sâmbătă, 21 mai 2011

Cum a fost Festivalul Zilele Literaturii romane?

Cum vi s-a parut?

9 comentarii:

  1. Aproape plictisitor, uneori. Mai mereu.

    RăspundețiȘtergere
  2. anul trecut a fost mult mai interesant.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dragilor eu as intreba lucruri mais imple. Intelegh ca e plictisiotr sa-l asculti pe Brumaru, Vianu, Muresan, Teodorescu etc.. dar eu as dori sa stiu 2 lucruri:

    1. Ce doriti voi sa se intimple la un astfel de festival? Sugestii ca ma intereseaza.

    2. Care sint cauzele ca scriitorii din R.Molodova nu sint curiosi sa-si intilneasca colegii din RO. Vianu, Brumaru, Muresan sint scritori de top, totusi. nu+i intilnesti deseori. de ce colegii lor basarabeni (cu mici exceptii)nu vin la lecturile lor? E o intrebare la care eu personal nu prea am raspuns...
    astept sugestiile si explicatiile vostre.

    cu simpatie
    vasile ernu

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu am fost anul trecut si impresia mea a fost ca a fost o editie foarte puternica. Festivalul e necesar. E un festival foarte important. Unic in felul sau. E un loc al intalnirilor. E un loc unde impreuna, cei de dincolo si cei de dincoace sparg acelasi zid.
    Eu nu am putut veni ca trebuise sa plec la Flutura, trebuise sa plec urgent, in legatura cu niste probleme de familie si regret ca nu am fost. De aia, si vreau sa aflu cum a fost.

    RăspundețiȘtergere
  5. Cel care a scris mai sus am fost eu, Dumitru Crudu si am zis urmatoarele.
    Eu am fost anul trecut si impresia mea a fost ca a fost o editie foarte puternica. Festivalul e necesar. E un festival foarte important. Unic in felul sau. E un loc al intalnirilor. E un loc unde impreuna, cei de dincolo si cei de dincoace sparg acelasi zid.
    Eu nu am putut veni ca trebuise sa plec la Flutura, trebuise sa plec urgent, in legatura cu niste probleme de familie si regret ca nu am fost. De aia, si vreau sa aflu cum a fost.

    RăspundețiȘtergere
  6. Elena BOGUS
    ( de pe blogul ei)

    Impresii si intamplari interesante la Zilele Literaturii Romane la Chisinau

    Emil Brumaru a prezentat o serie de poezie a citit in fata cititorului si ne-a povestit despre viata lui interesanta, despre experienta lui ca doctor la Dolhasca si despre pesica lui. Ce a facut interesanta atmosfera in librarie
    Domnul Muresan ne-a prezinta si a citit din Cartea Alcool recenta publicata la editura Charmides. Ne-a citit din cartea lui cateva poezii interesante si amuzante in acelasi timp. Dupa lecturarea si intalnirea autorilor ne-am dus la ne-am dus cu toti cei prezenti la Club Kira's, ambiata era foarte placuta si interesanta. Mie una mi-a placut stilul clubului. Avea o personalite anume. Au fost invitati: Val Butnaru, Radu Pavel Gheo, Nicolae Popa, Cristian Teodorescu. Moderatorul a fost Mircea.V. Ciobanu. Tema discutiei a fost " Proza noua: Spectacolul vietii ori spectacolul textului?" A fost o tema de discutiei foarte interesanta si foarte multe lucruri sau discutat in aceea seara. Fetele de langa mine sau simti foarte bine.(Ecaterina si Carolina).
    La sfarsitul serei ne-am relaxat si ne-am simti bine cu un spectacol-lectura de actorul Victor Rebengiuc cu Legenda Marelui Inchizitor, dupa Fratii Karamazov de F.M Dostoievski. A fost seara interesanta si m-am simtit bine ca am iesit din casa sa vad un spectol-lecuta de Victor Rebengiuc. Dupa ce am iesit de la spectacol, impreuna cu Nina ne-am indreptat spre casa si cand colo ne iese in calea noastra Actorul Victor Rebegiuc. Nina ii imultumeste pentru spectacolul oferit si la rugat sa mai vina pe la noi. Si in schimb a primit un buchet mare de tradafiri albi de la actor. Nina mi-a dat si mie un trandafir.
    Seara a fost frumoasa si obositoare. Dar a meritat efortul de iesi din casa si de a privi un spectacol interesant.
    A doua zi, a urmat un alt eveniment unde am fost invitati cei de la Vlad Iovita, a fost Lansarea Carti a Augstinei Siman, ce a avut loc la Biblioteca Hasdeu. Am intarziat, nu era nimeni doar Felicia de la noi inca nu venise nimeni. La lansare venisera invitati din partea Augustinei. A avut ca invitati pe Mihai Cimpoi, Editorul si o alta personalitate pe care nu o retin mai exact. Au fost adresate numai cuvinte de lauda la adresa scritoarei. Augstina ne-a citit un fragment preferat din cartea ei. Pe scaun ne-a lasat un mesaj interesant pentru fiecare, dar mesajul era aceeasi pentru toti. Venisera si alti colegii de la noi mai tarziu. A urmat si autografele din partea scritoatrei.
    Dupa aceea ne-a invitat sa servim cate un pahar de sampanie pentru sarbatorita sa inchinam.
    A fost o atmosfera foarte placuta.
    La sfarsit noi cei ramasi am plecat la Libraria din Centru. Au fost invitati sa citeasca Cristian Teodorescu cu Cartea - Medgidia, orasul de apoi, Editura : Cartea Romaneasca anul 2009 ( Premiul pentru Proza al USR). A urmat Ion Vianu cu Amor intelectualis (Cartea Anului 2009). Amandoi autori citesc din fragmentele preferate. Urmand ca fiecare sa le puna intrebari autorilor.
    La sfarsit ne-am dus la Clubul Kira's peentru ultimele lecturi si dezbateri si spectacol muzical din aceea seara.
    Tema serii a fost: Pofesia : Autor dramatic.4 experiente. Invitati au fost: Constantin Cheianu, Mihai Fusu, Bogdan Georgescu, Alina Nelega. Moderator Andreea Dumitru. A fost o seara interesant si relaxanta. Felicia, Carolina, Ecatrina toata seara au scris poezii pe servitelele de la Kiras"s club, a fost inspiratie pentru ele de a scrie poezii. Eu am fost cea care le-a sustinut moral si le-a adunat capodoperele lor, pentru a le aduce la sedinta ori pentru miercuri sau sambata pentru ultima sedinta.
    Spre inchierea evenimentului cultural, Mihai Fusu si Dorel Burlacu de la Trigon ne-a prezentat si ne-a incatat cu un spectacol muzical cu tema: RASSM- Poezia Anvagardist - proletculista trasnistreana din perioada interbelica. A fost o seara relaxanta, distractiva si amuzanta.

    Publicat de elena bogus la 01:28:00

    RăspundețiȘtergere
  7. Asa. Mie mi-a parut interesanta intalnirea cu Emil Brumaru si Muresan la Cartier, din prima zi. Partea a doua de la Kira's club mi s-a parut plictisitoare, pentru ca de la discutia textului lui Radu Pavel Gheo s-a trecut la un eseu citit de Val Butnaru si la niste discutii care nu aveau nimic in comun cu textul propriu-zis. Atunci remarca dnului Cheianu a fost binevita. Cred ca daca erau implicati in discutie poetii care au citit la Cartier, de la care intr-adevar se putea ceva de invatat( sau macar de ascultat povestirile amuzante ale lui Brumaru) avea sa fie mai interesant. Prima seara de la Kira's Club a fost mai mult sau mai putin plictisitoare.
    Anul trecut mi s-a parut mai interesant fiindca au participat Komartin, Vladareanu, poeti tineri care sunt intr-un oarecare fel mai aproape de mine.
    Eu nu neg importanta acestui festival si jos palaria pentru dnul Ernu care l-a organizat.
    Astept editia urmatoare!

    RăspundețiȘtergere
  8. aflandu-ne deja după o a doua ediţie a festivalului, putem face o diferenţă între prima şi a doua.

    pentru faptul că unor tineri li s-a părut o ediţie mai izbutită cea dintâi, găsesc ca explicaţie acelaşi lucru pe care l-a menţionat carolina mai devreme, ne simţim mai aproape de tinerii poeţi pe care i-am citit, pe care am ajuns să-i simpatizăm şi pe care îi aşteptăm cu entuziasm.

    despre invitaţii de acum ar fi faptul că nu am avut ocazia să participăm ca spectatori şi să facem cunoştinţă cu lucrul unor dramaturgi din românia. spre exemplu nu am avut ocazia să văd niciun spectacol de alina nelega (cum niciunul dintre colegii mei), moment în care acea doză de interes pentru anumiţi invitaţi scade, chit că sunt oameni care merită mai multă atenţie.

    altceva ar fi lipsa dialogului intergeneraţionist. comunicarea, dacă se întâmplă, are loc cumva pe linia de sus, între scriitorii mari şi experimentaţi. este la fel de important ca publicul să înţeleagă şi să poată participa cu opinii în aceeaşi măsură ca şi invitaţii, public de diferite vârste. aici depinde şi de mobilitatea lui şi de măsura în care spectatorii au ce spune, dar şi de măiestria moderatorului.

    la nivel de organizare nu cred că aş avea ce să-i reproşez ediţiei de festival din anul acesta. au fost subiecte interesante şi abordabile, doar că s-a discutat monoton.

    despre prezenţeşi absenţe, am recunoscut oameni care mă aşteptam să fie prezenţi. m-a surprins că incintele în care s-au desfăşurat evenimentele nu au fost umplute până la refuz şi cu o gloată după uşă care să nu încapă.
    în prima zi de festival (în chişinău) am venit cu jumătate de oră mai devreme la librăria din centru, fiindcă, sincer, am crezut că mai târziu fizic nu o să încap înăuntru.

    lipsa de interes faţă de zilele literaturii române din partea unora vine, cred, eu, din acelaşi motiv din care există lipsa de interes pentru însăşi literatură, sau din lipsa de interes pentru artă şi cultură. motivele din care, în general, nu se citeşte. nu e problema în scriitorii români, ci în mentalitatea unor oameni de a rămâne fericiţi în spaţiul lor îngust.

    ca sugestie aş vrea să vină şi scriitori mai tineri, scriitori interesanţi cu texte proaspete, chiar dacă nu sunt nişte scriitori consacraţi. şi să se întâmple comunicarea mai pe larg, mai spontan, mai aprins/viu, nu articole de ziar pe cale verbală. chiar şi polemica lipseşte.

    ecaterina bargan

    RăspundețiȘtergere
  9. va citesc cu placetre. nu reprosez nimic. La anul ma gindesc sa va implic si pe voi mai activ. Ma intereseaza sa implic acei putini oameni interesati. Important e ca acei 30 de oameni interesati sa participe si sa se implice in diverse forme. Deci orice sugestie este binevenita. Propun la urmatoarea editie sa avem o discutie mai ampla ca sa vedem si ce interse-nevoi-dorinte sint acolo. Cum sa facem sa fie mai atractiv si mai rpofi... eu sint dispus la orice forma de colaborare. va multumesc pentru reactie si astept sugestiile voastre.
    vasile ernu

    RăspundețiȘtergere

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan