Comunicat de presă
PRIMA ŞCOALĂ DE CREATIVE
WRITING din Republica Moldova
Între 20 şi 26 iulie va
avea loc prima ediţie a primei ŞCOLII DE CREATIVE WRITING din Republica
Moldova. Scriitorii şi profesorii unviersitari Simona Popescu şi Radu Vancu din
România, alături de colegii lor din Republica Moldova, profesorul universitar
şi prozatorul Anatol Moraru din Bălţi şi scriitorii chişinăuieni Moni Stănilă,
Alexandru Vakulovski şi Dumitru Crudu vor ţine cursuri şi ateliere de creative
writing pe poezie şi proză. Fiecare
dintre cei şase pofesori invitaţi nu sunt nişte neofiţi în ceea ce priveşte
scrierea creativă: unii dintre ei au ţinut cursuri de creative writing la
universtitate, iar alţii au moderat cenacluri literare şi ateliere de proză sau
poezie. De departe, scriitoarea bucureşteană Simona Popescu are cea mai bogată
experienţă în acest domeniu. Timp de
trei ani a ţinut un curs de creative writing la Facultatea de Litere a
Universităţii din Bucureşti cu titlul Cochilia
şi pagurul, pe parcursul căruia a încercat să-i provoace pe studenţi să
rescrie proza experimentală românească. Ca un efect al acestui curs, a apărut
atelierul de creative writing 314,
unde, vreme de câţiva ani, 29 de tineri autori au scris romanul colectiv Rubik, care a văzut lumina tiparului în 2008
la editura Polirom. Scrierea romanului a însemnat şi legarea unor prietenii
strânse, dar şi experimentarea unui mod artistic de-a trăi viaţa. Pe lângă
Simona Popescu, o bogată experienţă în acest domeniu a adunat şi poetul şi
profesorul iniversitar sibian Radu Vancu, care este conducătorul cenaclului
Zona Nouă, care funcţionează ca un atelier de creative writing şi unde şi-au
descoprit vocea proprie câţiva tineri poeţi cu adevărat remarcabili, printre
care şi basarabenii Anatol Grosu, Ana Donţu şi Irina Brumă. Ceea ce face
prozatorul Anatol Moraru la
Bălţi, cu studenţii Facultăţii de Litere, e tot un atelier de
creative writing. Într-un oraş ostil culturii, Anatol Moraru a reuşit să le
trezească cheful pentru scris unor tineri foarte talentaţi, precum sunt Virgil
Botnaru, Valentin Balan, Marina Tichie sau Angela Bâcu. Alexcandru Vakulovski
şi Moni Stănilă moderează la Biblioteca Naţional cenaclul Republica, unde se pune un mare accent pe cultivarea spiritului
critic. Şi, peste toate, fiecare dintre profesorii Şcolii de Creative Writing e
şi un scriitor remarcabil. Adică au demonstrat prin literatura pe care au
publicat-o că pot să facă o literatură adevărată. Timp de cinci zile cât va
dura Şcoala de Creative Writing, fiecare profesor va ţine un curs sau un
atelier de creative writing, în cadrul cărora vor încerca să-i ajute pe tinerii
scriitori să descopere unele dintre secretele meseriei de scriitor. La această
şcoală au fost invitaţi 16 tineri scriitori pentru a audia cursurile şi pentru
a scrie poezie şi proză, texte care, ulterior, vor vedea lumina tiparului între
copertele unor antologii. Scopul şcolii e ca tinerii tinerii scriitori să-şi
perfecţioneze arta scrisului. De ce e
nevoie de această şcoală? Pentru ca tinerii scriitori din Republica Moldova
să-şi poată îmbunătăţi măiestria literară. Pentru a fi un scriitor adevărat
trebuie să fii mai întâi de toate să fii un bun profesionist. Iar a fi un bun
profesionist presupune să cunoşti cât mai bine tainele şi secretele scrisului.
Anume aceasta e una dintre raţiunile pentru care a luat fiinţă această şcoală. Cine sunt cursanţii şcolii? Marea majoritate sunt
elevi, absolvenţi de liceu, studenţi sau absolvenţi de universitate din Republica
Moldova şi din România care s-au afirmat pe paginile revistelor literare sau la
cenacluri şi ateliere de creative writing. Şcoala de Creative Writing este
iniţiată de către Asociaţia NOII BARBARI şi de către Biblioteca Ştefan cel
Mare, filiala Bibliotecii Municipale B. P. Hasdeu şi este sprijinită financiar
de către Institutul Cultural Român Mihai Eminescu din Chişinău şi de către
Departamentul de Cultură al Minicipiului Chişinău.Şcoala Writing va începe pe
20 iulie şi se va încheia pe 26 iulie.
Pe 20 iulie, la ora 11.00, la Biblioteca Ştefan cel
Mare ( filială a Bibliotecii B. P. Hasdeu) va avea loc o conferinţă de presă la
care vor participa profesorii şi cursanţii Şcolii. Începând cu după-amiaza
aceleiaşi zile, participanţii Şcolii se vor deplasa la Orheiul Vechi, unde vor munci
timp de cinci zile. Şcoala se va încheia pe 26 iulie, la Biblioteca Ştefan cel
Mare, printr-o conferinţă de presă, în cadrul căreia se vor citi şi textele
scrise în acest răstimp.
În fiecare zi vor avea loc
lecturi literare. Sâmbătă, scriitoarea Irina Nechit va susţine un recital
literar.
Lista profesorilor de creative writing
1.Simona Popescu(Bucureşti)
2.Radu Vancu(Sibiu)
3.Anatol Moraru(Bălţi)
4.Dumitru Crudu
5. Moni Stănilă
6. Alexandru Vakulovski
Lista cursanţilor
1.Virgil
Botnaru, Universitatea Alecu Russo din Bălţi
2. Maria-Paula
Erizanu, absolventa unui Liceu din Marea Britanie
3.Marina
Tichie, Universitatea Alecu Russo din Bălţi
4.Valentin
Balan, Universitatea Alecu Russo din Bălţi
5. Irina
Brumă, Universitatea “Lucian Blaga”, Sibiu
6. Anatol
Grosu, Universitatea “Lucian Blaga”, Sibiu
7. Victor
Ţvetov, student al Facultăţii de Jurnalism, Chişinău
8. Ion
Buzu, student al Academiei de Ştiinţe Economice, Chişinău
9. Carolina
Vozian, elevă în clasa a XII-a, Liceul Spiru Haret, Chişinău
10.Felicia
Nedzeleschi, student al Facultăţii de Jurnalism, Chişinău
11.Ecaterina
Bargan, studentă la
Universitatea din Constanţa
12. Lina
Mamalaga- absolventa Liceului Mihai Eminescu din Căuşeni
13.
Cristina Dicusar, absolventa Liceului Academiei din Chişinău
14. Andela
Bâcu, Universitatea
Alecu Russo din Bălţi
15.
Emanuela Spranceană, absolventa Facultăţii de Jurnalism, Chişinău
16. Ana
Donţu, Universitatea
“Lucian Blaga”, Sibiu
Orarul cursurilor şi seminarelor
20 iulie
Sosirea
participanţilor.
20 iulie
Simona Popescu- Scriitori
buni și cititori buni. Discuție
pornind de la eseul lui Vladimir Nabokov.Despre „creative
reading & writing”. Ochiul
saşiu şi limba bifurcată[1]!
Ochiul bifurcant şi limba saşie! Scriitor deparazitează-ți creierul! Despre clișeele literare.Dicteul automat ca punct de plecare. Redactare de texte. Cum se scrie un roman? Bibliografie: Catastihul Amorului (un roman experimentalist de la 1865);Patul
lui Procust (un autor în căutarea unor personaje);O moarte care
nu dovedeşte nimic (un autor, trei personaje, literatura şi mecanismele
puterii);Bibliografia generală
(metaromanul);Femeia în roşu (Animus narrandi, Animus corrigendi, Animus
jocandi) (un roman, trei autori);Limba comună (Sorin Stoica):
”Scriu aşadar şi faptul că în acest moment sunt arpoape surd mi se pare o şansă
extraordinară”. ”Să scrii literatură e cel mai simplu şi mai firesc lucru din
lumea asta”; sfaturi indirecte de la
prozatori. (curs şi seminar)
Radu Vancu- Trauma: tehnici de scriere poetică. Tipuri de situaţie
poetică. Literatura traumei vs. literatura fericirii. Curs şi seminar
introductiv.
Anatol Moraru- Ce este nuvela? Modul de existenţă şi funcţiile nuvelei .
Metode şi tehnici de scriere – ciorchinele, colaborări, fire alternative,
jurnalul personal,scriere liberă etc. Atelier de sceiere .Structura şi
microstucturile nuvelei.Rescrierea unei proze clasice – continuare, schimbarea
perspectivei, modernizarea etc. Atelier de scriere (curs şi seminar).
Dumitru Crudu- Atelier.
Moni Stănilă şi Alexandru Vakulovski- Atelier.
21 iulie
Simona Popescu- Redactare de
texte. La ce e bună poezia pentru un
prozator? Malte Laurids Brigge,
Rainer Maria Rilke; Cartea neliniștirii,
Fernando Pessoa; Zenobia, Gellu Naum
(curs şi seminar).
Radu Vancu- Trauma: tehnici de scriere poetică. Modalităţi de
evitare a erorii abstracţioniste( curs şi seminar).
Anatol Moraru- Nivelul tematico-problematic al nivelei. Tipologia
subiectelor în proza scurtă. Proza de familie – memorii, amintiri, jurnale.
Atelier de scriere (curs şi seminar).
Dumitru Crudu- Atelier.
Moni Stănilă şi Alexandru Vakulovski- Atelier.
22 iulie
Simona Popescu- Redactare de texte. Amintiri din copilărie.De la Creangă la Andre Breton şi Antonin Artaud (un alt
fel de a înţelege copilăria - ca ”experienţă” şi ”intensitate”); Deleuze şi
conceptul de ”devenir-enfant”; Fenomenologia amintirii (Proust, Mircea
Ivănescu);”Amintirea din copilărie” în Didactica nova (Radu Petrescu), Viaţa
ca o pradă ; Aglaja Veterany, De ce fierbe copilul în mămăligă .
Dicţiunea amintirii. Ravel, L’Enfant et les Sortileges. (Curs şi
seminar).
Radu Vancu- Trauma: tehnici de scriere poetică. Modalităţi de
evitare a erorii sentimentalismului. (1 h curs + 1 h
seminar).
Anatol Moraru- Conceptul de personaj
literar. Tipologia personajelor în proza scurtă. Construcţia
personajului prin descriere, portret, meditaţie, dialog, monolog etc. Atelier
de scriere. (Curs şi seminar).
Dumitru Crudu- Atelier.
Moni Stănilă şi Alexandru Vakulovski- Atelier.
23 iulie
Simona Popescu-
Redactare de texte. Autoficţiunea. Despre
pactul autobiografic (Philippe Lejeune) opus pactului de ficţiune;
Autoficţiunea – cele două accepţiuni (accent pe ficţiune sau pe autobiografic –
o problemă de întrebuinţare a biografemelor);Autoficţiunea
postmodernă.Bibilografie:Costache Olăreanu, Confesiuni Paralele;Mircea
Horia Simionescu, Toxicologia…, Paltonul de vară. ( curs şi seminar).
Radu Vancu- Trauma: tehnici de scriere poetică. Tipuri de limbaj
traumatic (1 h curs + 1 h seminar).
Anatol Moraru- Gramatica povestirii în proza scurtă.Proza realistă –
combinarea problemelor majore şi „neimportante”, tehnica detaliului etc.
Atelier de scriere. (Curs şi seminar).
Dumitru Crudu- Atelier.
Moni Stănilă şi Alexandru Vakulovski- Atelier.
24 iulie
Simona Popescu- Redactare de texte. Identitatea.
Descentrat-retractat-recreeat. De la „Je est un autre” la... „eu
sunt mai mulţi"…Cine sunt eu? - Cum se răspunde azi la această veche
întrebare? De la Sărmanul
Dionis (oglindă, umbră) la identitatea în postmodernism
(descentrarea eului, multiplicitate, profuziunea imaginii, internet, ”iluzia
biografică”). etc.).Viaţa ca o pradă („De unde să ştim noi cine suntem?
Marile întrebări şi le pun şi ticăloşii”; „Scriitorul care aspiră spre o
viziune totală asupra lumii se trezeşte, după o dramatică experienţă, în faţa
unui obstavol de temut: abjecţia umană”).Despre vocea interioară: „O uitasem
fugind de ea şi anii o acoperiseră”.Întîmplări în irealitatea imediată:
„Simt atunci lipsa identităţii mele de departe ca şi cum aş fi devenit, o
clipă, o persoană cu totul străină. Acest personagiu abstract şi persoana mea
reală îmi dispută convingerea cu forţe egale.” Witold Gombrowicz, Ferdydurke („ceva ce aş putea numi
sentiment al agasării şi persiflării interioare şi intercorpusculare, al
sarcasmului celor mai deşănţate părţi ale trupului meu şi al părţilor analoage
ale spiritului meu”).Io al lui Sorin Stoica.Paul Ricœur, Soi-même comme un autre. Fernando
Pessoa şi heteronimii săi. ( curs şi seminar).
Radu
Vancu- Fericirea: tehnici de scriere poetică. Tipuri de situaţie poetică.(1
h curs + 1 h seminar).
Anatol Moraru- Limbajul şi stilul în proza scurtă. Proza de aventuri –
construcţia de situaţii neobişnuite în spaţii cotidiene. Atelier de scriere. ( curs şi seminar).
Dumitru Crudu- Atelier.
Moni Stănilă şi Alexandru Vakulovski- Atelier.
25 iulie
Lecturi ale textele scrise
la tabără şi discuţii pe marginea lor.
BIBLIOGRAFIE
1.Aristotel „Poetica”
2. E. A.Poe, Despre poezie
3.Ezra Pound „The ABC of
reading”
4. Ezra Pound „Selected
essais”
5. T.S. Eliot „Eseuri”
6. Mario de Michelli
„Avangarda artistică a sec. XX”
7. Alexandru Muşina,
Romulus Bucur, „Antologie de poezie modernă. Poeţi moderni despre poezie.”
8. A.E. Bakonsky „Panorama
poeziei universale contemporane.”
7. Serge Fauchereau
„Introducere în poezia americană contemporană”
9. E.A. Poe „Principiul
poetic”; „Filosofia compoziţiei.”
10. Alexandru Muşina, „Antologia poeziei
generaţiei ‘80”
11. Alexandru Muşina,
„Poezia. Teze, ipoteze, explorări”
12. Alexandru Muşina, „Eseu
asupra poeziei moderne”
13. Vl. Maiakovski „Cum se
fac versurile” (?)
14. Marshal McLuhan
„Galaxia Gutenberg”
15. Stéphane Mallarmé
„Igitur. Divagations. Un coup de dés.”
16. Gheorghe Crăciun,
Aisbergul poeziei moderne
17. Lotman, Lecţii de
poetică structurală
18. Bernadette Mayer (82 Writing Experiments by Bernadette Mayer)
19. Nabokov, Cursuri de
literatură
20. Kundera, Arta
Romanului
21. Alberes,
Istoria romanului modern
22. Wayne C. Booth,
Retorica romanului
e aşa de interesant!! În fiecare zi ceva atât de nou şi util! abia aştept!!
RăspundețiȘtergere