Ion BUZU
Ion Buzu este născut în anul 1990, în satul Ratuş, raionul Criuleni. În prezent este student la Academia de Studii Economice din Moldova, anul 4, secţia frecvenţă redusă. A publicat în revistele: Stare de Urgenţă, Revista La Plic, Egophobia, Tiuk. A apărut în antologia Covoare Moldoveneşti. A scris articole de opinie pentru cotidianul Timpul. A citit în cadrul a mai multor cenacluri, printre care Atelierul de scriere creativă „Vlad Ioviţă”, Republica, Club Literar „Bunker”, Cenaclul „Pavel Dan”…
Ion Buzu este născut în anul 1990, în satul Ratuş, raionul Criuleni. În prezent este student la Academia de Studii Economice din Moldova, anul 4, secţia frecvenţă redusă. A publicat în revistele: Stare de Urgenţă, Revista La Plic, Egophobia, Tiuk. A apărut în antologia Covoare Moldoveneşti. A scris articole de opinie pentru cotidianul Timpul. A citit în cadrul a mai multor cenacluri, printre care Atelierul de scriere creativă „Vlad Ioviţă”, Republica, Club Literar „Bunker”, Cenaclul „Pavel Dan”…
x x x
Dar sunt şi
amintiri adevărate,
bicicleta era
bună,
structura nu
ceda,
Mitiuşa s-a
întors din armată
şi eu l-am
întrebat dacă l-au învăţat să-şi învingă
frica de moarte,
mi-a zis că nu,
dar le-au spus că
soldaţii nu trebuie să se teamă de nimic,
trebuie să fie ca
o bicicletă care virează
înspre o haită de
cîini
şi o pisică
tîşneşte din tomberon,
dar frica aia e o
structură care nu cedează.
Numele meu cu Caps Lock
Dana, dă-mi o
cerere de demisie.
Nu-ţi cer prea
mult, doar o foaie
în care să fie
precizată demisia mea
şi numele meu
printat.
Nu vreau să o
semnez, nu încă.
Doar să mi-o agăţ
pe perete ca pe o diplomă de la facultate bine meritată
şi s-o
contemplez,
de fiecare dată
cînd îmi beau berea singur,
sau cînd
lacrimile aleargă pe faţă ca nişte cai de curse bine antrenaţi,
sau cînd mă
gîndesc la Hemingway,
Berryman, Plath, Cobain
şi toţi ăilalţi
care şi-au spart scafandrul cu mîna lor.
Vreau să stau ore
la rînd holbîndu-mă la ea
ca Pink Floyd la
televizor,
sau la zid.
Dana, dă-mi o
cerere de demisie,
să-mi văd numele
meu tastat cu Caps Lock - e mai sigur aşa,
numele meu să nu
fie confundat sau trecut cu vederea,
s-o văd cum iese
din imprimantă,
să fie reală.
Să o port cu mine
ca un cuţit sau spray paralizant cu care să mă apăr de gopnici.
Să-i fac o gaură,
să-i pun o aţă şi să mi-o agăţ de gît
ca un totem sau
crucifix.
Să o ţin în mînă
ca pe o iubită şi să o plimb prin parc
şi cînd nu voi
mai putea, ea să fie cu mine.
Dana, dă-mi o
cerere de demisie,
să pot scăpa
rapid,
cînd dimineţile
vor veni ca nişte pumni ai gopnicilor,
în faţă, în stomac, în tîmple,
să ştiu că
demisia îmi e pregătită, agăţată pe zid
iar tu, plîngînd
şi cu mîna tremurîndă, îmi întinzi pixul.
Decolorările de fotografia vintage
Marele Răţoi Max. Prima mea carte. Primul maestru. Max, răţoiul
care a ieşit din ou şi a pornit la drum să învingă uliul. Oul era alb ca
tifonul, crăpăturile se conectau la capete, o deconstrucţie a unui film safe.
Am citit Marele Răţoi Max cînd aveam 6 ani.
Am fost îmbrăcat
în alb cînd aveam 6 ani. Mama mi-a pus la păr un băntuc, pantalonaşi şi vestă albă şi îmi tot cînta „fata mamii,
fata!”.
Mama m-a îmbrăcat
într-un tifon, numai al ei, la adăpost de sîrma ghimpată.
Aşadar, aşadar,
extra extraordinar.
Mama îmi ungea
faţa cu cremă. Am urcat pe scaun şi am ridicat cutiuţa cu cremă în sus. Binecuvîntată fie crema cu care mă unge mama
pe faţă.
Mama a avut grijă
să fiu frumos, să fiu apărat, să fiu ok, pentru cît mai mult timp, să fiu ok.
Răţoiul Max s-a
pornit cu un paloş şi o periuţă de dinţi să învingă uliul.
Am crezut
povestea, am privit-o cu ochii nemişcaţi, fără teamă de uliu, cu mult înainte
să se scurgă din tifon, pofte, disperări, şomaj, urlete, impozite, saci plini
cu cartofi, restanţe, sinucidere, manageri, halbe pline, halbe goale, lacrimi,
obedienţă, angoasă, imagini ale oamenilor adunaţi în jur gata să-ţi-o tragă,
toate lucrurile astea ies acum ca puroiul prin tifon, ca vata dintr-un ursuleţ
de pluş, ca decolorările şi umflăturile de pe o fotografie vintage care conservă
o disciplină a bucuriei, toate lucrurile astea vin de peste tot şi te apasă pe
faţă cu o pernă.
Zidul avea tapete
şi nu, nu mai era Zidul.
Stăteam întins pe
scaun şi totul era zen dinainte ca eu să ştiu despre zen,
lumină, soare,
alungarea întunericului – structura unui haiku
aşadar, aşadar,
extra extraordinar.
Îmi fac vînt şi o arunc
Fluidele din
organism, brusc, au stat
în loc,
cablurile s-au în
cîlcit.
Locul ăsta – o
reţea de cazinouri în care oamenii pariază
să-şi găsească
liniştea sau ceva dincolo de înţelegerea lor.
Locul ăsta – o
uriaşă ruletă în care curge
apă vie şi apă
moartă,
roşu şi negru,
pariez pe negru.
Locul ăsta – unde
creierul meu e o creatură ţeapănă,
o matrioşcă, o
jucărie Kinder, un lucru privat de propria substanţă,
o strîng în mînă,
îmi fac vînt şi o arunc în ruletă,
creatura se
rostogoleşte printre stînci şi pensiuni,
printre vitele
traşi de funie şi un tractor ce merge în spirală,
încerc să observ
un pattern,
creatura ajunge
în rîu,
raţele zboară
speriate,
una din ele a
luat-o în altă direcţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu