A scrie un roman,
am spus cândva, e ca şi cum ai încerca să faci munţii Edom din Lego. Sau ca şi
cum ai construi întregul Paris, cu clădiri, pieţe şi bulevarde, până la ultima
bancă de pe stradă, din beţe de chibrit.
Dacă scrii un
roman din optzeci de mii de cuvinte trebuie să iei cam un sfert de milion de
hotărâri, nu doar în privinţa liniilor mari ale intrigii, cine trăieşte sau
moare, cine se îndrăgosteşte sau este necredincios, cine se îmbogăţeşte sau se
face de râsul lumii, numele şi chipurile personajelor, obiceiurile şi
ocupaţiile lor, împărţirea pe capitole, titlul cărţii (acestea sunt cele mai
simple, cele mai generale hotărâri); nu doar ce să ascunzi şi ce să povesteşti
sub aparenţe înşelătoare, ce vine întâi şi ce vine la urmă, ce să spui deschis
şi la ce să faci aluzie, indirect (şi acestea sunt hotărâri destul de
generale); dar trebuie să iei şi mii de hotărâri mai delicate, cum ar fi dacă
să scrii, în cea de-a treia propoziţie de la sfârşitul paragrafului, „albastru”
sau „albăstrui”. Sau ar trebui să fie „albastru pal”? sau „azuriu”? sau „albastru
regal”? sau ar trebui cu adevărat să fie „cenuşiu albăstrui”? şi acest „albastru
cenuşiu” trebuie să stea la începutul propoziţiei sau trebuie să strălucească
doar către sfârşit? Ori la mijloc? Sau ar trebui pur şi simplu să fie prins în
curgerea unei fraze complicate, plină de propoziţii subordonate? Sau cel mai
bine ar fi să scriu cele două cuvinte „lumina serii” fără să încerc să o
colorez în „albastru cenuşiu” sau „albastru prăfuit” sau cum o mai fi?
Amos Oz, Poveste
despre dragoste şi întuneric
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu