miercuri, 25 iunie 2014

Discutii despre poezia lui Ion BUZU si nu numai

Aproape că-mi pare rău că am scris cronica despre cartea lui Ion Buzu. Pentru că, deşi eu găseam în volumul debutantului destule lucruri îmbucurătoare şi promiţătoare (vorbeam în text despre talent, umor, efervescenţă ş.a.), o doamnă care a "share"-uit opinia mea a rămas doar cu impresia că literatura tânără e deplorabilă. Regret profund că asta e tot ce a înţeles dumneaei şi că, din cauza mea, s-a propagat încă o dată acest clişeu care numai inteligent nu poate fi.

  • Delia Huegel Riscurile meseriei. Dar mai sunt şi alte doamne

  • Vasile Botez Pentru mine cronica respectiva e un hotar. Sunt fericit ca exista.

  • Yigru Zeltil Impresia mea e că, prin câteva texte bunicele (e drept) și prin scatologicul pliat „pe val”, 3ml a reușit să-i „păcălească” pe critici. Cel puțin așa cred, că au fost cărți mult mai bune anul trecut. De pildă, în aparent același stil, Metode (care, de fapt, se abate de la autenticism prin tropii autenticismului). Sau, într-un stil mult mai „curat” fără a fi inactual, volumul lui Alexandru Cosmescu, debutul anului 2013 pentru mine. Și Baghiu e foarte fain, dar a apărut în același an cu Drăgoi, Popa și Cosmescu...

  • Vasile Botez Cati critici ar fi avut curaj sa laude asa texte doar de dragul talentului auctorial?

  • Dan-Liviu Boeriu Yigru Zeltil, d'accord. Despre Popa nu pot vorbi prea mult, întrucât am făcut parte din juriul care l-a dat câştigător al concursul de debut MaxBlecher. Mă şi gândeam, în condiţiile ăstea, dacă e ok să şi scriu o cronică despre cartea lui, din moment ce e clar că o consider bună. Dar cred că mă voi încumeta, totuşi.

  • Genevieve Fieraru Eu știu o doamnă care a înțeles din toată opera lui Cărtărescu că românii n-au talent. Asta-i ce-aș numi eu un progres.


  • D
  • George C. Dumitru din pacate am auzit si eu destule persoane spunand ca refuza sa citeasca literatura romana contemporana, doar din principiu si prejudecata. adica cum s-ar zice, e naspa. asa, din avion. la o intalnire cu elevii dintr-un liceu provincial am incercat sa le schimb parerea si sa ii indemn sa citeasca intai si sa concluzioneze dupa. nu stiu cat am reusit

  • Dan-Liviu Boeriu George C. Dumitru, e discutabil. Există o droaie de autori români tineri care n-au nicio treabă cu literatura și care compensează lipsa totală de înzestrare cu un limbaj pe care ei îl consideră inovator (inutil să-i spui ignorantului că Geo Bogza a stat în închisoare încă în anii '30 pentru "Jurnal de sex"). Ei, dacă un cititor oarecare dă peste 2-3 producții din astea, de mâna a șaptea, nu-l poți blama că strâmbă din nas.

  • Yigru Zeltil Și pentru Jurnal de sex, dar mai mult pentru Poemul invectivă.

  • Dan-Liviu Boeriu whatever, ideea e aceeaşi.

  • George C. Dumitru Dane, nu e chiar asa. Sunt autorii polirom, sunt autorii titrati (Cartarescu de exp, Dan Lungu, Teodorovici), autori buni ca Filip Florian, etc pe care nu ii citesc doar pentru ca sunt romani. Eu de tipul asta de reticenta vorbesc. Si crede-ma, exista, m-am lovit de asta in prea multe randuri si venita dinspre oameni care chiar citesc, dar literatura universala. Romania au inchis-o cu Preda

  • Dan-Liviu Boeriu Ah, acolo e vorba despre obtuzitate și, în ultimă instanță, despre prostie. Cu asta nu poți lupta.

  • George C. Dumitru Hexact. Doar ca devine un fenomen si asta e ingrijorator so nu stiu ce mecanisme ar trebui inventate pentru promovarea literaturii romana contemporane la... contemporani

  • Yigru Zeltil Dar Bogza n-a dus prea departe „penetrantismul” (nu glumesc, am văzut într-o carte termenul acesta derivat din titlul unui manifest bogzian, „Penetral”). În afară de asta, poți argumenta că nouăzeciștii și douămiiștii n-au produs deocamdată aproape nimic care să fie apreciat unanim, dar sunt volume substanțiale care ar merita să fie menționate aici (eu i-aș menționa aici pe Acosmei și pe Khasis, alții i-ar menționa pe Sociu sau pe Novac), nu? Suntem departe de o perspectivă globală asupra 2000iștilor și ne putem aștepta încă la surprize. De pildă, mi-a plăcut mult volumul de anul trecut al lui Dumitru Bădița, care însă n-a avut parte mai deloc de difuzare și, drept consecință, de reacții. Și cred că ar mai fi și alte motive pentru care autenticismul nu e obligatoriu diletantism.

  • Yigru Zeltil George C. Dumitru Nu uitați de alergicii la „orice fel de poezie”...

  • Andrei Dobos Tot o daţi înainte cu Geo Bogza, că aşa s-a pomenit din moşi strămoşi, dar influenţa nr. 1 la invectivele 2000 e hip-hopul ro. din anii 90.

  • Dan-Liviu Boeriu Dar nici n-a spus nimeni că e. Numai că autenticismul ăsta de care vorbești e, de fapt, ruda mai săracă a realismului, minus substratul social ori politic. Deci volubilitate plată, în cele mai multe cazuri.

  • Dan-Liviu Boeriu Andrei Dobos, Chiva din "69" se revendică de la hip-hop-ul românesc? Că zvonurile ziceau de beatnici, de Burroughs, Kerouak ș.a.

  • Andrei Dobos vorbeam strict de poezie, dar dacă tot ai întrebat, cred că e foarte puţin Burroughs şi Kerouac în 69

  • Andrei Dobos şi apoi "autenticismul" e un concept foarte întortocheat. pe de o parte, el înseamnă "retorică a autenticităţii", unde "retorică" e peiorativ. singura problemă aici este că, în momentul în care dai conotaţii negative "retoricii", cazi în capcana "autenticistă", adică cineva care nu crede în "figuri eficiente". nah, ouroboros.

  • Dan-Liviu Boeriu Io știu asta. Mi s-a părut încă de atunci comică apropierea de Burroughs. Dar ok, hai poezie. Ianuș "coboară" din hip-hop? Că-mi vine greu a crede.

  • Andrei Dobos da - şi din hip-hop, eu cred că poezia acelor ani a avut un complex faţă de confraţii cu microfon

  • Dan-Liviu Boeriu Autenticismul e doar o estetică a self-centered-ului. Și cam atât. Nombrilism cu pretenții, sort of.

  • Andrei Dobos a, tu cred că faci o confuzie între autenticism şi autoficţiune

  • Andrei Dobos ism-ul ala e peiorativ, indică o retorica

  • Dan-Liviu Boeriu Nu, între autenticism și biografism.

  • Dan-Liviu Boeriu Ai vreun exemplu din lit recentă unde autenticismul să fie altceva decât autoficțiune?

  • Andrei Dobos dar asta e intrebare cu capcana - daca ma intrebi invers, mai merge asa, e ca si cum m-ai intrebat daca pot sa-ti dau exemplu de literatura proasta care e si tranzitiva

  • Nicolae Silade deşi titlul enervează, cred că e cea mai competentă cronică de întâmpinare la un volum de poezie de după 2010.

  • Dan-Liviu Boeriu Eh, nici chiar așa.

  • Nicolae Silade atunci, recitiţi-o!

  • Nicolae Silade eu am studiat-o!
  • Nicolae Silade ştiţi probabil mai bine decât mine că nu mai avem critică de întâmpinare adecvată. aţi făcut primul pas. sper să vă urmeze şi alţii!

  • Dmitri Miticov e numai si numai vina lui ion buzu clar

  • Dan-Liviu Boeriu asta cine a zis-o?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan