luni, 8 august 2011

Cine vine din urmă?

O nouă promoţie literară este pe cale să se impună în literatura română din Republica Moldova şi din România. E vorba despre cea mai tânără promoţie de scriitori basarabeni, cu vârste cuprinse între 16 şi 25 de ani. Nu, nu mă refer la gruparea Human Zone a lui Hose Pablo şi Corina Ajder, cu atât mai mult la promoţia Nicoletei Esinencu şi a lui Sandu Vakulovski. Aceştia deja s-au clasicizat sau par a fi bătrâni, comparativ cu tinerii care bat în uşa editurilor chişinăuiene sau bucureştene. E vorba despre nişte scriitori şi mai tineri ca ei. Deocamdată, cea mai tânără grupare de scriitori basarabeni nu are un nume, cu toate că unii au poreclit-o Noii barbari, dar, sunt sigur că, în curând, îşi va găsi o denumire a sa şi va intra impetuos în atenţia lumii literare. Aşadar, cine sunt scriitorii care constituie cea mai nouă grupare literară basarabeană? Majoritatea dintre ei sunt elevi, studenţi şi proaspăt absolvenţi şi aproape toţi sunt rebeli şi vor să scrie o alt fel de literatură decât înaintaşii lor postmodernişti, minimalişti sau modernişti. Majoritatea dintre ei frecventează cenaclurile din Chişinău (Atelierul de proză Vlad Ioviţă din cadrul Bibliotecii Municipale B. P. Hasdeu, cenaclul Republica de pe lângă Biblioteca Naţională, cenaclul Casei Scriitorilor) sau din Bălţi (Cenaclul Kontur) şi acolo i-am cunoscut şi eu. I-am cunoscut într-o dublă ipostază: şi de poeţi sau prozatori, dar şi de critici şi comentatori ai creaţiei colegilor lor. De regulă, în calitate de critici sunt necruţători. Spun adevărul pe româneşte. Nu se sfiesc de autorităţi sau de prieteni. De cele mai multe ori, taie în carne vie, cu toate că sunt prieteni înde ei, dar prietenia rămâne în spatele uşii, atunci când vine vorba despre discutarea textelor lor. Ca prozatori sau poeţi, ceea ce m-a frapat cel mai tare e capacitatea lor de-a scrie în orice condiţii şi spontaneitatea scrisului lor. Iuţeala cu care scriu e dublată şi de facultatea lor de-a reproduce în poezia sau povestirile lor universul tinerei generaţii şi viziunea tinerilor asupra societăţii moldoveneşti.


Una dintre reprezentantele cele mai de seamă a promoţiei e Carolina Vozian, care descrie în povestirile ei tensiunile pe care le trăiesc adolescentele, care, nu de puţine ori, se nasc din confruntarea cu lumea violentă a maturilor. Cu toate că Ecaterina Bargan este cunoscută în special ca poetă, iar cel mai nou volum al ei, Cântece de la şase, e chiar unul foarte bun, sunt foarte interesante şi prozele sale, care se nasc din jurnal ca Afrodita din spuma mării. Nu sunt, însă, nişte memorii deghizate. Ecaterina nu le schimbă oamenilor numele şi nu îngroaşă culorile. Cele mai bune povestiri ale ei debutează ca o filă de jurnal şi, pe nesimţite, se transformă într-o proză minimalistă foarte fină. Personajul-narator din povestirile Nataliei Graur se uită la lume cu o privire de hippy şi asta nu poate să nu placă. Cristi Mariuţă se diferenţiază de Natalia Graur prin predilecţia sa pentru descrierea violenţei lumii în care trăim şi a impactului acesteia asupra tinerei generaţii. Nu pot să nu amintesc în acest sens de proza sa despre un circar care se mutilează în faţa publicului. Totuşi, dacă ar fi să răspundem la întrebarea cine e liderul acestui grup, atunci, sigur, îl voi numi pe Ion Buzu. El nu numai că este un tânăr rebel, dar mai e, în acelaşi timp, şi un mare admirator al prozatorilor americani din ultimele valuri.

Una peste alta, în literatura română e pe cale să se afirme o nouă promoţie literară basarabeană. Cred că aceasta o să ne furnizeze foarte multe surprize.

Dumitru Crudu TIMPUL

14 comentarii:

  1. ca fruntaş, înţeleg. în cazul acesta ar trebui să explici mai mult, să argumentezi. pentru că ceea ce îi atribui: rebel şi admirator al prozatorilor americani din ultimele valuri - nu spune nimic despre sensul cuvântului menţionat mai devreme. lider, în sens că-i reuşeşte cel mai bine scrisul. altfel, după cum conturezi un grup, din care fac parte şi eu, s-ar putea înţelege că ion ne-ar fi un fel de conducător.

    suntem grup în măsura în care participăm la acelaşi cenaclu, nu avem alt lider decât moderatorul cenaclului.

    şi dacă declari că ion este lider în sens de fruntaş, înţelegi că ne pui pe o scară, adică pe treptele unei scări.

    vroiam s-o spun mai demult, faza asta cu plasarea textelor scrise la atelier, pe locuri (întâi, doi şi trei), la fiecare şedinţă, de dragul concurenţei.

    stimulează? nu cred.

    e destul să citim şi să discutăm textele, ca să ne facem o părere obiectivă despre ce s-a scris.

    RăspundețiȘtergere
  2. şi, mai e ceva, legat de primul determinativ, în articolul din tiuk. mai e o frază care ar putea să explodeze de neadevăr exact ca o bombă. acolo unde ai vrut să se înţeleagă că grupul pe care-l descrii a avut o revistă a sa, se înţelege că liderul despre care spui "într-o vreme, avea revista sa...". acolo faci confuzii mai largi şi nici măcar nu-ţi dai seama de asta.

    RăspundețiȘtergere
  3. asta e parerea mea, sigur, dar, pana la urma, voi o sa decideti si o sa va alegeti liderul sau liderii care ii credeti ca va reprezinta.
    ceea ce am spus eu nu inseamna, insa, ca ceilalti ar fi lipsiti de talent. Sunt cativa foarte talentati, printre care e si Ecaterina Bargan, Natalia Graur, cristi Mariuta sau Carolina Vozian. Dintre poeti, mie mi se pare ca printre cele mai talentate e Ecaterina Bargan. Ion Buzu mie mi se pare mai tare foarte tare ca prozator. Discutia asta, insa, e foarte necesar de purtat.
    Dumitru Crudu

    RăspundețiȘtergere
  4. prefer ca atunci cand mi te adresezi, sa nu vorbesti despre mine la persoana a treia, de parca ai vorbi cu mine despre mine, fara sa fi stiut mai devreme ca eu sunt cea care ar fi tastat ceea ce este scris in primele commuri.

    cred ca e o discutie la fel de necesara de purtat, precum e necesar un afis, pe usa bibliotecii, unde sa fie desenata o scara, si, pe anumite trepte, in conformitate cu gradul tau de apreciere in raport cu talentul fiecaruia dintre noi, fotografiile capurilor noastre, cu numele de rigoare in dedesubturile lor. s-ar putea chiar sa facem si variatii in dimensiunile pozelor, astfel incat pe primele trepte capurile sa fie mari, si, in descrestere, celelalte foto sa fie tot mai mici, pina la niste puncte. dar numele sa ramana clare!

    sa stie si altii care dintre noi si cat e de mare.

    in rezumat, imi repugna ideea de clasare/catalogare/impartire in: elita, clasa medie si vulg, daca iti amintesti. si tu stii ca asta nu pentru ca m-as afla in josul treptelor.

    la subiectul asta nu mai vreau sa revin.

    RăspundețiȘtergere
  5. cu alte vorbe, desi am spus ca nu mai revin, tin sa explic la ce ma refeream de la inceput.

    dupa mine, era ok sa spui cate ceva despre specificul fiecaruia, daca ai vrut sa semnalezi aparitia acestei noi promotii literare, fara sa faci referinte la cum ne situam valoric unii fata de altii.

    (lasa asta cititorilor. macar asta lasa-le-o lor)

    cat despre supliment si ce ai facut sa se-nteleaga-n context, citind astfel de minciuni, mi-e si sila sa ma mai apuc de ceva la care sa muncesc cum am facut-o acolo.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ecaterina, oare nu am dreptul sa-mi exprim parerea?
    Chiar nu inteleg.
    Da, asta e parerea mea si, daca altcineva gandeste altceva, foarte bine. Cu atat mai bine tarii si lui, cu atat mai bine.
    Nu inteleg supararea ta.
    Daca sustii ca eu am deformat realitatea grupului vostru, scrie un alt articol si explica felul cum vezi tu lucrurile in ce priveste promotia voastra.
    Chiar il astept cu nerabdare.

    RăspundețiȘtergere
  7. Tu ai dreptul să-ţi exprimi părerea, eu am dreptul să reacţionez aşa cum îmi vine să reacţionez. Credeam că am fost clară în ce-mi priveşte nemulţumirea. Nu am spus să ai deformat realitatea grupului nostru. Ai fost chiar prea generos în aprecieri cu fiecare dintre cei menţionaţi, implicit şi cu mine.

    Cu 2 lucruri nu sunt de acord:
    1. "Totuşi, dacă ar fi să răspundem la înterbarea cine e liderul acestui grup, care, într-o vreme, avea revista sa bombăbuzunare, atunci, sigur, că-l vom numi pe Ion Buzu". Fii atent la fraza asta şi vezi ce se poate-nţelege din ea.

    2. Nu mai citez, ca textul este mai sus. Spui despre noi ca despre un grup şi ne dai lider. Nu vreau lider. Nu am niciun lider. E şi numele meu în acest grup şi eu ştiu precis că nu am vreun lider.

    Unicul om pe care îl pot considera lider în acest grup eşti tu. Dacă vrei, asumă-ţi-o. Dar nu da lumii numele noastre alături de un lider imaginar. Asta deja nu e o părere, ci nu mai spun...

    Dacă vroiai să zici despre el ca fruntaş, fă să se înţeleagă asta în articol. Fă să se înţeleagă exact asta şi nu altceva.

    E.B.

    RăspundețiȘtergere
  8. dacă scriai "Totuşi, dacă e să răspund la întrebarea cine ar putea fi liderul acestui grup, atunci, în mod sigur, l-aş numi pe Ion Buzu" ar fi fost o părere. acum e pur şi simplu un neadevăr.

    RăspundețiȘtergere
  9. de ce e un neadevar neaparat? Mai degraba e punctul meu de vedere. Fiecare cu punctul sau de vedere si nu vad nimic rau in asta.

    RăspundețiȘtergere
  10. ti-am dat mail, ca aici devine ridicol sa mai repet.

    RăspundețiȘtergere
  11. doar un lucru te mai intreb, ceva simplu, dar despre care n-ai spus nimic, si care e necesar de stiut, atat mie, cat si altora: cand ai spus despre ion ca este lider al grupului respectiv, ai spus lider cu sensul de conducator, sau cu sensul ca e cel mai bun si cel mai talentat dintre noi?

    RăspundețiȘtergere
  12. ecaterina,
    a fost o parere! Si ma refeream la proza si nu la poezie! Ma refeream la proza sa!
    lucrurile astea insa se pot schimba de la o zi la alta, in functie de cum va screi fiecare. Un volum bun poate spulbera toate clasificarile si impune altele. Pana la urma, cartile vor vorbi. Si vor decide totul.

    RăspundețiȘtergere
  13. te refereai la proza, la una, la alta, dar n-ai dat aceste nuante in articol. noi poate ca am priceput despre ce e vorba, pentru ca iti stim opinia, ne-ai mai spus-o si fata in fata, cititorii insa n-au de unde sa stie. sunt doua realitati diferite in ceea ce e scris in articol si ceea ce scrii in subsolul de aici, la fel cum lucrurile pe care le vor decide cartile fiecaruia dintre noi ţine de alt aspect al problemei.

    RăspundețiȘtergere

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan