Dincolo de foarte multe intenţii bune
ale mele şi ale lui Marius Ianuş, a existat şi foarte multă frondă în
manifestul fracturist. Adică, acel manifest avea şi partea sa de spectacol.
Nici vorbă că nu ne-ar fi plăcut poezia lui Cărtărescu, a lui Muşina şi Mureşan
sau a poeţilor optzecişti, fireşte că ne plăcea, o citeam cu mare încântare şi
o comentam salivând, dar în manifest i-am repudiat în păr pentru a face şou.
Nici mai mult, dar nici mai puţin. Trebuia să epatăm pentru a fi luaţi în
seamă. Altfel, dacă nu am fi jucat şi teatru, nimeni nu ar fi dat doi bani pe
textul nostru. Eram conştienţi de asta. De aia, am şi lovit în idoli. Totuşi,
după ce se lăsa întunericul şi ne întorceam acasă, scoteam volumele
optzeciştilor de pe rafturi şi le citeam sub plapumă, la lumina lanternelor. Altfel
spus, fracturismul a ieşit din mantaua lui Cărtărescu şi Muşina, ăsta e
adevărul, dar de ochii lumii duceam un război contra poeţilor pe care-i iubeam,
pentru a atrage atenţia asupra poeziei noastre. Privind dinspre prezent spre
acele vremuri, consider că aceste lucruri reprezintă partea cea mai perisabilă
a manifestului nostru şi, cu această ocazie, vreau să recunosc că foarte multe
idiosincrazii erau false, pentru că nouă ne plăcea poezia optzecistă sau poezia
şaizecistă sau poezia interbelică, adica eram foarte ataşaţi de tradiţia
poetică. Da, e adevărat că eram săraci şi aveam buzunarele dezumflate, dar tot
atât de adevărat era că am fi vrut să scăpăm de mizerie. Pledoaria pentru
asumarea marginalităţii şi a mizeriei era o poză şi nimic mai mult. Fireşte că
am fi preferat şi noi să avem slujbe bine plătite, dar pentru că nu le aveam,
ne arătam ghearele. Cu toate astea, sunt şi foarte multe lucruri autentice în
manifest, la care nu aş vrea să renunţ nici astăzi. Poate nu sunt chiar atât de
originale cum îmi plăcea atunci să cred, dar, totuşi, noi le-am descoperit pe
cont propriu, şi le-am experimentat pe barba noastră. Volumul meu de poezii
POOOOAte l-am scris conform metodei fracturiste, ca şi volumele mele de teatru
sau de proză. Atenţia asupra reacţiilor şi nu asupra obiectului care le
provoacă, m-a ajutat să scap de patos şi declarativism în aceste cărţi. Atenţia
asupra efectelor pe care le declanşează obiectele ( sau întâlnirile
întâmplătoare) asupra propriului eu mă interesează şi astăzi. Cum mă pasionează
şi ideea că propriul nostru eu este bombardat continuu de realitatea şi lumea
înconjurătoare. De aceea, nu e important să vorbim despre ceea ce se întâmplă
în afara noastră, ci despre presiunile externe la care suntem supuşi permanent.
Lumea se află într-o aiuritoare schimbare. Ceea ce numeam realitate acum cinci
ani nu mai corespunde adevărului. Realitatea de astăzi şi realitatea de acum
zece ani sunt două lucruri foarte diferite. Ar fi fals să le numim cu acelaşi
cuvânt, dacă nu vrem să devenim opaci şi ilizibili. Fireşte că fracturismul a
mai însemnat şi o reconsiderare a eului. În ciocnirea dintre lume şi eu, noi
i-am dat cîştig de cauză universului interior. Adică, în mare, noutatea
absolută a fracturismului e că pledam pentru o reîntoarcere la umanism într-o
lume tot mai centrată pe ideea de succes şi performanţă. Marea mea bucurie e că
tot mai mulţi literaţi contemporani preferă să vorbească despre ceea ce se întâmplă
cu noi ca oameni decât să înfăţişeze lumea din jur. Aceştia nu mai ţin cu tot
dinadinsul să descrie o apocalipsă fizilogică; să descrie mizeria şi degradarea
fiinţei umane; să-l prezinte pe om ca pe o fiinţă hăituită şi jalnică, ci încearcă
să vorbească despre speranţă şi salvare, după cum remarcase şi eseistul român
Adrian Papahagi într-un interviu pe care i l-am luat la „Radio Chişinău” şi pe
care l-am publicat în ziarul nostru. Se pare că una dintre caracteristicile
literaturii contemporane e revenirea la umanism, aşa cum observase acelaşi
Marian Papahagi. Dar ceea ce nu a observat eseistul clujean e că a fi umanist în
lumea internautizată şi despiritualizată de astăzi înseamă a fi...barbar. Doar
fiind barbar, mai poţi să fii umanist. Totuşi, decât să fii un om al timpului
nostru oare nu e mai bine să fii barbar?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Trandafirii
Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan
-
*** Da…a fost copil si Lenin… Da…a fost si el scolar… Si-n ghiozdanul lui pe vremuri A purtat abecedar! A rostit cuvintul mama Si ...
-
O viaţă de om cât vremea de mare… Bogdan ISTRU Un ceai şi o coajă de pâine Ruga să-i aducă, grăbit. La masă-ntre cărţi adân...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu