Interviu cu Radu
Vancu
Ce reprezintă
pentru dumneavoastră poezia?
Un fleac vital. O
bagatelă care te ţine viu. O jucărioară care poate face diferenţa între viaţă
şi moarte. La propriu, aşa cum a făcut-o pentru deţinuţii politici din
puşcăriile comuniste.
Ce v-a determinat
să deveniţi scriitor?
Megalomania. De
foarte mic aveam viziunea mea vorbind pe stadioane maselor şi mişcându-le. Pe
la cinci-şase ani mă visam aşadar Adrian Păunescu. Pe la unsprezece-doisprezece
m-am deşteptat şi am început să scriu poeme pentru domnişoare. Aşa am devenit
poet biografist.
Aveţi vreun text
preferat între cele pe care le-aţi scris până acum? Aţi putea să ne citaţi
câteva versuri?
Îmi pare rău, nu
pot face asta.
Care este
atitudinea dumneavoastră vis-à-vis de expansiunea publicitarului în societate?
Ambiguă. Pe de o
parte, societatea spectacolului, cu formula lui Guy Debord, e hipnotică; pe de
alta, e distructivă, dacă-i iei iluzia în serios. Dincolo de teoretizări, e cam
jenant că televiziunile au ajuns tarabe pentru cele mai sordide mărfuri.
Se poate trăi
doar doar din literatură, din punct de vedere financiar?
Nu ştiu dacă în
România se poate trăi din literatură. Şi, de altfel, în ce mă priveşte, nici
n-aş vrea asta – simplul gând că bunăstarea familiei mele ar depinde de felul
în care ştiu să-mi vând fantasmele mă paralizează. Bazaconiile mele poetice
sunt treaba mea, nu au nici o utilitate pentru altcineva, în nici un caz n-aş
putea să le marketez, cum se zice. Cum ar fi, de exemplu, să ştiu că dacă nu
scriu până mâine un poem n-aş putea să cumpăr pâinea? M-ar deprima total, şi
sigur n-aş mai putea scrie, şi implicit pâinea ar rămâne pe raft. Aşadar,
glumind şi nu prea, aş zice că tratarea poeziei ca marfă ar duce la prăbuşirea
societăţii de consum.
Ce atitudine
aveţi faţă de mass media? La ce ne poate duce mass media?
Mass-media
înseamnă şi Discovery, dar şi OTV; Mezzo, dar şi Taraf TV; CNN, dar şi Antena
3. Încât a trata
nediferenţiat un spectru aşa de divers mi se pare o eroare. Oricum, explozia Internetului
a diminuat mult posibilitatea mediei de a manipula, iar Twitterul s-a pus chiar
în slujba Revoluţiei (precum altădată suprarealismul). Cert e că mass-media
marketează mai eficient răul decât binele, după cum oamenii consumă mai degrabă
răul decât binele.
Mai avem minuni?
Revoluţia
din ’89 a fost una, cea din ’09 alta. Suntem contemporani cu un şir de minuni care poartă numele generic de
căderea comunismului. Că le plătim printr-un şir riguros contrapunctic de
orori, şi asta e adevărat. Învăţăm pe pielea noastră ceea ce ştim din vechile
texte: minunile costă.
Scrieţi sau aţi
scris un jurnal? Credeţi în
literatura jurnalului?
N-am scris jurnal
niciodată, dar poezia mea e un fel de jurnal, s-a spus asta de către unii
critici. Nu ştiu de ce n-am ţinut, nu spun că n-o să ţin niciodată; cât despre
literatura jurnalului, sunt un avid consumator al ei şi, până la urmă, al
oricărui specie a genurilor biograficului. Sunt pentru mine literatură
superlativă jurnalele lui Ernst Jünger, dar şi Jurnalul fericirii al lui
Steinhardt, memoriile lui Maurice Nadeau, dar şi corespondenţa lui Flaubert.
Adevărul omului concret pare aici mai la îndemână, eul ficţional e mai
sangvinizat, îi cresc fâşii de carne şi muşchi peste coastele goale şi
imateriale.
Care sunt scriitorii care merită să fie citiţi?
E aici un cerc vicios:
merită citiţi toţi scriitorii despre care, după ce i-ai citit, ştii că merită
citiţi. Trebuie, aşadar, să-i citeşti întâi ca să vezi dacă merită citiţi. Un
răspuns scurt ar putea fi acesta: merită citiţi autorii care merită
recitiţi.
Mai ţineţi minte
prima carte lecturată?
Nu. Ar putea fi o
Biblie ilustrată pentru copii, din casa bunicii mele din Cisnădie, dar nu pot
fi sigur de asta.
Povestiţi-ne o
întâmplare hazlie din viaţa dumneavoastră.
A fost
hazliu să-l văd pe Mircea Geoană ţopăind. Cam la fel de hazliu ca o secvenţă
din The Great Dictator al lui Chaplin, să zicem.
Care este crezul
dumneavoastră poetic?
Cred că poezia te
poate salva. Restul sunt chiţibuşuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu