Literatura
noastră cea mai geni(t)ală: dincolo de gaşca literară
Maria PILCHIN
Mă întrebam zilele acestea
dacă există un criteriu de selecţie literară. Judecata de valoare şi
dimensiunile estetice nu mai sunt demult suficiente (aşa cum axiologicul e
într-o permanentă metamorfozare, iar esteticul demult derapase în asimetric,
neşablonat, subcultural etc). Primăvara
aceasta absolveam o facultate economică şi în perioada examenelor de licenţă mă
gândeam şi la ... literatură! Dacă o carte e un produs, care este criteriul evaluării
acestuia?
Cei 12 ani de prezenţă în
lumea literelor mi-au alimentat această întrebare cu o mulţime de lecturi,
discuţii şi chiar situaţii existenţiale. Cea mai reprezentativă este bătălia
dintre „vechi şi noi”, de fapt gaşca afirmaţilor şi a nouveniţilor
(neaveniţilor). Apartenenţa unui scriitor, iată criteriul tacit care este
aplicat de cele mai multe ori. Gaşca, iată punctul de reper, grupul de
referinţă. A fi cu „cei vechi” (tradiţionaliştii) e automat o autoexcludere din
„mai noii” (postmoderniştii, mizerabiliştii, fracturiştii, etc.) scriitori.
Aici intervin iarăşi
preocupările mele economice, facilitante prin instrumentariul de rentabilitate,
vandabilitate, şi utilitate totală / marginală. Dacă literatura e un produs, şi
ea este, cu siguranţă, nu neapărat unul spre comercializare, atunci cartea e un
bun într-un consum intelectual mai specific, dar care are costurile şi
preţurile sale şi acestea sunt, în primul rând, sociale şi culturale, nu
neapărat echivalente monetar. Or, simplu spus, orice carte „produsă” îşi are
consumatorul, cererea pe piaţă şi utilitatea (socio-culturală).
Lecturile mele pestriţe îmi
demonstrează cele spuse mai sus. După „π-zdeţ” de Alexandru Vaculovschi, „F*ck
Tense” de Bogdan Lipcanu şi „Crede şi se va scula!” de Oleg Carp pot citi cea
mai tradiţionalistă pagină literară, chiar am nevoie de acest tip de lectură! Dacă
aceste segmente de piaţă literară convieţuiesc în mine, de ce nu ar face-o pe
piaţa bunurilor literare? Mai nou, citesc o carte de poeme-psalmi, texte în
care te întâlneşti din plin cu credinţa Celuilalt. De la nonconformist, pornografic
la estetic, de la profan(ator) la sacru, iată paradigma lecturilor la zi. Complementarul,
amestecatul etnic, etic şi estetic (homo
miscelaneus în formula lui Dumitru Crudu) iată soluţia viabilă a
literarurului.
Bolile şi jocurile copilăriei
ţin de copilărie. Imunizarea, vaccinarea intelectuală ţine de iniţierile,
frustrările şi fracturile depăşite într-o adolescenţă literară. Literatura
hormonală, scatologică, injurioasă, nonconformistă ţine de „cartierul literar”,
de acolo însă se iese pentru a intra în uniuni, se face carieră, se parvine
profesional în redacţii, catedre, asociaţii, chiar în politic, etc. Or, nu poţi
sări peste adolescenţă, chiar şi peste cea literară!
Găştile literare ţin de
factorul uman, nici măcar de cel auctorial, căci o gaşcă nu se prea face pe
literar. Separatismul literar nu e nici pe departe constructiv. Nemţii zic
„dacă nu aveţi bătrâni, să vi-i cumpăraţi”. Unde sunteţi „bătrânii” literaturii
basararabene? Tinerii (unii) vă caută dialogal, chiar dacă scriu în susul apei
textuale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu