Ion Pop
O
ANTOLOGIE A LUI
DUMITRU CRUDU
Citesc
cu o oarecare întârziere antologia lui Dumitru Crudu tipărită în 2014 la
Editura Cartier, sub titlul puşkinian-mussorgskian Falsul Dimitrie, după alte lecturi, parţiale, din acest poet care a trecut printre primii
Prutul către literataura română, în chipul cel mai firesc, fără nicio dificultate de integrare. Şi-a
şi găsit repede reperul istorico-literar convenabil temperamentului său nonconformist,
alăturându-se confratelui braşovean Marius Ianuş ca autor al celebrului,
de-acum, Manifest fracturist din 1998,
text neoavangardist tipic, mobilizat de obsesia noului şi a rupturii cu
trecutul liric, recontextualizat însă într-un moment în care poezia noastră
chiar avea nevoie de un nou strigăt de alarmă, copleşită cum era de presiunea
reziduurilor dictaturii abia zguduite şi de noile subordonări impure ale
„tranziţiei” post-comuniste. Pe un fundal de falsificări ale evenimentului istoric
şi de manipulări neruşinate ale datelor realului, Crudu şi camaradul său şi-au
reamintit de principalele postulate ale unei avangarde care, mai ales de la
dadaism încoce, clama ca principiu fundamental al scrisului autenticitatea,
spontaneitatea reacţiei, trăirea în clipă, „viaţa” contra „artei” şi
„literaturii”, un anticonvenţionalism radical, cu o componentă importantă de
revoltă socială de tip „anarhist”, anti-sistem. Mari noutăţi nu aducea acest
program decât ca variaţiune circumstanţială, împingând la extrem un proiect autenticist
rămas cam acelaşi în datele sale de bază, cu – pe plan tehnic – reactivarea mai
accentuată a „corelativului obiectiv”
eliotian, căci apelul la „mărturie” şi confesiunea indvidualizată fusese
practicat deja. Unicitatea momentului de „reacţie” la real o ilustrase, de
pildă un Geo Bogza, în Ioana-Maria
din 1937, după ce bruscase ceva mai devreme poezia estetizantă cu brutalităţile
expresive din Poemul invectivă,
purtător al amprentelor digitale ale autorului. Şi, la urma urmei, orice poet a
tins şi tinde, dacă este adevărat, să dea scrisului său o marcă personală cât
mai puternică. Un fragment de interviu luat lui Dumitru Crudu în 2013, inclus
în acest volum, nuanţează unele
atitudini, subliniind între altele încercarea de a plasa „în centrul unei lumi
a deriziunii şi a derizoriului demnitatea umană”. Reducerea poeziei la reacţie
şi senzorial rămâne desigur foarte
discutabilă, ca şi eliminarea din discurs a
reflexivităţii pusă sub semnul abstracţiunii a al noţionalului sec, şi
nu e deloc sigur că, restrânsă la cele două dimensiuni expresive, râvnita „demnitate umană”, ceva mai complexă
totuşi, poate fi restituită satisfăcător. Valoarea acestor opinii e mai ales una
de memento, de semnal de
alarmă al unei sensibilităţi jignite de urâţenia lumii din jur, - şi nu e deloc puţin.
E chiar mult, dacă citim versurile lui Dumitru Crudu, care,
urmând proiectul teoretic din manifeste, demonstrează şi o capacitate reală de
a-l concretiza într-o scriitură eliberată efectiv de convenţii şi care se simte
în largul ei în viaţa imediată, cotidiană,
simplu-umană, ocolind emfaza şi artificiul „artei combinatorii” de care
s-a făcut atâta caz în aria modernistă mai veche sau mai recentă a poeziei.
Depoetizarea, despodobirea de tropii, fie ei şi îndrăzneţi, ai limbajului
poetic, compensată de ştiinţa compunerii unui cadru descriptiv ce doar aproximează, cu accent pe datul
„concret”, metafora şi simbolul, e o acţiune consecventă, insolitarea imaginii
fiind tocmai rezultatul, cumva paradoxal, al acestui demers. Subiectul care
vorbeşte în nume propriu îmbracă din nou „realitatea pe piept ca o cămaşă”,
fără ceremonialul rostirii practicat de un Dinescu, o realitate comună, voit
„prozaică”, dar care capătă valenţe lirice tocmai prin acest procedeu de
insolitare a banalului: poetul se întâlneşte cu iubita, de pildă, în bucătărie,
unde se descoperă, cu sentimentul unei
revelaţii, albul luminos al cartofului scos din întunericul cojii, o
invită altundeva să se rostogolească şi să se amestece „jos pe pământul ud...
pe balega udă pe iarba mâncată, pe urina cursă... printre oi şi capre lovindu-(se)
de ele” – dar uzând totuşi de o comparaţie, „ca de nişte pereţi sticlă
transparentă fragilă”! - , mimează ironic entuziasmul în faţa întoarcerii... muştelor... Altundeva declară
că „Dimitrie şi-a tras ciorapii şi numai după aia a început să scrie”, notează dorinţe
elementare asupra cărora insistă reluând versurile, precum aceea de a sta în
faţa unei sticle cu bere, citează
aproximativ din Bacovia, cu un pigment ironic, versul celebru despre omul care
a devenit concret („o, cum mă mai strâng acum pantofii / ‚eu sunt atât de
concret’ ”), introduce câte-o mică insolenţă
antipoetică, cu plăcere naivă a copilului
care a cutezat să nu fie cuminte, vorbind urât, cum se spune de către oamenii
mari, ca în acest scurt şi expresiv poem ce poate
aminti de sfidările adolescentine al primului Tzara, „ca să scandalizeze
oraşul” prin firesc şi simplitatea gesturilor: „când au apărut stelele / şi a început să bată
vântul / am ieşit cu Maria / din căzile cu apă / pe corp ne mai curgeau / şuviţe subţiri / stelele
străluceau // ‚noi stăteam cu curul / la
ele’ ”... Nu degeaba sunt citaţi Berryman şi Ginsberg, cu trimitere la un
dialog cu Muşina şi Bodiu...
O suită de inventare de obiecte, de
notaţii de gesturi, de impresii din realitatea imediată, ne propun versurile
din 1994 de sub titlul E închis, vă rugăm
nu insistaţi. Nu sunt toate foarte expresive în ele însele, dar poetul ştie
să le reabiliteze poeticitatea printr-o inteligentă distribuire în spaţiul
ansamblului, căci pe fondul relativ tern al aglomerării de lucruri lasă să
(s)clipească câte-o imagine – comparaţie, metaforă vizând în chip neaşteptat
relieful senzorial: „în faţa ferestrei / o cămaşă ca o limbă scoasă la
trecători”, „simţeai cu gura deschisă / cum i se rotunjesc ţâţele / ai atins-o
cu mâna / a zăngănit”, „feţele meselor /
ridicate ca fustele fetelor”, „am deschis o conservă de carne / şi mă bag
acolo”... Un excelent poem, Altcineva, asociază obiectele unei săli
de baie a femeii iubite cu senzaţiile omului părăsit care-i caută urmele în
ele, în alt loc starea de abandon poate
fi mărturisită strict denotativ şi pe scurt, după atâta desfăşurare de obiecte
în paginile precedente: „mesele l-au părăsit / scaunele l-au părăsit /
lingurile paharele / toate toate / l-au părăsit pe dimitrie / cănile măturile /
şi becul din tavan” –, mod de şi ironiza discursul elegiac tradiţional, trecut
acum în derizoriu. Nu lipseşte nici sugestia dereglării rostirii, ca la un
început de afazie, în versuri trunchiate, silabice, tulburând „dicţiunea”, ca în felul cum proceda,
paralel, şi Caius Dobrescu în De-adevă...
Un soi de textualizare a stărilor de
spirit se prelungeşte şi în cartea
următoare, Pooooooooooaate (20014) unde
din loc în loc tensiunea sentimentului sau a senzaţiei trece în structura
sonoră intensificată a cuvântului tipărit. Tot în registru senzorial
intensificat, de mare forţă plastică, se proiectează viziuni al sfârşitului,
ale decrepitudinii şi descompunerii cărnii, de un expresionism caricaturizat,
sarcastic: o frenezie tratată grotesc a
simţurilor, o voinţă febrilă de contacte cu lucrurile şi cu fiinţele, imaginarul
concretelor gravitând în jurul acţiunii
de amplificare, de dilatare şi hiperbolizare cvasihalucinatorie a senzaţiei, cu
consecinţe, din nou, dar agravate, în materia textuală. - Expresionism fără voie,
inevitabil? În orice caz, acest tip de notaţie,
să-i zic vizionară, de atmosferă onirică, învecinată oarecum cu a lui Ion
Mureşan, atinge cote înalte de expresivitate, marcând un moment de vârf al scrisului
lui Dumitru Crudu. În schimb, cu poemele din Eşarfe în cer (2012), poetul se întoarce spre faptul de viaţă (şi
de moarte) imediat, compunând un amplu poem rapsodic, speţă de reportaj
funerar, dacă e îngăduită expresia, relatare a agoniei unei fiinţe apropiate, recviem numai intermitent ritualizat, căci
accentul cade pe înregistrarea nudă a
faptelor observate aproape clinic şi doar rareori câte un fragment introduce imaginea apropiată de
metaforă ori simbol – un trandafir emblematic găsit sub perna femeii dispărute,
o şuviţă de sânge strecurându-se pe sub uşa salonului de spital... Acum e lăsat
să vorbească faptul în sine, fără adjuvanţi şi catalizatori simbolici, şi chiar
reuşeşte dacă suntem sensibili la gravitatea faptelor şi a stărilor de spirit elocvente
în sine, comunicate fără aproape nicio mediere tropică. Câteva poezii rimate şi ritmate aproximativ nu schimbă situaţia şi nici nu vor să „corecteze”
nimic din „proza” cronicii funebre.
Cam acesta îmi pare a fi, înrămat în spaţiul redus al paginii de revistă, imaginea schiţată sumar a unui poet autentic,
„fracturist” sau nu, neoavangardist sau nu, - pur şi simplu adevărat, care te obligă să-l crezi pe cuvânt.
Acest text a apărut în nr 12 a REVISTEI LITERARĂ, la rubrica MIRADOR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu