joi, 14 iunie 2012

Maria Pilchin imi spune:

A®tMarketing la Chişinău: pictura (ad)judecată

            Pe 12 iunie, 2012, la Chişinău a avut loc Licitaţia Internaţională România – Republica Moldova, Duplex Bucureşti – Chişinău „Descoperă o piaţă nouă! Piaţa de artă!” Organizatorul evenimentului a fost Casa de Licitaţii Artmark de la Bucureşti. Arta se licita în Parlamentul republicii Moldova. Un context curios. Discutam cu pictorul Ghenadie Şonţu, care stătea alături, despre „negustorul” de artă, branduri ale artei plastice, tablouri ca produse de piaţă.
            Tehnologiile de marketing erau vizibile, pentru cei care aveau ochi să le vadă. Accentul  tacit era pus pe standing-ul cultural, dar şi cel financiar, căci un Grigorescu fu vândut cu 195 000 euro. Aici doar cu statut socio-cultural nu aveai ce face. Bârfele din culoare erau şi ele pârghii de marketing. Cert era faptul că picturile expuse, în cea mai mare parte, erau deja nişte mărci afirmate: Grigorescu, Băncilă, Tomitza, Vermont, Ianchelevici, etc. Emoţiile erau pentru „ai noştri” în cheia dialogului pe care îl aveam cu domnul Şonţu.  Şi „ai noştri”, basarabenii, puţin cunoscuţi pe piaţa românească, au luat testul, intuiesc că şi prin eforturile unor specialişti în domeniu, ca Vladimir Bulat şi alţii. Un Grigoraşcenco scos din lot şi readus ulterior te făcea să te simţi microbist artistic. Un Grecu, un Igor Vieru, vânduţi bine, te făceau să aştepţi licitarea tabloului „Ciobănaş cu turma de oi” de Grigorescu. Se produse şi aceasta. Tabloul rămâne la Chişinău în schimbul celor 195 000 de euro. Întrebarea care apărea era cine licita on line? Care colecţie va găzdui tabloul? Ce ştim noi despre colecţiile private?!
Arta necomercială comercializată mai bine ca cea creată în scopuri vandabile, iată ce intriga ieri la o licitaţie de pictură organizată de ArtMark...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu