Am început să
scriu teatru într-un moment foarte dificil pentru mine, când am realizat că
aproape toate certitudinile pe care le avusesem până atunci s-au dovedit a fi
false. Nu mai ştiam ce să fac deoarece nu mai puteam să fiu sigur de nimic.
Nici măcar de faptul că biletul de tren pe care mi l-am cumpărat cu o zi
înainte putea să mă ajute să plec undeva. Probabil, în acele clipe, la fel ca
şi mulţi alţii, realizasem că nu era nimic bătut în cuie: prieteni, serviciu,
dragoste, casă etc. Toate, brusc, căpătaseră o altă înfăţişare, alte
semnificaţii şi o altă evoluţie. Lucrurile în care credeam nu mai aveau nici un
fel de valabilitate. Oamenii din jurul meu deveniseră alţii. Eu însumi eram
altul. Nimic nu mai înţelegeam şi de nimic nu mai puteam fi sigur. Chiar şi
poezia, una dintre certitudinile mele, mi se părea a fi o mare iluzie, o palidă
imitaţie a poeziei altora, un mod neputincios de a vorbi despre mine. Mai mult
de zece ani, însă, crezusem altceva. Pe urmă mi-am dat seama că m-am înşelat.
În clipele alea am realizat falsitatea şi superficialitatea mea proprie.
Totuşi, nu puteam înţelege ce se întâmpla. Dacă existase ceva frumos, cum de se
putea sfârşi? Dacă ai fost cu cineva prieten, cum puteai să nu mai fii într-o
bună zi? Cum puteai să nu-l mai iubeşti pe cineva pe care l-ai iubit? Cum putea
să existe răul şi monstruozitatea ca o formă a golului? Şi, mai ales, după ce
îţi dai seama că răul este şi e atât de vădit, cum mai poţi trăi în continuare?
Fusesem contrariat, tot în acea perioadă, de faptul că foarte mulţi oameni
deosebiţi erau înconjuraţi de nişte nulităţi. Ulterior, acei oameni fascinanţi
au ajuns nişte epave, iar persoanele mediocre care-i înconjurau au ajuns să
deţină poziţii-cheie, să aibă situaţii înfloritoare. Cum s-a produs acest
lucru? Nu înţelegeam, de asemenea, cum în anumite situaţii limită tocmai
soluţiile care trebuie să te salveze te aduc într-o stare şi mai jalnică. Să se
afle totul numai sub semnul eşecului, nesiguranţei şi confuziei? Poate că
aceste întrebări par a fi naive, dar atunci pentru mine erau vitale.
Am început să
scriu în clipele alea groaznice pentru mine.
Din acel moment,
lumea din jurul meu a reînceput să aibă un sens.
Teatrul
fracturist pe care-l fac se revendică de la încercarea de-a depăşi ruptura
dintre om şi societate, dar şi cea dintre limbaj şi realitate.
Nu am să vorbesc
acum despre ceea ce scriu. Mi se pare însă că teatrul te poate ajuta să te
orientezi în perioada asta atât de confuză, când a dispărut o lume, iar altă lume
încă nu a apărut. Cred că teatru poate fi o replică dată incertitudinii şi
lipsei de sens din jur. Căci, ceea ce mă interesează şi pe mine foarte tare,
este, în primul rând, realitatea. Dar, şi aici vreau să precizez, atunci când
zic realitate, am în vedere ceva foarte concret. Nu descrierea unor întâmplări
sau evenimente mă interesează, ci impactul pe care acestea le pot avea asupra
noastră. Pentru că, fiţi de acord, nimic nu este mai important în lumea asta
decât reacţiile noastre. Apoi, şi eu cred că diferenţa poate naşte o nouă
etică.
Scriind teatru am
început să simt că îmi pasă foarte tare de ceea ce se întâmplă cu toţi oamenii
pe care eu îi cunosc. Din acel moment, am încetat să mai fiu singur.
Cumpărându-mi
acum un bilet la nu ştiu ce autobuz sunt un pic mai sigur decât altădată că voi
putea ajunge unde mi-am propus. Oamenii au nevoie de certitudini. Mai ales
într-o lume cum este cea în care trăim cu toţii, când realitatea constituie o
operă mass-media, politicienilor sau a creatorilor de reclamă.
Eu cred că
trebuie să încercăm ca acţiunile pe care le facem să aibă din nou sens.
Dumitru Crudu
24 septembrie
2001
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu