Peri-Fee-ria
unui biker livresc sau Ştefan Manasia în cursa unei realităţi de lemn
Maria Pilchin,
Chişinău
Volumul de
poezie „Motocicleta de lemn”, apărut la Editura Charmides
în 2011, prin însuşi titlul său, anunţă un motocross lectural pe un teren existenţial accidentat. Cu o capacitate cilindrică ce depăşeşte nu doar cuminţenia
„poeziei de interjecţii”, dar şi poezia cerebrală a zilei noastre celei mai
apropiate, Ştefan Manasia evită sensibilizările lirice, propunând sentimente,
stări diluate în cuvinte şi în
interstiţiile textuale şi existenţiale („între două depresii”), în largul autorului,
într-un spaţiu instabil. Intenţiile exacte ale textului scapă cititorului
grăbit, educat de un speedraliu
lectural, viteza e rezervată, de această dată, mâinii care scrie, doar
revenirea la text poate da senzaţia unei adevărate întâlniri cu sensul ascuns. Iată
de ce am recitit acest volum la două zile după prima lectură!
Subiectul scriiturii e un personaj
poetic multiplu a cărui profundă identitate se conturează treptat tot
mai mult cu înaintarea în lectură. Tema identităţii personale transpare din locurile obârşiei sale, dar şi din existenţa ca o geografie
aparte, căci la Manasia
trecerea prin timp e echivalentă cu intrarea în alt spaţiu în care se produce
detaşarea de copilandrul naratar din „Ostroveni”. Textele poetului Ştefan
Manasia trădează formidabile aptitudini literare de a transforma actul
poetic într-un exerciţiu continuu de (i)realitate.
Realitate atroce sau banală, „realitatea raiată”, zădărnicia lucrurilor,
iată punctul din care se evadează. Acest escape se face înspre „Ceva despre
umanitate”, un fel de prezent continuu, practic ireal, înspre „Antwerpen”, şi,
într-o manieră aparte înspre „Ostroveni. Viaţa şi contactele” şi spre „Alevin”
– un fel de „cele 4 puncte cardinale” de alternativă ale imaginarului manasian.
Găseşti aici şi farmecul unor culori locale (clujene, flamande şi de Ostroveni)
şi temporale (cele ale vârstei infantile cu acel „dă-mi măcar”, un fel de
revenire prin căutarea obiectuală a copilăriei). Nu poţi să nu identifici acele
texte cu o savoare clujeană pronunţată, de „lume a Mănăshturului”, dar
şi pe cele din spaţiul geografic al copilăriei, un fel de dihotomie textuală ce
converge într-un singur punct, un fel de epicentru al zguduirilor prin care
trece subiectul poetic în itinerarul evoluţiei sale. Citeşti aici un fel de bildungspoesie. Pare, iniţial, că poetul
îşi „scrie” propria sa intimitate, dar treptat înţelegi că tu eşti eul din
text, or, există dexteritatea celui care scrie de a provoca o empatie textuală
din partea cititorului.
În epoca neobarocului, în care nu suntem, dar părem a părea a fi, pe autor îl interesează
profunzimea naturii umane, mai bine zis natura acestei umanităţi. Realitatea
lui Ştefan Manasia ne copleşeşte, lumea lui e făcută din corespondenţe, un fel
de heraldică secretă a textului, sper să pot demonstra această afirmaţie mai
jos. Misterul numit realitate, iată prisma prin care am citit aceste texte, un
fel de neorealism magic în partea vestică a literaturii române, o (neo)realitate
de „Mamma Roma, Pier Paolo Pasolini”. În lucrurile mici se ascunde secretul celor mari, mai bine zis în lucrurile
cele mai puţin semnificative, iată una din ideile cărţii. Or, vorbim despre un
poet care nu e lipsit de simţul realităţii, mai ales a celei marginale, un caz
minoritar în mulţimea de scriituri-maculaturi produse azi.
„Idealismul
romantic”, nimic altceva decât un spectru aparent sacru al (ne)referinţei
într-o lume a altor idealuri: reclame, nebunia refulată spitaliceşte şi nu
artistic, „adică nu e nimic” din romantismul canonic şi nici nu poate fi. Într-un interviu Ştefan
Manasia afirma că poetul are o „încredere” de tip neo, post (dacă ţinem
morţiş, anti) romantică în ceea ce va scrie. Vom duce
această idee până mai departe afirmând că ceea ce face poetul clujean este mai
degrabă un preromantism anacronic, făcut metodic pe ruinele unei lumi apuse
(„ruinurile vechiului Ostroveni”) la orizontul (sau poate deja ruinele) unui New Age literar şi de toate soiurile.
Căci tot ce face Ştefan Manasia cu poezia în această carte, volens-nolens, te aruncă
într-o formă de disperare, un fel de simptome de retragere dintr-un spaţiu
malefic de care eşti dependent.
Există o stare kafkiană aici,
unde cronotopul praghez e înlocuit de unul vest-românesc: „Oraşul din vest
înnebuneşte / Şi e arat cu motocicletele”. Această dimensiune mai mult decât
urbană, arhitecturală şi umană e populată de „omul, această gânganie mistică”,
vers mai mult decât kafkian, care te face să meditezi la un posibil bestiar
mistico-uman de „zombies & lipitori dialectice”, acei „zombies care-ţi
înfulecă taxele şi concediile”. Umanitatea, deloc antropomorfă din poemele
manasiene, e un fel de „toţi sunt unu şi unu e toţi”. Astfel, „Miguel (de
Cervantes ?) surâde eretic... gândind ce părţi ar mai trebui amputate”. „Umanitatea
în biţi”, o umanitate fracturată, amputată, metamorfozată de „supremaţia
maşinilor metrosexuale”, iată imaginea ansamblului omenesc propusă în acest
volum. Întrebările şi stările angoasante
de „o abia strunită melancolie suicidară” abundă din plin în acest spaţiu
livresc.
„Fantasmele Pepsi”, frumuseţea preţuită în
euro, „castraveţii plastifiaţi”, „mormane de vorbe” nu fac din oameni decât
nişte „cadavre-nflorite” baudelairian în alt cronotop, diferit de cel al
francezului simbolist. Autorul şi-a asumat seducătoarea sarcină de a transforma iureşul
de informaţiile în imagini emancipate
poetic, fără risipă de epitete, dar şi fără nonconformismul infantilo-adolescentin
de care este plină poezia la zi. Poezia lui Ştefan Manasia e majoră (ca şi cele
18 poeme din „Ostroveni. Viaţa şi contactele”), vaccinată şi fără obsesiile
hormonal-acneice ale unor poeţi mai mult decât maturi biografic. Dedublarea vizuală a
realităţii, lumea himerică a poetului Manasia te face, însă, să te întrebi dacă
ai ajuns în faţa unei aventuri a imaginaţiei sau în
faţa unei imaginaţii a aventurii. Totuşi textul te plasează într-un anumit
spaţiu, sub un anumit firmament unde poezia e o deprindere mintală şi
definitorie pentru fiinţa ce o produce. Aceste poeme le simţi fizic, le
somatizezi, există momente lecturale în care te alături poetului în căutarea
unor experienţe pe care încă nu le-a(i) găsit.
Autorul nu propune de-a gata idei geniale, soluţii
directoare, el meditează. Un fel de meditaţie şamanică, panta rhei-că. Înţelegi la un moment dat că poemele nu au fost
scrise pentru a suscita dezbateri, există o autosuficienţă în acest
microunivers poetic, un fel de diarium literarium de sertar, un jurnal
literar care se face fotografic, cu stop cadru. Citeşti
aici o limpezime minuţioasă în
paginile acestui volum, o rigoare aproape algebrică în a expune fapte, ce
stau cumva criptic în spatele stărilor şi ideilor, un fel de ambiguitate
fundamentală şi necesară. Or, textele lui Ştefan Manasia sunt atât de vaste
încât cuprind diferite caractere şi temperamente lecturale (tipuri de
cititori). Există afinităţi secrete, ascunse sub iluzoriul All are welcome in my text. E celebra tehnică borgesiană de a
flirta cu cititorul. Dar chiar şi la acest nivel, textele asigură fericirea ca
formă de lectură. Există însă o
profundă coerenţă în această carte şi ea ţine de eul care produce ideile,
acesta este cheia sau măcar chelarul ce te poate apropia de text, de consideraţia
instinctivă a vieţii şi a lumii.
În aceste probe de viteză există şi fragmente
de poezie arhetipală, un fel de haiku, la o lectură mai atentă: „cai-negri-n-canionul-întunecat/
pe-cerul-portocaliu-glisează/ soare-lipsit-de-putere”. În câteva poeme apare ostentaţia
unui lexem care nu trăieşte în coloanele dicţionarelor, cuvântul acela pe care
îl ştim cu toţii, dar ne prefacem a nu-l
şti, cel al erosului fără perdea, azi în epoca „savanţilor
postsaussurieni” descifrând semiotica actului erotic. Un trop nordic, un
kenningar chiar, care ne-a surprins, a fost „cuţitul viclean ca prima iubire”,
o iubire de cuţitar de mahala sau iubirea unui periferic, (peri)Feeria acelui
sentiment care marchează până în profunzimea umanului, care poartă în sine
originea „stindardului ratării”.
Fetiţele
copilăriei şi şotronul lor ne-au indus o stare cortazariană, viaţa ca un joc şi
ca o realitate de cadrane care solicită măcar doi jucători, dar fără un număr
maxim, poate juca toată omenirea, cu cât mai mulţi jucători se vor implica, cu
atât va dura mai mult, pentru a juca avem nevoie de o piatră, un loc (neted şi
fără gropi) pe asfalt. Un timp al copilăriei în care se aruncă şi se adună
pietre din căsuţe, din „La Casă!”
Săritul într-un picior, un fel de „amputare” ludică, iată omul adevărat al
prezentului, căci acolo pe terenul de joacă se formează omul de mâine.
Teatralitatea din jocul copilăresc parvine şi în „viaţa ca filmu’ în care toţi
jucăm”, iar fetiţele din şotronul de ieri au ajuns cu „botox în obrăjori”, o
mască a realităţii cosmetice ce alunecă treptat spre cea de „Morpho Electra”, o
damă cu camelii a viitorului
electronizat.
Australia din universul
copilăriei „apărută între bălţile din curte”, acea Atlantidă a minţii puerile,
marea vânătoare a prinţului din Levantul naiv, toate conturează un spaţiu edenic
din care s-a produs exodul firesc, dar şi durut, acolo se revine, în „lumea
numită Ostroveni”, escapada, însă, făcându-se din: „abatoarele, măcelăriile
ANGST, Literele, Trezoreria, Primăria de cartier, Banca Transilvania” ca prin
curse low-cost să se ajungă în „subparadis” în care logosul nu e decât „cinci litere prăpădite”.
O carte eminentă în genul său,
una bogată în peri-feerii
existenţiale. Viaţa ca o excludere, ca o marginalizare, iată mecanismul
volumului. „Parcul rozelor transformat în paradisul oamenilor de afaceri”, un
fel de privatizări ale spaţiului şi ale edenicului, iată ideea ascunsă din
spatele acestui vers. O lume-echivalenţă a „Spitalului 9”, cu „prize şi reprize şi
remize”, cu „sori artificiali” şi „războaie chimice” din care scapă motocicleta
livrească a poetului Manasia. Materialul acestui mijloc de transport bucură
prin căldura sa organică şi imaginea arhetipală, dar îngrijorează în privinţa
eficienţei sale logistice, de transportare la mari distanţe, departe de această
lume a nebuniei contemporane.
Înfăţişarea materială a cărţii
este excelentă. O grafică digitală realizată de Ovidiu Petca de o vizualitate limitată
la monocrom şi extinsă prodigios la linii, curbe şi spaţii centrifugal-stereometrice
ce amintesc de imaginea unei carapace sau a unei matrix mundi, imagini ce recreează
complementar cartea printr-un cod grafic paralel. Aşa cum orice
explicaţie teoretică constituie o limitare a intuiţiei, am încercat să intuim
aceste texte şi nicidecum să le definim. Cartea conţine un miraj al posibilităţilor diverse în ale
cititului. Mă întrebam dacă autorul e în stare să decripteze total volumul la o
eventuală solicitare (cam deplasată de felul ei). Răspunsul este nu, nu poate,
căci, textele manasiene sunt mai mult decât o sumă de stări cu marca Ştefan
Manasia, de fapt, aceasta este soluţia unei cărţi bune, iar „Motocicleta de lemn”
este o carte mai mult decât doar bună!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu