marți, 14 august 2012

Moni STANILA

în vizită la Bătrânul Maestru

când mi-a propus Petre Stoica
seară de seară
să îi citesc am spus nu şi am plecat
cu tot cu bagaje din Jimbolia

şi asta după ce Ungureanu mă învăţase deja
că există propoziţii completive şi nu complementive
cum îmi spunea mie logica dobândită de cei
care învaţă singuri acasă
şi – sincer – un pic cam târziu

de aia Oravitzan şi Ică şi Foarţă
au fost pentru mine bătrânul maestru la care merg
în vizită


părintele Constantin, pe care Bibi nu dădea prea mulţi bani
în tinereţea mea de atunci, nu în cea de acum,
mi-a dat canon să bat mătănii
şi eu am spus nu
eu nu înţeleg de ce Iisus ar fi mai fericit în dumnezeirea Lui
în umanitatea Lui dacă eu mă aplec cu fruntea la podele
pe numărate

am spus nu, iar părintele Constantin a spus bine

dar – a mai spus – acum nu le înţelegi, poate cândva
şi nu înţelegeam mai ales ce e de înţeles în metanii
înţelegerea metanilor mi se părea de neînţeles

bun, când am ajuns acasă m-am răzgândit
le-am făcut
le-am şi înţeles, culmea,

şi asta a fost prima şi cea mai serioasă lecţie
pe care aş preda-o la un curs de literatură dacă aş ţine vreodată
unul

de aia Oravitzan şi Ică şi Foarţă
au fost pentru mine bătrânul maestru la care merg
în vizită

când eram mică voiam să devin Nadia Comăneci
gimnasta de 10
să mă dau peste cap ca în basme
voiam ca eu Nadia să fiu pictor
să scriu cărţi cu poezii eminesciene


şi abia mai târziu am vrut să mă călugăresc

de aia Oravitzan şi Ică şi Foarţă
au fost pentru mine bătrânul maestru la care merg
în vizită

şi – recunosc – în fiecare există un părintele Constantin
care mă învaţă să bat mătănii
să mă rog cu adevărat

să ascult Evanghelia iară şi iară
aşa cum Simona Popescu îl asculta pe Gelu Naum
fiindcă nu există repetiţie în viaţă
dacă asculţi viaţa
e altfel de fiecare dată când ţi-e spusă la fel

dacă e să fiu sinceră până la capăt
eu merg în vizită la bătrânul Maestru în fiecare duminică de la 10 la 12
poate nu chiar la 10, dar încerc să ajung acolo înainte de Heruvic

notă: părintele Ică spunea că nu există teologi geniali
în teologie nu există geniu, există doar revelaţie

şi, da, Simona – cu părintele Ică

e aşa ca în munţii Bucegi unde există Jepii Mari şi Jepii Mici
cu el e aşa: micul maestru care te poate introduce duminica
în vizită la Bătrânul Maestru

(Radu Vancu ne-a spus la Orheiul Vechi să scriem un poem care să se cheme în vizită la bătrânul maestru. asta după ce el ne-a povestit de Mircea Ivănescu, iar Simona Popescu ne-a povestit despre Gellu Naum. poemul e scris în acea zi, după acea oră)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan