Ştefan Baghiu
„Când te
lasă inima să visezi”
Radu Vancu pare să
spună permanent că, deşi liniştea poate fi găsită categoric în lucrurile
normale, există câteva momente în viaţă cu impact pe termen lung. Pentru că, de
fapt, Vancu nu se desparte deloc de poezia mizerabilistă şi neoexpresionistă şi
nici de „plutonul douămiist” (cum pretinde Alexandru Muşina pe coperta a
patra), melancolia generală (sau „terorismul”, cum o numeşte aforistic
volumul „Frânghia înflorită”) este suportul sentimental pe care se aşează,
deloc discret, atacul de panică. Nu numai o poezie a celor mai traumatizante
REM-uri, dar o mărturisire disperată a „şocului post-terapeutic” devine poezia
lui Radu Vancu în momentele de aparentă linişte spirituală.
„Generaţia e greu de
prins într-un portret. Aş îndrăzni, totuşi, să spun că mai vizibile sînt patru
şcoli poetice: cea neoexpresionistă sadea, cu Claudiu Komartin şi Dan Coman pe
post de gonfalonieri; cea a anarhiştilor de toate nuanţele, descinsă parcă
direct din Civil Disobedience a lui Thoreau, în care papii fracturismului,
Marius Ianuş şi Dumitru Crudu, stau alături de minunaţi adepţi punk, precum
Ruxandra Novac, sau grunge, precum Ştefan Manasia; cea a calofililor, unde aş
prenumăra pe esteţii de la Bistriţa, Florin Partene şi Marin Mălaicu-Hondrari,
şi pe Cosmin Perţa; în fine, cea biografistă, în care T.S. Khasis şi V. Leac
acoperă registrul hard, iar Teodor Dună pe cel soft, şi din care Dan Sociu
tocmai şi-a dat demisia. Critici literari în care am încredere mi-au spus că
sînt biografist. Deci, cam pe acolo m-aş încadra şi eu, cu voia dumneavoastră,
ultimul pe listă.” (Radu Vancu în „Observatorul cultural”). Doar că nu numai
ultimul volum îl traduce pe poet ca pe unul din reprezentanţii greu de încadrat
ai ultimei generaţii poetice (dacă nu douămiiste, construite de douămiişti), ci
mai ales polifonia poetică dovedită de-a lungul timpului. Astfel, deşi
biografismul constituie categoric main-stream-ul ideatic, din peisaj nu lipsesc
formulele neoexpresioniste (sau – de ce nu? – de un expresionism transmutat
vremurilor), calofilia „new-born” (unde diminutivele sunt ustensile
preferate) şi influenţele textualiste majore. Nu numai că volumul capătă adesea
aspectul unei construcţii eseistice sapienţiale („Aici, unde ne trăim toţi
cumplita speranţă de viaţă, nu-i de fapt nimeni. Cei mai vii nu ştiu nimic
despre viaţă. Cei mai frumoşi n-au văzut frumuseţea. Cei mai nefericiţi nu ştiu
ce-i nefericirea. Inima bate cu fanatismul cu care vrăbiuţa continuă să zboare
minute bune după ce aripile i s-au aprins din senin.”), dar voiajul
autoreflexiv este o condiţie permanentă a echilibrului între metafizică (sau
transcendental?) şi realitatea palpabilă, coordonând mereu un fel de „small world
experiment” în interiorul familiei (Stanley Milgram). Astfel, laitmotivul
general al poemelor („ce-ţi spune unul dintre morţii tăi / cei mai dragi, cel
mai iubit dintre morţi, / când te lasă inima să-l visezi: ”) este de fapt un
exerciţiu închipuit de a transcede lumea spirituală în căutarea răspunsurilor.
De fiecare dată rolul „mortului cel mai iubit” este preluat de tatăl sinucigaş
care oferă detalii despre viaţa de apoi prin invadarea visului: „dragule, aici,
în lumea noastră / fără întristare, inima e o crimă”, „da, aici e o lume de vis
/ o reclamă la destinaţia de vacanţă ideală / atât de kitsch că îţi taie
picioarele”, „pâlpâie mormintele ca LED-urile pe o iconiţă tristă”.
Spectacolul pregătit
de Radu Vancu este de fapt o sinteză a paisprezece ani de „tortură” onirică
spasmodică. Deseori trezirea din somn este una violentă, lângă femeia iubită
care încearcă să înţeleagă traumele REM-ului brutalizat („Ce ai visat? Mi se
pare că vorbeai în somn”). Totul se transformă într-un „waking life” linklaterian,
iar diferenţa între vis şi realitate este fie categorică, fie lipseşte cu
desăvârşire. Hăituit mereu de amintirea tatălui sinucigaş, dar reumanizat
mereu, în contrabalansare perfectă, de acelaşi Sebastian de „doi ani şi şapte
luni, câţi are acum”, protagonistul „Frânghiei înflorite” rămâne un personaj
pierdut (încă) între a suporta trauma pierderii şi a-şi regenera suportul
afectiv („în ochişori i se citea limpede, ca un fel de subtitrare la plâns,
întrebarea: <>”).
Nu ştiu însă care
poate fi rostul (în afară de acela al scindării volumului) momentelor de
discurs încărcat cu referinţe literare. Amintirile legate de Mircea Ivănescu,
explicarea selecţiei poemelor din volumele trecute făcută fără poeticitate (nu
că ar fi posibil altfel) chiar în interiorul discuţiei poetice şi referirile la
Novalis, Vargas Llosa, Thomas Mann creează senzaţia unei
dihotomii nenecesare, evident intenţionale, însă fără efecte prea puternice: „Poezia e, cum spuneam, imperialistă. Nu
există teritorii pe care să nu le considere apropriabile, anexabie.”, „Nici
eventualele mele ambiţii nu-s prea mari. N-am altele în afară de aceea de poet
domestic, poet de familie.[…] Poezia e artă de familie.”. Singurul efect
posibil rămâne eventuala culegere a datelor şi reasamblarea lor pentru a obţine
o imagine cât mai apropiată de realul mental intern, un exerciţiu de factura
tratatelor de „extragere” forţată a memoriilor subconştiente, marca K.G. Jung.
Radu Vancu alege aici o cale destul de anevoiasă, unde, altfel, poezia sa ar
putea însemna, dacă nu una din cele mai „originale şi proteice ale generaţiei
sale” (Alex Goldiş), una din cele mai sincere. Pentru că, deşi tehnica literară
trece permanent din registre cărtăresciene („când râdeai, aerul se umplea de
fluturi. / Când tăceai, era o întindere uriaşă de zăpezi / pe care oameni agili
târau foci însângerate”) în „ecleziastice” bolnăviciose („Dumnezeu îşi face
vizita printre sicrie / cum îşi face doctorul vizita prin saloane”), tematica
ajunge până la a testa concomitent macabrul şi delicateţea unei estetici
– după cum am spus – „new-born”, cu Nurofen pentru copii şi Walt Disney („ când
Sebastian vorbeşte într-un târziu prin somn / prin cameră se răspândeşte
în valuri foşnitoare / o mireasmă puternică de trandafiri.”).
Volumul lui Radu Vancu poate fi
receptat în mai multe feluri. Fanaticii pseudo-revoluţiei textualiste vor fi
entuziasmaţi de inserţiile de autoreferenţialitate (deşi, simpla alternare a
fiecărui poem cu un astfel de moment nu impune neapărat includerea acestora în
discursul poetic, ci poate, cel mult, perceperea lor ca anexe biografice –
repet, deloc necesare poeziei „breathless”), însă punctele forte ale lui Vancu
sunt de fapt celelalte, „elegiile” terifiante ale mortului („dragule, mi-e
ruşine să intru în visul maică-tii, / mi-o aduc aminte cum tremura / pe scaunul
din bucătărie / când eu zăceam în braţele tale / în camera mică, cu rafia pe
gât / şi cu zâmbetul ăla tâmp pe faţă”) care urmează laitmotivului
indispensabil şi revenirea la o realitate consolatoare.
Brutalul, macabrul, traumaticul, dar în
acelaşi timp şi delicateţea, inocenţa şi fanatismul familial, toate se
întâlnesc în „melting pot”-ul „Frânghiei înflorite” căreia, deşi personal nu îi
pot atribui meritul de a concretiza maturitatea poetică totală a lui Radu Vancu
(din moment ce experimentează încă amalgamul de tehnici şi ipostaze uşor
întârziate şi, pe deasupra, trădează nesiguranţă prin câteva lamentări
auctoriale), suntem datori să îi recunoaştem caracterul simptomatic pentru
transmutările sentimentale brutale şi regăsirea liniştii vitale. Vancu rămâne
astfel unul din poeţii de marcă ai ultimelor generaţii poetice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu