Secvențe în tonalități crude
Lucia Cuciureanu
Dumitru
Crudu este la ora actuală un scriitor bine cotat. Îl recomandă fronda
teoretic-literară (a lansat în 1998, împreună cu Marius Ianuș, Manifestul
Fracturismului în ziarul Monitorul de Brașov), opera (poezie,
romane, piese de teatru, publicistică), premiile literare (atât pentru cărți,
cât și pentru spectacole realizate după piesele de teatru) și traducerile în
alte nouă limbi. Îi lipsea din palmares, printre altele, proza scurtă. Mai ales
că acum e în vogă ca scriitori consacrați, mai ales poeți, să cocheteze cu zona
epicii de frontieră, de scurtă respirație. Mulți își fac iluzii că astfel
câștigă vizibilitate, se știe că poeți sunt câtă frunză și iarbă și e dificil
să atragi atenția având în vedere cerbicia criticii literare. Numai că agora
literaturii e disputată, și în acest domeniu, de concurenți de cea mai bună calitate (vezi Revista
de Povestiri și Iocan). Nu e cazul lui Dumitru Crudu care, repet, a
scris până acum roman, dramaturgie și continuă să scrie poezie (anul acesta, în
aprilie, în săptămână Doinaș, l-am auzit spunând versuri din cele două volumele
apărute în 2015, La revedere, tată și Strigăte de sub
apă).
Cele
47 de povestiri din volum* se constituie în tot atâtea oglinzi/oglinjoare
purtate în medii de viață cunoscute atât la noi, cât și peste Prut. La
întâmplări participă oameni obișnuiți (de genul cu geantă și cu șapcă [...]
maronie în mână) surprinși în grevă, la proteste în masă, la nunți cu sau
fără mafioți, la înmormântare, în perioada alegerilor, în conflicte cu vecinii,
în spitale, în avion, în tren, în cafenele, în baruri, pe terase, la vernisaje
și lansări de carte. Că este vorba de întreaga forfotă a vieții de azi
pledează cele trei dominante ale textelor: goana după bani, hoția, beția care
îi face să uite de sărăcie pe cei cu buzunarele ciuruite și cafteală.
Doi tineri recurg la furt pentru a face rost de bani, să scape de mizerie și să
înceapă o viață nouă. O poveste se brodează în jurul unei genți găsite sub o
masă dintr-un bar în care este descoperit un morman de euro (într-o zi în
care fuseseră acolo doar pictori și
scriitori, aluzie evidentă, nu-i așa?). Un funcționar de la bancă refuză să se
urce în troleu pentru a supraviețui până la salariu. Iulia și Radu își amână
nunta la care visează de patru ai, din lipsă de bani. Un tip, găzduit de un
prieten, pleacă furând cardurile și toți banii din casă. O pensionară jubilează
atunci când, de ziua ei, fură la cântar și trage o țeapă și celor de la
Apă-Canal, răzbunându-se în acest mod pe cei care umflă prețurile. Pentru bani
se comit și crime, așa cum o face un mercenar care, după ce ucide ucrainieni,
vine în Bălți să-i caftească și pe moldoveni. Hoții îl ucid și pe un
scriitor care a avut nesăbuința să glumească spunând că ar fi câștigat un
premiu literar la Roma. Sau cum o fac niște golani care-l omoară pe Ivan, vărul
lui Colea (à propos, Colea e cel mai simpatic erou/antierou din carte).
Se
bea mult în poveștile lui Dumitru Crudu, alcool, vin, bere, vodcă mai ales și
cafea pentru ieșirea din mahmureală. Cu prietenii, de bucurie, de necaz.
Vladimir bea atât de mult, că nu mai știe ce face, atunci când o ia la fugă
spre Soroca, iarna, pe viscol. Colea (surprins în carte în mai multe ipostaze)
vinde o cruce de fier pe care n-a făcut-o el, să-și cumpere băutură. A doua zi
vine să-i ceară împrumut mortului, crezându-l viu și nevătămat. După miting,
manifestanții se opresc la terasă și se grizează bine. Până și un
medaliat de președintele țării nu se putea ieri ține pe picioare și zigzaga
prin local ca sub fierăstrău. Era așa de beat că nu mai știa nici cum îl cheamă
(p.25). Un poet faimos pe bune era atât de beat, că începu să-i tragă
clopotele unei tipe, protejata unui furios mafiot din Chișinău, poreclit
Scriitorul, care îi administrează o bătaie pe cinste.
În
celelalte proze, întâmplările sunt la fel de verosimile: un student o seduce pe
amanta profesorului, un soț nu poate spăla vasele din cauza lipsei apei calde, o secretară e
înlocuită de o intrigantă, un călător face alergie la filmele de groază rulate
în autobuz, un câine dispare la vamă, un amic moare exact la ora când doi
prieteni vorbesc despre el, un tânăr jandarm e obsedat de plecarea de acasă a
soției, un doctor se face vinovat de moartea unui pacient, un securist fuge de răzbunare.
La fel de actuale sunt relațiile dintre părinți și copii, încurcăturile de la
vamă, impactul violenței asupra psihicului uman etc. Povestea din Nu știu
cum, dar am reușit să fug îmi amintește de cea din romanul Mângâieri
străine al lui Ian McEwan. În top 3 al preferințelor mele rămâne
povestirea care dă titlul cărții unde personajul scapă de bătaie pronunțând la
brodeală numele lui Troțki; cea care explică circumstanțele nașterii Manifestului
Fracturist și povestea în care un cineast și un poet se infiltrează la o
nuntă țigănească. Aceasta din urmă vorbește despre condiția umilitoare a
artiștilor în societate (în altă poveste, la un miting, un poet încearcă să
vândă manifestanților noua sa carte de poezie).
Autorul
e un povestitor înzestrat, deși subiectele sunt mărunte, dar nu banale. Cel
care spune povestea e când protagonist, când martor al întâmplării, când
narator cât se poate de selectiv. Nu se mizează pe finaluri ciudate,
fanteziste. Poveștile se termină uneori abrupt, alteori sunt de-a dreptul
anoste. Este vorba, cred, despre un procedeu voit al unui autor, care nu
prizează la mofturile livrești. Limbajul e savuros, presărat de expresii și
cuvinte regionale, de termeni argotici: cu piperul în nas, țucălarul, a lasă cu ața
mămăligii, dulandragiu, a lua în unghii, jarcalete, a trage targa pe uscat,
fârlifusul etc. Povestirile mustesc de umor de calitate. Par exemple, în O după-amiază în sala
de biliard, personajul, tulburat de băutură, nu-și poate aminti cum a ajuns la
greva șoferilor de autobus care iau cu asalt primăria: Nici vorbă, mi s-a mai întâmplat mie şi altădată să mă deconectez şi să mă
trezesc în altă parte. O dată, am mers în stație ca să iau un troleu spre casă
şi... m-am trezit înotând în lacul din Valea Morilor. După trei sticle de votcă
verzui, supte cu paiul, cot la cot cu un rus din Petropavlovsk, e explicabil
să nu mai știi ce-i cu tine. Bine măcar că o am cu înotatul. Acum însă m-am
făcut clei doar după două sticle de votcă şi iată că din nou am ajuns în altă
parte decât unde îmi propusesem să fiu. [...] Bărboșii din jurul meu țipau nu știu ce.
Acum e momentul să aflu ce mă leagă de
tipii ăștia. O, iată-l pe gunoierul din curtea noastră.
Oare ce naiba caută şi el aici? O, dar iată-l şi pe Vova, cu care am fost coleg
de clasă dintr-a întâia şi până într-a patra, şi care s-a întors de curând de
la Moscova, unde a trăit în ultimii zece ani. Vova strigă că a luptat pe
Nistru. A luptat pe dracu'. Cum să fi luptat, dacă eu însumi am trăit la el în
perioada războiului, când încercam să punem pe roate o afacere cu roșii
moldovenești? (pp.96-97).
Cartea
a câștigat concursul de manuscrise organizat de Editura Univers în 2015 și a apărut în seria care
cuprinde cărți scrise de autori români, volume demne de a face parte din
familia extinsă a cărților apărute la această editură, alături de autori ca
Virginia Woolf, Roberto Bolaño, Kurt Vonnegut, Gabriel Garcia Márquez etc.
Ce-ar mai fi de spus? Salutări lui Troțki!
*Dumitru Crudu, Salutări lui Troțki, Editura
Univers, 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu