Omul amestecat (1)
Dumitru Crudu
În timpul Colocviului
internaţional „Literatura în totalitarism şi post-totalitarism”, organizat de
către de Catedra de Literatură Universală a Universităţii de
Stat din Republica Moldova, am încercat să meditez asupra întrebării care a
fost omul dominant până şi după 1992. La prima vedere, în totalitarism, societatea
basarabeană a fost una schizoidă, fiind compusă, pe de o parte, din oameni
cărora le intrase comunismul în sânge şi dormeau cu portretele lui Lenin sub
pernă, iar pe de altă parte, din opozanţi ai regimului. La o privire
superficială, conformiştii sau oportuniştii predominau, iar rebelii erau o mână
de oameni. Din acelaşi punct de vedere, un schimb de poziţii se produsese după
1989, când râuri de oameni curgeau pe fostul bulevard Lenin, cerând limbă şi
alfabet, iar lichelele nu mai ştiau pe unde să-şi scoată cămaşa. Dacă am merge
pe mâna acestei interpretări a realităţii totalitare, împărţind lumea doar în
alb şi negru s-ar putea să nu înţelegem prea bine sau chiar nimic din ce s-a
întâmplat în acele vremuri şi să orbecăim şi mai departe în ceaţă. Nu neg
faptul că societatea comunistă a fost populată de conformişti, canalii,
ticăloşi, rebeli, opozanţi, oameni dedublaţi care una ziceau şi cu totul
altceva gândeau sau din tipi abili care ştiau când să-şi întoarcă mantau după
vânt. Nu vreau să demantelez pe nimeni şi nimic şi nu tăgăduiesc faptul că au
fost şi oameni care au luptat contra regimului, după cum au fost şi destui
oameni care se scăldau în acele timpuri în râuri de lapte şi miere. Cu toate
astea, după părerea mea, basarabenii nu au fost niciodată în tranşee, luptând
fie de-o parte a baricadei, fie de alta. Nu vreau să decomandez spiritul
combativ al unor basarabeni şi
capacitatea altora ieşită din comun de-a se adapta oricărui regim
politic care s-ar instala afară, chiar şi dacă acesta ar fi unul tailandez, ci
vreau să spun că adevăraţii rebeli şi adevăraţii oameni sovietici au fost, dacă
înţelegeţi ce vreau să spun, mai degrabă nişte excepţii. Adică au fost nişte
excepţii cei care au fost exclusiv doar canalii sau doar disidenţi, doar
lichele sau doar rebeli, doar profitori fără niciun fel de scrupule sau doar
opozanţi înflăcăraţi, cum spunea undeva şi Petru Negură. Nu zic că nu au fost
şi din aceştia. Au fost, fără doar şi poate, dar aceştia au fost, aşa cum am mai spus mai la
deal, mai curând nişte oi rătăcite de turmă. Sau, hai să dau câteva exemple ca
lucrurile să fie şi mai limpezi. Să-i luăm, de exemplu, pe Emilian Bucov şi pe
Grigore Vieru. Părărea larg răspândită despre autorul poemului Cresc etajele e că a fost un profitor de
pe urma regimului comunist, cântând ode kilometrice „măreţilor” realizări
comuniste, doar pentru a-şi umple buzunarele cu bani. În acelaşi timp,
percepţia cristalizată care a supraveţuit timpului asupra lui Grigore Vieru e
că acesta a fost un opozant al regimului sovietic. Nu pun la îndoială că poetul
care a cântat mama şi limba ca nimeni altul a avut un rol deosebit în ceea ce priveşte
conservarea identităţii naţionale a românilor basarabeni, dar, în acelaşi timp,
lui Grigore Vieru îi aparţin unele dintre cele mai frumoase poezii dedicate lui
Lenin. Pe de altă parte, nimeni altul decât Emilian Bucov i-a luat apărarea
Leonidei Lari atunci când aceasta fusese întoarsă cu faţa la perete de către
zbirii sovietici. Nu cred că cele câteva poezii realist-socialiste ale lui
Grigore Vieru i-ar anula rolul pozitiv care l-a jucat în perioada sovietică,
tot aşa cum nici faptele bune ale lui Emilian Bucov nu-l poate scoate basma
curată pe poetul realist-socialist Emilian Bucov. Cu toate acestea, am dat
aceste exemple ca să relev faptul că nu există rebeli pursânge sau oportunişti
fără niciun Dumnezeu. Sau, altfel spus, vreau să susţin ideea, şi sper ca
nimeni să nu intre la idee din această cauză, că omul care a predominat în
perioada totalitară, darf care mai e central şi în post-totalitarism e omul amestecat, în care se întîlnesc
contrariile, acesta putând fi în acelaşi timp şi un opozant contra regimului,
dar şi oportunist sau laş în anumite
situaţii. Un exemplu concludent pentru acest tip de om este Andrei Lupan.
Cunosc sute de oameni, dacă nu mii, în acest oraş care poate să-mi demonstreze
că a fost un om foarte bun, după cum cunosc şi foarte mulţi oameni care ar
putea să-mi spună că a fost un oportunist. Cine are dreptate? Eu cred că ambele
tabere, şi cei care-l admiră, dar şi cei care-l contestă. Adică Andrei Lupan a
fost un om amestecat în adevăratul înţeles al cuvântului.
Omul amestecat domină şi azi în societatea noastră, dar despre asta voi vorbi altadata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu