Evenimentele
din 1992: între fotografie şi text – viziunea lui Emilian Galaicu-Păun
Victoria Fonari, doctor conferenţiar
Victoria Fonari, doctor conferenţiar
Poetul Emilian Galaicu-Păun dezaprobă convenţia. Anume
din acest fapt îşi alege o modalitate deosebită de a se apropia de acest
eveniment – dintr-o optică de fragmentarism, unde fiecare detaliu poate devine
o esenţă. Textul său este un ţesut viu care marchează destine. Conexiunile cu
literatura universală creează impresia unei stratificări care apropie acest spaţiu
de cultura Europei. Este o integrare artistică.
Cuvântul text are o referinţă la subiectul nostru
de cercetare. Or, provine din latină texere,
ceea ce înseamnă a ţese. Şi, într-adevăr,
cel care creează texte, ţese şi din empirismul personal, şi din cunoştinţele
sale proprii, imprimând individualitatea sa în mesajul scris/ gândit/ conceput.
Constituind pe o pânză de păianjen,
observăm că este un prezent ţesut, care la rândul său este ascuns prin
posibilitatea de a ascunde iluzia, şi nu o realitate (Pânza în raport cu textul
abundă în Ţesut viu 10x10).
Mitul Atenei, chiar în ipostaza sa iniţială, este un mit ideologizat –
centralizarea puterii în polis, identificarea programului electoral şi
standardizarea valorilor cetăţenilor acestui spaţiu. În textul lui Emil
Galaicu-Păun se accentuează ambele conotaţii ale acestui mit prin jocul
omonimic. Cuvântul război în limba română se bifurcă în conotaţiile sale de
luptă şi utilaj de confecţionarea ţesăturilor. Zeiţa greacă avea mai multe funcţii,
este exponent al războiului înţelept, de apărare, şi ocrotitoarea femeilor ţesătoare.
Poetul face o fotografie prin timp a evenimentelor din 1992. Războiul civil, stigmatizat în spaţiul
malurilor râului Nistru, văzut din optica unui fotograf (poezia este dedicată
fotocorespondentului Nicolae Pojoga), concentrează mesajul prin întrebarea: „…şi atunci mă întreb,
eu al cărui război – de ţesut? de / apărare a integrităţii teritoriale? – sunt
corespondent” (război civil). Această căutare identitară mistuie mitul
atenian.
„tot război se zicea şi covorului de
pe perete, ce împodobea casa mare
ca un iconostas, unde sfânta familie
se-nfăţişa prinsă-n fotografia de nuntă;
şi mai nou, din armată, a fiului.” moşu
ştia ce vorbeşte, că doar nu degeaba a fost dădăori însurat:
„şi aşa de când lumea – bărbaţii mergând
la război, şi femeile stând la războaie. pe scurt, iliada şi
odiseea!” pe calea
ferată femeile din interfront făceau grevă
împotriva grafiei & limbii
române, blocând circulaţia trenurilor pe direcţia est”.
Sub semnul
acestei identităţi sunt enumerate covorul, iconostasul, fotografiile. Toate
constituie secvenţe din Casa Mare. Această moştenire se relevă în dialogul
dintre tată şi fiu. Concomitent mitul se devorează în tenta oraşului de fabrici
de ţesături în spaţiul urban din stânga Nistrului. Războiul civil este revăzut în
structuri de identităţi, de polemici, nesiguranţe. Transculturalismul în acest poem
sună bizar, masculinitatea este frivolă („frontiera pe nistru / se stricase,
fermoarul blocându-se între bender şi tiraspol”) în faţa pseudofeminităţii, în
faţa timpului scindat de istorie, în faţa consecinţelor de bunăvoinţă şi
ospitalitate, proprie casei mari.
Iliada în acest context relevă optica lui Erasmus din Rotterdam: „Dar
ce-i la urma urmei, divina „Iliada”, dacă nu istoria unei certe dintre nişte împăraţi
proşti şi nişte noroade prostite?” (Erasmus, 1989: 177). În epopeea Iliada zeiţa Atena nu păstrează forţa
unui război de apărare. Invidia conduce mânia zeiţei spre ţărmurile Troiei. Mânia
conduce ţesătoarele, care se vor în URSS, pe calea ferată. Problema vine
dintr-o iluzie / nostalgie/ doleanţă de a nu accepta un alt model decât cel din
URSS.
Odiseea străbate drumul revenirii acasă, revenirii la fotografii, la iconostas.
Acelaşi spaţiu concentrează „iliada şi odiseea”. Ţesutul este plasa care nu mai
ocroteşte, dar devorează identitatea care a oferit spaţiu ţesătoarelor
manipulate de forţa păienjenişului geopolitic.
Din
optica lui M. Fourcher extragem şi alte analogii plasate în frontierele
geopolitice: „Aici avem o altă Europă, care este în curs de dezvoltare de la
Marea Baltică la Marea Neagră şi care lasă deschisă problema statutului
geopolitic rusesc, dar este clar că nu este doar legată de arme strategice sau doar
de un loc într-un sistem instituţional, dar de o chestiune de auto-definire.
Decolonizarea mentală la care se face
aluzie în mod corect, nu a început, sau începe exact” [1].
Aceste aspecte –identitatea naţională, tendinţa de colonizare, problemele
lingvistice, ale armamentului necontrolat – sunt relevate în textele artistice
de la particular la general, de la personal la social.
Luntrea lui
Caron intensifică durerile umane,
familii, care rămân întregi doar pe fotografii, case mari părăsite, icoane
furate. Fantoma consecinţelor se întrevede până în prezent. Istoria nu se vede
finită. Imaginea „lamei” creează o atmosferă obositoare, care irită
actualitatea. Strivind imaginile nedorite, situaţia devine din ce în ce mai
penibilă. Estetica urâtă este utilizată abil arborând în spaţiul artistic un
estetism al macabrului, al lugubrului, al funebrului.
La Em. Galaicu-Păun mitul relaţionează cu sceptrul conştientului nostru. În
cazul acestei lucrări artistice putem menţiona disecarea unui eveniment în două
ipostaze: convenabil şi inconvenabil; dorit şi asumat; iluzoriu sau veridic – mitul
nu de fiecare dată este relevat pentru a preciza valori, dar şi pentru a
decentraliza opinia publică. Denaturarea, deconstrucţia, deziluzionarea sunt condiţiile care transformă
imaginile mitice şi le transpun în altă lumină, sau mai bine spus, în alte nuanţe.
Poemul lui Em Galaicu-Păun concentrează mai mult evenimentele observate ca
detalii ale consecinţelor.
[1] On a l? une autre Europe qui se dessine de la Baltique ? la Mer Noire et
qui laisse enti?re la question du statut g?opolitique russe mais on voit bien
qu'il n'est plus seulement li? ? des armements strat?giques ou ? une place dans
un syst?me institutionnel mais ? une question d'autod?finition. La
d?colonisation mentale ? laquelle vous faites ? juste titre allusion n'a pas
commenc?, ou commence pr?cis?ment l? http://www.robert-schuman.eu/entretien_europe.php?num=27.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu