razant și atât de jos că
nu-mi mai puteam
desprinde ochii de el.
apoi controlorul mi-a cerut biletul
și m-a întrebat dacă trăiesc în
Olanda
sau sunt în trecere pe aici.
apoi o femeie dintr-un alt vagon a
izbucnit
în hohote de râs.
am coborât în Rotterdam cu o
față atât de tristă că băiețașul unei
musulmance
a început să plângă când
m-a văzut.
am dat colțul numai ca acesta să nu
mai plângă.
la maashaven am urcat pe pod și mă
uitam la cer,
sperând că poate
avionul Ei se va întoarce înapoi.
apoi am coborât și m-am pornit
hai-hui
prin Rotterdam, bătând
acele străzi pe care m-am plimbat ieri cu Ea,
când ea și-a uitat țigările într-o cafenea
și am mers să le recuperăm.
un pahar de bere pe jumătate băut
abandonat lângă o bancă.
așa mă simțeam și eu după ce a plecat
Ea:
precum un pahar de bere băut pe jumătate
lăsat în iarbă la picioarele unei bănci,
pe care am stat ieri împreună cu Ea,
atunci când eu am vrut să o pup și ea
nu m-a lăsat spunându-mi că nu e frumos să ne
pupăm de față cu niște musulmance și eu
m-am uitat în jur și
pe toate băncile stăteau femei
îmbrobodite
și asta m-a făcut să-mi amintesc cum
ieri
am cumpărat prezervative de la magazin
de la o musulmancă-
de altfel, prezervativele astea le-a
luat cu ea cu avionul-
aici sunt mai ieftine decât la noi-
de asta le-am cumpărat-
și Ea m-a întrebat dacă mi le-a
vândut,
da, desigur,
și chiar le-a apucat cu mâna de pe raft,
le-a luat de acolo și mi le-a dat mie
și Ea și-a amintit că tot ieri
a văzut o tânără și un tânăr ambii
musulmani pe
Witte de Withstraala ținându-se
de mâini și
privind
speriați în părți
dacă nu-i vede nimeni.
eu nu i-am văzut.
ea tot timpul vede mai mult decât
mine.
și toată seara de ieri înainte ca Ea să plece
am vorbit despre musulmanii din Rotterdam
și eu i-am povestit cum unul dintre
ei
mi-a dat o pâine pe gratis,
iar altul mi-a reglat șaua de la
bicicletă
care era cu mult prea înaltă pentru
mine
când nimeni nu voia să-și piardă
timpul cu un
asemenea fleac
și nu a vrut să ia niciun ban
pentru asta.
Banca pe care am stat ieri azi era
ocupată.
M-am oprit în fața unui magazin de
haine
în care Ea a intrat ieri și
eu am rămas afară să hrănesc niște
pescăruși.
Pescărușii de ieri stăteau în fața
magazinului și azi,
dar azi nu am mai avut niciun chef să
le dau ceva de mâncare.
unde mai pui că nici nu aveam ce.
Ziua de azi nu seamănă deloc cu ziua
de ieri.
Ce s-ar mai distra Ea dacă ar vedea
că nu vreau să hrănesc pescărușii din
Rotterdam.
Un avion survolează orașul.
Ieri Rotterdamul era așa de luminos
și eu așa de vesel.
Cu Ea am traversat Rotterdamul de la
un capăt spre altul,
Ea pe bicicletă și eu ținând-o să nu
cadă.
Ea se ferea să ne vadă musulmancele
cum ne îmbrățișăm.
Avionul Ei a aterizat.
Acum Ea intră în casă și se culcă în
patul nostru.
De când a plecat ea din Rotterdam,
băiețașul unei musulmance pentru a
doua oară
a început să plângă când
m-a văzut
de data asta
ieșind din casă și eu am intrat
înapoi
numai ca acesta să nu mai
plângă.
SINGUR
FĂRĂ EA LA ROTTERDAM
alaltăieri hrăneam împreună cu ea un pescăruș
în Rotterdam,
în fața
restaurantului japonez,
dar ieri
ea a plecat la Chișinău,
și azi
pentru prima dată în ultimele săptămână
m-am trezit fără Ea
în Rotterdam,
pentru că ea
a zburat la Chișinău
și eu
am deschis ochii și nu
înțelegeam unde
e Ea
și chiar am strigat-o,
am sărit din pat și am alergat
în camera aia
mare
și am strigat-o
ea ea
în picioarele goale fără șlapi
crezând că bea cafea sau fumează la balcon
și frigul din podea
mi-a pătruns rapid în piele
și mi-a trezit
la viață niște amintiri
uitate
pentru că mereu m-am ferit de frig
pentru că mereu mi-a fost frică de frig
și cum stăteam așa în mijlocul camerei și
dârdâiam de
frig semănam
cred
foarte bine
cu acel pescăruș cu aripile ude
care a aterizat la picioarele noastre
în piața aia din Rotterdam
din fața restaurantului japonez unde
după ce a plecat Ea am mâncat împreună cu Eric,
cu Bas și cu
fata lui
și unde eu m-am făcut de râs cu
franceza și
engleza mea
pentru că atunci când spuneam ceva în franceză
toată lumea mă ruga să trec la engleză
și când vorbeam în engleză
toți îmi spuneau să spun exact aceleași lucruri doar
că
în franceză
dar asta avea să se întâmple ceva mai târziu după ce
Ea deja plecase
și ea nu a fost de față
când nu-mi puteam aminti niciun nume de scriitor
japonez
în afară de Kavabata și Mishima și Murakami
deși sunt înnebunit după literatura japoneză
și am citit sute de scriitori japonezi dar atunci
când stăteam cu Eric și Bas și cu fata lui la
masa aia din restaurantul japonez
mâncând cu ochii închiși
unde eu am intrat pentru prima dată
și pentru prima
dată mâncam
cine știe ce
am trăit o experiență mistică
un fel de iluminare pentru că aveam impresia că
un pescăruș stă afară și mă privește
dar nu niciun pescăruș nu stătea afară și nu mă privea
ci dormea la ora aia așa cum aveam să aflu mai târziu
dar atunci nu știam și aveam impresia că un pescăruș e
în stradă și stă și se uită la mine
cum mă
ghiftuiesc cu sushi
și în timp ce o ascultam pe
fata lui bas care descifra ieroglifele de pe șervețele
brusc
mi-am întors capul spre stradă
deși știu că asta nu e politicos și am văzut că am
halucinații
în seara aia când nu-mi putea aminti
niciun nume de
scriitor japonez
niciunul în afară de kavabata și mishima și murakami
așa cum cu o zi înainte
ea nu-și putea aminti în ce parte e hotelul
nostru
după ce am ieșit afară
m-am așezat pe o bancă din fața restaurantului
japonez
și în restaurant firește erau alți oameni
și mâncau bineînțeles tot sushi,
dar discutau despre altceva
deși nu exclud că printre ei putea să fie un bleg
ca mine
care să nu-și poată aminti niciun nume de
scriitor japonez,
dar ea
mi-ar fi dat peste nas dacă ar fi auzit ce am pățit
și mi-ar fi
spus
aha ai vrut să te dai în stambă să te spargi în figuri
să te dai mare
că uite câți scriitori japonezi știi tu și ai luat-o
în barbă
pe banca asta din fața restaurantului japonez am stat
împreună cu ea și am hrănit un biet pescăruș la Liviu
Antonesei la mare
cu aripile spânzurându-i în jos pe lângă corp
și acesta
își întorcea ciocul când spre mine când spre ea la fel
ca acele
unui
vitezometru pe stradă
dar ea a plecat și eu mă plimb singur
prin fața restaurantului japonez și
nici pescărușul
ăla nu mai e în piață
de parcă ar fi zburat după ea sau
împreună cu ea
chiar ar trebui s-o întreb
dacă nu l-a
întâlnit în parcul ăla din spatele
casei noastre
sau altundeva în chișinău
am scos din geantă pâinea aia pregătită
pentru el și am început s-o mănânc
un cerșetor s-a uitat lacom
la mine și i-am dat-o lui- oare nu el
era pescărușul pe care-l căutam?
apoi m-am întâlnit cu scriitoarea Mira Feticu
care e singurul om din lume în compania căreia
am izbucnit în
plâns fără să fi băut un strop de alcool
în timp ce-i povesteam despre ea
apoi a plecat și mira
și am mai intrat o dată în cafeneaua aia marocană
unde am mâncat cu ea înainte ca ea
să plece la
chișinău așa cum intram în studenție când
nu aveam niciun
ban la mine și eram mort de foame
în vreo cafenea
doar ca să mă uit la oamenii care
mănâncă, ca să-i văd cum mănâncă,
așa și acum am intrat doar ca să văd
oare cine stă la masa la care am stat cu Ea
înainte ca ea
să plece din Rotterdam.
apoi am plecat acasă
și m-am culcat
și azi
m-am trezit singur în Rotterdam
singur fără ea
și m-am gândit ce nedrept e să
te trezești
într-un oraș atât de frumos ca
Rotterdamul
singur fără ea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu