Observator cultural, Nr. 379 / 16-22 august 2012
Un potop de parodii
Claudiu Turcuş
Se știe, optzecismul a dat figuri plurivalente. Mă rezum, deocamdată, la două exemple, însă oricine consultă antologia Generația continuă
le-ar putea înmulți. Pe lîngă opera poetică, epică sau memorialistică,
Mircea Cărtărescu a comentat inedit poezia lui Eminescu (Visul chimeric, 1992), furnizînd totodată sinteza canonică despre Postmodernismul românesc
(1999). După 2000, scriitorul a devenit – indiferent de poziția sa,
uneori discutabilă – un percutant editorialist politic. Apoi, Gheorghe
Crăciun n-a fost niciodată poet, însă Aisbergul poeziei moderne
(2002) este, probabil, cea mai solidă construcție conceptuală autohtonă
asupra raportului reflexivitate-tranzitivitate în discursul poetic de
secol XX. De la Acte originale. Copii legalizate (1982) pînă la Pupa Russa (2004), Crăciun s-a consacrat ca redutabil prozator „experimentalist“, memorialistica reflexivă din Trupul știe mai mult
(2004) dezvăluind anvergura sa de teoretician sfîșiat al
corporalității, iar volumul postum Viciile lumii postmoderne (2011)
restituie ipostaza de moralist a regretatului intelectual brașovean.
Cumva în răspăr față de aceste două
modele ilustre, însă deloc mai prejos, s-ar situa Alexandru Mușina. Încă
din epocă, acesta propunea un concept alternativ la postmodernism – noul antropocentrism –, despre care hîtrul său promotor crede că nu s-a încetățenit întrucît „era prea lung“. Incitantele eseuri din Sinapse (2001) prelungesc respectiva dispută conceptuală, fiind complementare tratatului despre Paradigma poeziei moderne
(1996), din păcate insuficient dezbătut. Pe de altă parte, poetul s-a
impus încă de la jumătatea anilor ’80, iar cine-i parcurge volumele – de
la Strada castelului 104 (1984), trecînd prin capodopera Budila-Express (1995), pînă la Hinterland (2003) sau Regele dimineții
(2009) – îi descoperă vocea uneori inegală, însă inconfundabilă.
Savuros este Mușina în ipostaza de polemist. Epistolarele sale înscenate
– Scrisorile unui fazan (2006) & Scrisorile unui geniu balnear
(2007) – conțin, deopotrivă, verva ironistului cîrcotaș și luciditatea
intelectualului cultivat. Histrion rectractil, Mușina deține abilitatea
de-a enerva și de-a cuceri simultan. Oricum, diagnosticurile sale cu
privire la lumea literară românească sînt pe cît de intrigante, pe atît
de exacte. Dacă adăugăm calitatea de editor pragmatic, dar idealist,
apoi pe cea de formator ce creează emulație – masteratul brașovean de
Scriere creatoare, de asemenea, coordonarea revistei studențești Corpul T –, obținem profilul unui intelectual fervent, mereu conectat actualității, cu proiecte de neignorat.
E drept, ca prozator, Alexandru Mușina
s-a cam lăsat așteptat. Cîteva fragmente, menite să anunțe debutul în
specie, au fost publicate prin reviste, însă masivul roman Nepotul lui Dracula a apărut abia recent la Editura Aula.
Vampirul Fifi și experiența revelatoare
Substanța eseistului și dispoziția
criticului cultural sînt topite ingenios într-o epică nelipsită de
imaginație, însă, pe alocuri, referențială. Oricum, motivația romanului e
cît se poate de realistă, fragmentele simbolic-onirice, deși rezonabil
integrate narativ, rămînînd mai degrabă parazitare. Căci Alexandru
Mușina are un spirit de observație rar, dar învăluirile îl
dezavantajează. Semănînd, prin raportarea naratorului la personaje, cu
proza lui Petru Cimpoeșu (Simion Liftnicul), Nepotul lui Dracula
valorifică fondul imaginarului colectiv – mitul vampirului
transilvănean –, însă despuiat de acea dimensiune parabolică,
orchestrată, pe filonul miturilor naționalist-religioase specifice
tranziției românești, de Bogdan Suceavă (Venea din timpul diez).
Protagonistul, Florin Angelescu
Dragolea, poreclit FAD de către studenți, semiotician în ascensiune, cu
doctoratul la superlativ, predînd invariabil, într-o franceză pedantă,
același curs despre romanul În căutarea timpului pierdut,
traversează patru relații „inițiatice“. Pe prima n-ar fi putut s-o
ocolească. Doamna Eufrosina, angajată de nădejde în tinerețe la „Arta
Încălțămintei“, întruchipează mama iubitoare și exasperantă ce-i poartă
de grijă asemenea unui copil, îi cumpără țigări, îi monitorizează
programul, îi planifică viața, îl poartă pe la diverse cucoane în vizite
prelungite, de nerefuzat, îl recuperează cu tandrețe după fiecare
mariaj eșuat, după fiecare cură zadarnică la dezalcoolizare. Tînărul
specialist în Proust nu-i întoarce vorba, îi tolerează curiozitățile
morbide, însă, uneori, o minte afectuos, fără să-i iasă din cuvînt.
Trăiesc paşnic într-un apartament modest, într-un soi de idilism indus,
acompaniat de o suavă precaritate financiară. Rutina casnică se spulberă
cînd în scenă apar Bubu și Lulu. Prietenia dintre fiica
arhitectului-șef al orașului de provincie și modesta studentă din Mizil –
devenită prietena oficial-virtuală a unui șeic din Golf, care-i oferea
lux în schimbul unei fidelități cam abstracte – devenea teribil de
eficientă cînd vreun dascăl trebuia corupt sexual. Sub pretextul
„bibliografiei suplimentare“, acestea pornesc asaltul erotic asupra
ponositului Dragolea. Îl suspectează, glumind, c-ar fi vampir (ten
albicios, canini proeminenți!), îl ademenesc cu biftec tartar la
restaurantul Roata norocului, îi oferă cotlet în sînge, dansuri
psihedelice și mîngîieri insinuante în apartamentul uneia dintre ele.
După experiențele revigorante din
cadrul intimist, semioticianul renaște. Un întreg mit se țese în jurul
lui. O metamorfoză invizibilă, dar iradiantă se produsese. Deși continuă
să poarte același sacou învechit, el exercită o fascinație
inexplicabilă. Din cauza audienței incredibile la cursurile sale, Fifi –
redenumit tandru de amazoane – are onoarea să participe la întrunirea
exclusivistă a COI-ului. Din „Comitetul Oamenilor Inteligenți“ făceau
parte cîțiva dintre profesorii eminenți ai facultății, care nu tolerau
nici o imixtiune în clubul lor. Astfel, tînărul semiotician n-avea
decît să rămînă măgulit pînă la capăt, în ciuda ironiilor acide ale
membrilor. Oricum, nu și-ar fi permis asemenea festin, darmite asemenea
companie.
Cum singurătatea îi priește,
protagonistul nu se frămîntă prea mult să tragă învățăminte din
raporturile cu alteritatea pînă cînd, aflat la colocviul național
„Lucian Blaga“ din Sibiu, într-o după-amiază solitară, întîlnește un
țigan uriaș, îmbrăcat bizar, dar impecabil. Logoreicul și efervescentul
cetățean este convins că Dragolea nu-i altcineva decît nepotul
boierului Draculea din Perișani: asemănarea fizionomică îi pare
izbitoare. Omul i se confesează, îi mărturisește că deține o fermă
profitabilă unde „crește“ donatori de sînge pentru exportul în Occident.
Dialogul lor pare accidental, dar se dovedește revelator abia cînd
profesorul, reîntors în universul său familial, își descoperă adevărata
identitate. Citind scrisoarea-testament lăsată de către bunicul său
într-un cufăr misterios, află că are origini nobile și strămoși cu
obiceiuri alimentare tabu. Arborele său genealogic coboară, de fapt,
pînă la Vlad Țepeș, iar bărbații familiei consumau, de-a lungul
generațiilor, sînge. Semiotician rafinat, Fifi nu resimte această
moștenire secretă drept un act barbar, ci doar o formă rudimentară a
transfuziei sangvine moderne. Le mărturisește celor două cadîne taina,
iar acestea îi pregătesc sistematic porția de combustibil, dregînd
lichidul suspect cu bulion și condimente. Spre finalul romanului, Lulu,
devenită de-acum iubita profesorului, organizează un troc fără
precedent: îşi convinge colegii să devină donatori în schimbul notei 7
la examenul de semiotică proustiană.
Geniul parodic & butaforia kitsch
De-a lungul celor peste patru sute de
pagini, parodia este aliatul de nădejde al lui Alexandru Mușina. De la
cutumele mediului universitar autohton, la discursurile teoretice
prăfuite, la tehnicile literare sofisticate, pînă la miturile
corectitudinii politice, tarele sociale postdecembriste sau retorica
valorilor europene, nimic nu scapă devastatoarei sale scrutări. Dar
toată această satiră, exersată uneori pe subiecte facile, chiar
derizorii, conduce la o gravitate înveșmîntată burlesc ce conferă
verosimilitate reprezentării. Umorul constituie, în Nepotul lui Dracula,
un mecanism indispensabil în reglajul perspectivei narative: el
codifică epicul, nu-i doar o supapă a lui. Căci deși își fragmentează
registrele parodice, renunțînd astfel la o viziune socială amplă, Mușina
obține un efect unitar prin recompunerea unor episoade emblematice. De
pildă, spre deosebire de magnatul-profesor Cossiga, decanul Miky Banciu
ori subversivul Andy Cruceru – caractere ce prezervă ambiguitatea –,
straniul Boboieru, pîrlitul Dragolea, maniacala Eufrosina sau
informatoarea Enikö au un substrat tipologic ferm. Însă hibridările
epice, interacțiunea dintre personaje, orchestrate de narator,
consolidează treptat imaginea microuniversului provincial, măcinat de
tranziția lentă, de contraste stridente și un pronunțat grotesc al
derizoriului. Din această subtilitate acută, observațională, dublată de
sarcasmul amar și ironia veselă, survine arta narativă a lui Alexandru
Mușina.
Nu înțeleg, prin urmare, de ce calibrul
epic și spiritul caustic, pe care le ilustrează deplin, îi par
insuficiente prozatorului. Firește, riscul este salutar nu doar în
afaceri, ci chiar şi în artă. De această dată, însă, îl găsesc cu totul
inutil. Se-nțelege încă de la conceptul grafic al copertei întîi și din
considerațiile critice fictive, autoironice așternute pe coperta a patra
că Mușina vrea să integreze kitsch-ul în proiectul său epic. Și o face
cu succes, cîtă vreme se menține în cadrele motivației realiste. Dar
cînd schimbă macazul și ne prilejuiește descinderi prin visurile lui
Fifi, derapajul e inevitabil. Anchetele universitare nocturne sau
încoronarea semioticianului-vampir drept rege, toate petrecute în
cotloanele minții lui Dragolea, nu compun, în economia romanului, mai
mult decît o grandioasă butaforie kitsch. De vreme ce nu aflăm nimic
suplimentar despre interioritatea personajului de-a lungul acestor
peripluri cvasicoșmarești, nu le văd rostul. Drept care, nu pot pricepe
raționamentul conform căruia Cosmin Ciotloș consideră veritabil parodice
abia aceste fragmente. Se prea poate ca Alexandru Mușina să fi mizat pe
orizontul de așteptare al cititorilor de consum, care gustă încă
nestingheriți oscilația brutală, pretins ambiguă, realitate-vis. Păcat.
Mușterii acestui roman sînt în altă parte.
Prozator de anvergură, cu viziune,
imaginar și arsenal tehnic brevetat, lui Alexandru Mușina îi lipsește un
singur lucru: temperarea originalității. În rest, complimente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu