AMINTIRI BRAŞOVENE
În clipa când am
început să frecventez cursul de creative writing al scriitorului Alexandru
Muşina de la Universitatea „Transilviania” din Braşov, aveam mai multe
prejudecăţi legate de literatura de consum, susţinând sus şi tare că adevărata literatură
nu poate să nu fie decât elitistă şi să se adreseze unui cerc restrâns de
iniţiaţi. Mi se părea atunci că acele cărţi care sunt digerate de un public
larg sunt ratate din start. Tot ceea ce e preţuit şi de omul din stradă nu are
cum să aibă valoare. Pentru că, credeam eu, un student în anul patru, şi un
proaspăt debutant în literatură, adevărata literatură nu poate fi gustată decât
de intelectualii subţiri care sunt dobă de carte şi sunt capabili să descifreze
cele mai încâlcite rebusuri literare. Or, în opinia mea de atunci, literatura
autentică trebuia neapărat să fie dificilă, compusă din nenumărate planuri,
având o grămadă de structuri de adâncime şi de suprafaţă, având ieşiri într-un
plan simbolic şi unul metafizic, fiind în acelaşi timp meta şi intertextuală,
fiind ceva greu de înţeles şi foarte sofisticată şi complicată. Ei bine, încă de la primele ore ale cursului
scriitorului Alexandru Muşina, această convingere a mea a început să se clatine
şi asta s-a produs pentru că domnul profesor a reuşit să ne releve şi farmecul
literaturii de consum. Ba mai mult decât atât, una dintre tezele sale pe care
le promova cu multă acribie era că marea literatură înglobează în sine şi
anumite genuri ale literaturii de consum. Exemplele pe care ni le dădea veneau
să-i ilustreze ideea că o mare parte din literatura autentică s-a născut din
genuri sau specii minore. Domnul Muşina ne-a convins că romanul poliţist,
romanele de aventuri, romanul senzaţional, trillerul, romanul fantastic, romanul
faptului divers, romanul sentimental, fantazy sau romanul de călătorii şi aşa
mai departe au putut constitui un punct de plecare pentru apariţia foarte
multor capodopere ale literaturii universale. Sau, altfel spus, ideea domnului
Muşina era că valoarea multora dintre marile creaţii literare europene sau
americane, dar nu numai, consta în aceea că puteau fi savurate atât de
iniţiaţi, cât şi de publicul larg.
Marele pariu pe
care-l pusesem atunci era ca să scriem nişte texte care să aibă subiecte
antrenante, o intrigă imprevizibilă, suspans, conflict puternic şi neaşteptat,
nenumărate răsturnări, un şoc al surprizei, personaje vii şi autentice, dar să
mai ascundă în spate şi o miză înnoitoare.
Pe lângă toate
aceste lucruri, nu pot să nu-mi amintesc şi de atmosfera de la curs. Era una
deosebită. Bucuria de-a scrie era dublată de plăcerea că sunt oameni gata să te
asculte şi să-şi dea cu părerea despre textele tale. Poate că ar fi un truism
să spun că cel mai iubit curs al meu a fost cel de scriere creatoare, dar am
s-o fac, în amintirea momentelor unice de delectare intelectuală pe care le-am trăit
într-o încăpere strâmtă de la parterul Facultăţii de Filologie de pe Bulevardul
Eroilor.
De vreo patru ani
de zile, ţin şi eu la Chişinău un atelier de scriere creatoare la Biblioteca
Municipală B. P. Hasdeu care e
consacrat însuşirii unor noi tehnici literare, dar mai ales scrierii ad-hoc a
prozei şi poeziei. Fiecare şedinţă e împărţită în două: în prima parte are loc
o sesiune de scriere creatoare, iar în cea de-a doua, discutăm textele scrise
în prima parte a zilei. O mare parte dintre povestirile scrise în cadrul
atelierului le-am inclus în antologia Covoare Moldoveneşti care a apărut la
sfârşitul anului trecut la editura Grafema
Libris din Chişinău. Cea mai mare bucurie a mea e că unele dintre cele mai
bune texte ale tinerilor scriitori basarabeni Ion Buzu, Carolina Vozian sau
Ecaterina Bargan, au fost scrise anume în timpul şedinţelor Atelierului de
scriere creatoare Vlad Ioviţă. Sunt
sigur însă că pentru nimic în lume nu mi-ar fi venit ideea să ţin acest atelier
dacă nu aş fi frecventat la mijlocul anilor nouăzeci cursul de scriere
creatoare al domnului Muşina de la literele din Braşov. Sunt lucruri care nu se
uită niciodată, domnule profesor!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu