Texte scrise de Ecaterina BARGAN la Scoala de CREATIVE WRITING de la Orheiul Vechi 20 iulie-26 iulie 2012.
Ecaterina BARGAN
Ecaterina BARGAN
Incursiune în sine
Motto: „Părinţii mei erau mari şi puternici. Ei mă
ţineau de mînă ca să mă ajute să traversez viaţa.” Eugen Ionescu
Ţineam în mâna
stângă o jucărie. Pentru mine era
ciocănaş. Ei vroiau să mă facă judecător. Mi-au pus şi un căţeluş gigantic în
braţe. Mă pregăteau să am mulţi prieteni. Căţeluşul era negru, dar avea urechi
albe, nas alb şi labe parţial albe.
Căţeluşul se uita în altă direcţie decât cea în care mă uitam eu.
Inevitabil urma să dispară-ntr-o zi. Şi pe el l-au pus în braţele mele aşa cum
pe mine m-au pus pe canapea. Pledul era mare şi bej, culoare pe care, peste ani, avea să o
întâlnesc în nisipul de pe marginea mării. Avea multe forme florale pe el. Cele
mai multe erau florile actinomorfe. Încă nu ştiam că aşa se numesc, flori bilabiate, flori zigomorfe, flori
sepaloide, petaloide. Şi frunze-ntre ele. Frunze cuneiforme, deltiforme,
sectate, partite, trilabiate, lanceolate. Nu ştiam pe atunci că va veni ziua în
care va trebui să le ştiu, să le clasific, să iau un 5,75 la sfârşit, după 3
nopţi nedormite pentru botanica pe care am consemnat-o-n jurnal în tonul unui
vers ce m-a parcurs obsesiv, „somnul meu se veştejeşte în infernuri vegetale”.
O frunză lângă alta unite printr-o spirală ceva mai târziu ar fi făcut marginea
de sus a gardului grădiniţei ce despărţea grădiniţa de şcoală. Ele erau
alături. Noi stăteam cu degetele înfipte în găurile gărduceanului de sârmă şi
aşteptam să treacă încă un an ca să ieşim din grupa pregătitoare numărul 7 în
care, în faţa oglinzii, am învăţat să dau din urechi. Era un exerciţiu de grup,
datul din urechi. Un băiat m-a învăţat să fac asta. Unora le ieşea, altora nu.
Mie încă îmi iese să dau din urechi. Canapeaua aceea nu era desfăcută, ca să
stau drept. Mă învăţau să trăiesc corect încă de pe atunci, când nu ştiam ce e
toamna, dar îmi plăcea la nebunie să mă tăvălesc în straturile groase de frunze
din curtea din spate, alături de ceilalţi copii. Covorul din spatele meu era
drept, bine întins pe perete. Avea şi el flori, însă nu rupte de fir.
Inflorescenţa din stânga, dicaziu de monocaziu, inflorescenţa din dreapta
dicaziu de monocaziu, inflorescenţa centrală cincin. Toate albe. Toate cu
dispunerea petalelor actinomorfă. Între ele mici frunze de stejar, grupate câte
două şi câte trei. Forme foarte precise, care, oricâţi ani ar fi trecut, nu
s-au schimbat. Mama se uita la mine şi-mi spunea să zâmbesc. Încă nu aveam
borţi în urechi. Ai mei ziceau că sunt şi aşa destul de frumoasă, deşi plângeam
des pentru orice mărunţiş. Dacă nu-mi convenea ceva, mă puneam în fund, jos,
oricunde m-aş fi aflat, îmi încrucişam braţele şi imitam un soi de plâns cu
care izbuteam să mă păcălesc chiar şi pe mine, astfel încât, în câteva clipe,
chiar dădeam drumul la lacrimi. Asta nu era just, dar aveam şi eu defectele
mele. M-am civilizat între timp. Plâng doar atunci când inima nu poate altfel
şi, nu, nu mă expun. Expunerea a fost o chestie de copilărie. Hainele mele erau
exact pe mărimea mea şi nu-mi plăcea surul. Într-o dimineaţă am certat-o pe
mama. Mă tot îmbrăca în nişte haine gri din bumbac, iar eu le dezbrăcam
revoltată. Ziceam că griul nu e culoare. Cum poţi să te duci la grădiniţă
îmbrăcat într-o haină fără culoare? Mă pusesem în fund pe podeaua din faţa
dulapului meu şi dădeam din picioare. Nu gri! Nu vreau gri! Altădată am întors
o farfurie cu fundul în sus, ca să văd dacă imaginea de pe fundul farfuriei era
cea care credeam eu. Căutam peştişorul, iar farfuria nu era goală. Borşul s-a
vărsat pe podea. Eram un copil minunat. Durdulie, tăcută, cu ochi mari,
sclipitori, cu buzele ţuguiate, câte cinci degete la fiece mână şi fiecare
picior, sprâncene clar conturate, dar nu atât de negre ca şi acum. Descopeream
lumea pentru prima dată, prin formele acelea precise din jurul meu, forma
cărora nu le dam nicio importanţă. O jumătate de frunză cuneată de un verde
închis ce adăposteşte o jumătate de frunză cuneată de un verde spălăcit, care
adăposteşte o frunzuliţă întreagă cuneată cu o dungă închisă în centru. Frunza
mare legată-n spirală de o alta la fel. Împreună făceau douăzeci de frunze
matrioşcă ce mă încercuiau. Eu stăteam dreaptă.
Cinci metafore
1. îmi traversezi mintea continuu lichid
cefalorahidian din ventriculi înspre meninge
2. lumea un acvariu în care peştişorii
încep să vorbească, să facă schimb de căldură
3. Inima îndrăgostitului o casă locuită de
nesfârşite furtuni
4. Singurătatea locul cel mai intim posibil
înconjurat de străini
5. Marea o tristeţe în placenta căreia
înoată o altă tristeţe
Întrebare Simona
Ce versuri vă
obsedează sau v-au obsedat în trecut?
Întrebare Radu
Ce roman deja existent
vreţi să-l fi scris dumneavoastră?
Albina
1
Eram în maşină şi
ne întorceam de la o întâlnire cu cititorii ce avusese loc la Ungheni. Până
atunci Vladimir nu purta telefon mobil, dar de data aceasta a trebuit să-şi ia
unul, pentru câteva zile. – Uitaţi-vă, ne-a zis el, peste 5 minute o să fiu
sunat pentru un interviu de la o televiziune. Dacă puteţi, aş vrea să facem o
pauză de ţigară, ca să-l pot da, pentru că aici nu se aude. Toţi au fost de
acord, când, domnul Leon a răbufnit, - Nu, nu se poate! Nici nu te gândi! Ce e
aia, interviu, nu poate aştepta? Mai lasă-mă! Niciun fel de pauză! Tu nu
opreşti, i se adresă şoferului. Mai dă-l naibii, cine se crede, ministru,
prezident?, nu se opreşte nimeni! Peste 5 minute Vladimir a fost sunat şi a
răspuns. Era în direct. Pe domnul Leon iar l-au apucat dracii şi a început să
înjure şi să strige pe un ton acuzator. Dincolo de asta şoferul a oprit, iar
fotograful a insistat să iasă că vrea şi el să fumeze o ţigară. Am ieşit şi eu
să mă dezmorţesc de la drum. Vladimir s-a dus ceva mai departe de maşină să
vorbească la telefon. Domnul Leon şi-a descheiat toţi nasturii de la cămaşă şi
sloiurile de piele îmbătrânită lăsate dezgustător peste burtă i se vedeau.
Urâţenia corpului său de mână cu urâţenia minţii îl făceau să semene cu
gândacul gigantic în care se transformase Gregor în Metamorfoza lui Kafka, şi
tocmai despre asta discutam, în drum spre Ungheni, cu câteva ore în urmă,
despre constatarea lui Nabokov vis-a-vis de dimensiunile gândacului, care era
unul mare, de aproximativ un metru jumate înălţime, pentru că ajungea la gaura
cheii. Un gândac monstru. Peste 3 minute Vladimir s-a întors şi am urcat cu
toţii în maşină. – Mulţumesc pentru înţelegere, a spus. – Mulţumeşte-i lui
Leon, a spus fotograful. A urmat o scurtă tăcere, pentru cineva, încordată,
tăcere pe care a trebuit să o sparg eu cu urletul meu. O albină intrase prin
geamul deschis şi şi-a înfipt acul în braţul meu drept. Era al dracului de
dureros. După ce m-a înţepat, o lovisem cu podul palmei, astfel încât s-a pitit
undeva sub scaunul şoferului. – Ce-am făcut ca să merit asta? – E din cauza lui
Vladimir, a spus domnul Leon. Pentru că şi-a dat el interviul, te-a muşcat
albina. Poţi să consideri că el te-a muşcat. – Dar noi o să zicem că
dumneavoastră aţi muşcat-o, nu-i aşa?, îi spuse Vladimir pe un ton foarte serios
şi toţi au fost de acord.
În scurt timp, Vladimir şi-a reluat postul de
ghid: uite aici este un restaurant care se află în mijlocul unui lac, poţi să
mănânci o supă liniştit şi să te uiţi cum sar peştişorii; uite aici este satul
de baştină al scriitorilor Popa şi Baştovoi; iar aici, pe aproape, este o
pădure care aparţine unei fete. Mi-a spus ea că are o pădure aici şi un lac al
ei. E fain să ai propria ta pădure şi propriul tău lac, nu-i aşa? Avem încă 40
de km până la Chişinău. Mai sunteţi supărat, domnule Leon? Domnul Leon stătea
bosomflat şi nu scotea un cuvânt.
Când am ajuns, deşi ştia că cei din
contabilitate erau cu o falcă în cer şi una-n pământ, de întârzierea noastră,
Vladimir a intrat cu zâmbet – Bucuroşi de oaspeţi? – Da, a mârâit una dintre
contabile, cu lehamite. – Atunci şi noi suntem bucuroşi!, a răspuns entuziasmat
Vladimir, apoi s-a uitat la unul dintre pereţi. I-a atras atenţia un calendar
al anului 2008, în care puteai vedea fotografia unei plaje de pe malul mării,
cu un şezlog sub palmier. – O, era bine în 2008, spuse el, parcă purtând
nostalgia acelui an în care totul era ca-n poză. – Cum a fost întâlnirea cu
cititorii?, l-au întrebat contabilele – Bine, bine, uitaţi-vă şi dumneavoastră,
am ieşit traumaţi. În maşină a pătruns un roi de albine, un gigantic roi de
albine. Cel mai mult a avut de suferit domnul Leon, pe care l-au muşcat şi de
ceafă, şi de mâini, şi de picioare, şi de burtă, şi de urechi. L-au muşcat
peste tot! – Ha, ha, au râs contabilele cu poftă, se pare că domnul Vladimir e
pus pe glume azi. – Domnul Leon ca domnul Leon, dar pe Elena chiar a muşcat-o o
albină. Îşi poate prezenta trauma, a spus şi a arătat înspre mine. – Da, este o
problemă care va trebui discutată-n
consiliu. - Este o problemă urgentă, aş spune, mai ales că albina vinovată încă
nu a fost găsită.
2
Eram într-o rablă
de maşină pe care Uniunea Scriitorilor a găsit-o pentru noi. Nici nu se putea
altfel. De data aceasta a trebuit să-mi iau şi telefon cu mine, din cauza
taberei care urma. Oricât nu mi-a convenit acest lucru, nu am avut ce face. Mai
erau lucruri care trebuiau puse la punct. Ne întorceam de la întâlnirea cu
cititorii. Eram pe drum de întoarcere în rabla aia de maşină, care, din vreme
în vreme, trebuia împinsă ca să pornească, aşa că, vrând nevrând, ba ne
împingeam cu rândul unul pe altul, ba puneam maşina pe roate, forţându-ne
bicepşii umăr la umăr. Apoi fugeam după maşină şi săream în ea din mers ca-n
filmele cu Indiana Jhons. Mă holbam la telefonul acela nou cu senzori pe ecran
ca la o haină nouă obligatorie cu care trebuia să învăţ să mă obişnuiesc şi nu
reuşeam. Înainte se auzea pic pic, dacă tastam pe ecran, acum însă nu auzeam
nimic. Mă sunau o grămadă de oameni. Ziceai că a lăsat cineva furnicile în
zaharniţă, dar nu auzeam. Cineva mi-a dat telefonul pe silenţios în timpul
lecturii şi cred că acela a fost domnul Leon, care îmi lua din când în când
telefonul sub pretextul de a urmări timpul. Într-un moment oarecare, fiind în
maşină, am primit un apel de la o
televiziune care vroia să-mi ia interviu în direct şi eu le-am spus că pot să
revină peste 5 minute. Nici nu mi-a trecut prin cap că cineva ar putea fi
împotriva unei pauze de-o ţigară, deşi, pe de altă parte, ştiam că cei din
contabilitate erau cu o falcă în cer şi una-n pământ, dar 3 minute cu siguranţă
nu ar fi schimbat nimic. Apoi, surpriză, domnul Leon a explodat, cu insulte şi
înjurăruri în adresa mea. Mă simţeam de-a dreptul paralizat. Nu ştiam cum să
reacţionez, aşa că nu am spus nimic. Pur şi simplu am continuat să fac ceea ce
trebuia să fac şi am încercat să fac abstracţie de prezenţa dumnealui. În scurt
timp am primit telefonul şi eu am răspuns, rugându-l pe şofer să oprească. –
Bună ziua, domnule Vladimir, mi-au spus de la celălalt capăt, iar dinspre mine
se auzea ceva de genul – Dă-l dracului, Marele Vladimir, cine se crede? Nu
opri, nici să nu te gândeşti! Apoi înjurături şi alte înjurături alături de
numele meu. Eram în direct şi se pare că altcineva în locul meu a început
interviul. Era un fel de introducere pentru a intriga spectatorul. Dincolo de
aberaţiile domnului Leon, ceilalţi au înţeles cine exagerează şi au oprit
maşina fiindcă înăuntru chiar nu se auzea nimic. Am ieşit şi mi-am rezolvat
treaba, aşa cum promisesem, în câteva minute. Era o atmosferă încordată când
ne-am întors în maşină însă glumele mele şi comentariile mele nu ajutau. O
albină, intrată prin geam, a destins atmosfera, cu preţul unei muşcături
aplicate pe braţul Elenei. Doar muşcătura aceea a reuşit să scoată din domnul
Leon câteva cuvinte care şi acelea erau o acuzaţie împotriva mea, dar la care,
cel puţin, mi-am permis să râd. Tot drumul până în Chişinău am stat ca pe ace
şi după ce am trecut prin contabilitate, l-am invitat pe domnul Leon la un
ceai, evident, din politeţe, deşi ştiam că nu o să accepte, eram sigur de asta.
Nici măcar nu s-a obosit să-mi răspundă, poate că a gesticulat ceva indignat şi
a coborât scările, iar noi am rămas întrebându-ne oare ce albină l-o fi
înţepat, sau, mai degrabă, ce roi de albine.
3
Mucosul ăla de
Vladimir se dădea tare important cu sunete şi interviuri şi proiecte şi mamă
mamă ce tare sunt eu. Ţâncul ăla care nu face nici cât face negrul de sub
unghiile mele îmi cerea mie să ne oprim, ca el,
ditamai, marele scriitor, să dea interviu, când dincoace, noi toţi
vroiam să ajungem mai repede în Chişinău. În special eu vroiam să ajung în
Chişinău. Proştii ăia care erau cu mine nu înţelegeau că eu le fac un favor
inhibându-l pe ţâncul cu aere de vedetă. Nu avea niciun respect faţă de noi, şi
mai ales faţă de mine, eu, care sunt un clasic, eu, care sunt un maestru, eu,
incomparabilul scriitor. Cum şi-a permis el, fiind în echipa condusă de mine,
să facă reguli cu timpul pe care şi aşa nu-l aveam. Când mi-a cerut să ne
oprim, simţeam că îmi ies flăcări pe nări şi gâze din piele. Pur şi simplu nu
m-am putut abţine. I-am spus tot ce cred despre el. Trebuie să-l potolească
cineva, şi dacă nu eu, atunci cine? Idiotul de şofer oricum a oprit şi asta m-a
scos din sărite. Nu se poate aşa ceva! Am zis că eu cobor dacă ei fac aşa şi
tâmpiţii au început să mă calmeze cu aşa şi pe dincolo, ei vor să fumeze o
ţigară, totul este ok. Din pielea mea părea că ţâşneşte un vulcan. Mi-am
descheiat toţi nasturii de la cămaşă şi le-am spus – Voi n-aveţi dreptate! Însă
nimeni nu acorda nicio atenţia furiei mele. Când s-a întors a intrat în maşină
cu replicile lui de delicat care va de mine mulţumeşte pentru înţelegere.
Idiotul! După care încerca să se linguşească cu una şi cu alta de parcă nu se
întâmplase nimic, încerca pe calea aceasta să-şi absolve vina, să iasă curat
din poveste, dar nu i-a reuşit, pentru că eu nu i-am răspuns. A ieşit cu
obrazul murdar. Ar trebui să-i fie multă vreme ruşine că m-a adus pe mine,
marele clasic al literaturii modiale, la o asemenea stare.
Firul
Dimineaţa m-am
uitat în oglindă. Aveam în cap un fir alb de păr. Firul meu alb ieşea în
evidenţă ca Guliver în ţara piticilor. Avea un aspect dezgustător, pentru că
desemna începutul îmbătrânirii mele premature. Dacă la 15 ani firele de păr
încep să albească, la 25 îţi cad dinţii, la 35 ţi se zbârceşte pielea ca acordeonul
prăfuit al lui Nea Vasea care s-a lăsat de cântat de când sunt la modă
chitarele. Firul meu alb monstruos nu avea voie să-şi continuie existenţa în
capul meu nicio secundă. L-am fixat cu unghiile şi l-am smuls încrezut. De-acum
el nu avea să mai aparţină capului meu. Capul meu era totalmente lipsit de
firul alb. Dar brusc m-a lovit nostalgia. Nu se poate aşa ceva. Firul meu fir
trebuie să aparţină capului meu cap aşa cum urcehile mele urechi trebuie să
aparţină capului meu cap, aşa cum sprâncenele, ochii, gura, pielea îmi sunt
sprâncene, ochi, gură şi piele şi-mi aparţin numai mie. Nu se poate aşa, pur şi
simplu, să-ţi smulgi unicul fir alb de păr, să te dezici de el şi să-l arunci
ca pe ultimul gunoi, la budă. M-a pălit o nostalgie adâncă şi lumea pe care
până atunci o vedeam foarte limpede acum am început să o văd mai puţin limpede.
Era un strat de apă sărată la mine-n retină şi-atunci m-am văzut storcându-mi
cearşaful de jale şi nopţi la rând mă trezeam transpirat şi plângeam pentru
firul meu fir. Ani în şir le-am povestit amicilor mei despre acel splendid fir
alb, pe care-l avusesem odată şi pe care, crud, nemilos, în ziua aceea în care
prostia juvenilă mi-a tulburat mintea, l-am smuls.
Micile bucurii
Ceaiul pe care îl
beau până la capăt
chiar dacă întârzii
la cea mai importantă întâlnire din lume,
ceaiul, mica şi
marea mea obsesie, pe care-o am de la mama.
Alergatul de
dimineaţă, care mă face să simt că respir flăcări,
când, pas după pas,
simt că inspir direct din gura unui dragon.
Aşteptările mele de
peste tot, aşteptările mele lungi şi scurte,
când am atâta timp
să mă rog.
Înotul în mare, când valul mă ridică şi mă
apropie de malul
înspre care
mă-ndrept, gustul sărat simţit atunci întâmplător.
Oamenii care mă
enervează şi-mi vine să-i bat măr şi mă abţin
dar până la urmă
ajung să-i iubesc mai mult decât cred că îmi e cu putinţă.
Copiii care se
ataşează de mine şi cei care mă detestă,
deşi nici unii nici
alţii nu au un motiv pentru asta.
Băieţaşul care îşi umplea pe plajă căldăruşa cu
nisip, apoi o turna în cap altor copii
şi nu se oprea. Cărţile
adăpostite la mine în piept,
parcurgându-mi
întâi şira spinării. Toate străzile, toate lacurile, toate pădurile
pe care le-am
parcurs împreună şi care în lipsa lui sunt mult prea pustii.
Toamna mersul adânc
prin frunze, cu foşnet puternic, aşa cum doar el ar face-o,
însăşi gestul
acesta care îmi este îndeajuns să-mi dau seama
că pentru asta
merită să trăim o viaţă-mpreună.
Frumuseţea unei
picturi ce-mi umple ochii de lacrimi.
Răsăritul şi toate
umbrele moi din acele momente,
apusul care îmi
aminteşte că niciun sfârşit nu este definitiv.
Crezul meu absolut
că e timp pentru toate.
Mirosul de tei ajuns ca şi dragostea la etajul
al nouălea.
Melodiile obsesive
cu care-am crescut şi cele de mai târziu,
trecute prin
dragoste şi ascultate în doi. Toate astea îmi plac.
Toate astea mă ţin,
încă mă ţin captivă-ntre oameni, copaci
şi răsărituri.
Nistrul bunicului
O, da, în fiecare
vară veneam aici, la Nistru, să ne scăldăm.
O, în fiecare vară
eram aici şi Nistrul era simbolul vacanţei supreme.
Bunicii noştri,
verii noştri, prietenii noştri,
Toţi erau la
Nistru.
Nistrul era miere.
Nistrul era
libertate şi copilărie şi vis.
Dar moartea, săraca.
Când şi cum tocmai ea,
s-a împrietenit cel
mai bine cu Nistrul?
Şi i-a dat nopţi
buimace, şi i-a dat vin. Şi i l-a dat pe bunicul nostru
Cu viaţă lui de
pescar, acum, prins sub malu-i, primind
În plămânii lui
mari şi puternici
Şi mierea şi raiul
şi libertatea,
copilăria
şi visul
prin care noi am
zburdat, cândva,
atât de inocent am
zburdat,
atât de naiv, când
nu înţelegeam nimic
despre Nistru
Declaraţie
Iertaţi-mă, domnule
Putin, pentru jurnalul TVR,
Pentru teleshopping,
pentru nocturne, pentru telenovelele gen
BĂRBATUL DIN VIS, pentru
Naţionala de bere şi
mai iertaţi-mă
pentru Ţara lu’
Papură Vouă.
Iertaţi-mă că am
săpat gardul acesta până-n amiază
Şi n-am cerut apă,
iertaţi-mă că n-am spus
Spasiba, Vladic!,
când m-aţi lăsat să îl sap.
Domnule Putin,
acestea sunt piesele date.
Nu-i aşa că
vă-nduioşează naivitatea celor care
fac coadă după viză
la consulat? Nu-i aşa
că deliciile
aşteptării au atins miezul problemei?
Nu-i aşa că există
o logic-a lucrurilor care confirmă
că sunteţi un factor
de stabilitate?
Celebrităţile
timpului nostru sunt mai plăcute
pe tablă.
Dumneavoastră sunteţi
o celebritate
plăcută.
Nu este cert că-n
anul acesta veţi fi fericit.
Nu este cert că vom
fi fericiţi,
domnule Putin, eu
vă dau mărul,
dar, vă rog, faceţi
peştoaica
să-şi lepede icrele
mai rapid,
înţelegeţi, încă şi
mai rapid.
5 comparaţii
Mâţa ca o femeie
îndrăgostită, mâţa ca obsesia ştirbă a unui oraş obosit, mâţa ca noaptea ce ţi
se strecoară-n cea mai mică odaie a inimii, mâţa ca umbra unui vis în carne şi
oase, mâţa ca adâncimea lipsei de sens.
Jurnal
24 iulie 2012
8.30. Fetele au
început să foşnească. Am deschis ochii. Felicia se schimbase deja. Mai era
cineva trezit, dar n-am înţeles cine. Nu mă interesa. I-am închis la loc. A
sunat un telefon. Era deşteptătorul Angelei, dar nu el m-a determinat să-mi
deschid ochii, ci ridicarea bruscă a Cristinei de pe salteaua ei care se afla
lângă salteaua mea. Era ca şi cum se trezise dintr-un vis urât. S-a uitat buimacă
în jur. Avea părul ciufulit. S-a culcat la loc. Felicia râdea şi mai rîdea
cineva. Nici de data aceasta nu am înţeles cine. Am închis ochii. Nu aveam
niciun chef să alerg. Înainte să mă scol am decis că azi fac pauză de la
alergat. Eventual, dacă mai târziu o să vreau, aş putea să alerg înspre seară.
În sfârşit, m-am sculat. Aveam o stare semilucidă. Baia era ca de obicei
ocupată. Nicio şansă să se elibereze în curând. Am ieşit în ogradă. Pe
canapeaua de pe terasă Felicia citea Rubik. Pe măsuţa de lângă gard era cartea
Simonei, Exuvii. Am început s-o citesc. Şi ieri si alaltăieri începusem să o
citesc. Nu ştiu de ce, revenind, îmi venea să o iau de la capăt, nu de unde mă
oprisem. Repetiţia adânceşte înţelegerea, ori, există o primă lectură în care abia
te adaptezi tonului, abia pipăi formele, abia începi să te concentrezi. Am
ieşit cu cartea la măsuţa de sub nuc, locul preferat de Paula. Irina a venit şi
s-a căţărat pe gard să dea un telefon mamei ei. Era în pantaloni scurţi. Mi-am
amintit că şi eu trebuie s-o sun pe mama. Am ieşit în stradă, întreptându-mă
spre ieşirea din Trebujeni. De acolo
veneau Dumitru şi Anatol. I-am invidiat că şi-au făcut plimbarea de dimineaţă.
M-am întors şi eu înspre pensiune, fiindcă mai rămâneau câteva minute până la
masă. Aş fi putut să alerg, dar nu aveam niciun chef. Pe canapea Felicia încă
citea Rubik. Mi-a arătat un capitol scris în stil Planeta Moldova. Eram
convinsă că puţini români care nu au locuit în Moldova au apucat să citească
capitolul până la capăt. Este un chin să citeşti ceva de neînţeles. Când am
început să mâncăm, Simona şi Radu lipseau. Se vedea Dumitru se simte mai bine.
Pariam ieri pe asta. E destul să treacă o noapte, ca să-ţi treacă orice
supărare, cel puţin febra supărării. Dumitru era in regula, dar a plecat
repede. M-am gândit că nu se mai întâmplă discuţia, aşa că m-am dus în cameră,
apoi a spus cineva că urmează exerciţiul Simonei. Nu aveam foto. Am uitat acasă
cartea în care le-am pus, dar am vrut să particip.
13. 31. Lina se
aşază în faţa mea şi se uită la nişte fotografii. Aplecată fiind, medalionul îi
atârnă în aer. – Aici cine e? Mă întreabă. În stânga fetele stau pe canapea. De
la dreapta la stânga, iulia, irina, felicia şi carolina culcată în braţele
feliciei. Irina îi mângâie părul. Fetele se uită în laptop. Se aude o melodie
încet dinspre computer. Din perspectiva mea, e o imagine reuşită pentru
fotografie. O compoziţie armonioasă. Le fac o poză cu aparatul lui Sandu. Ion
şi Victor stau pe fotolii. Comunică. Ion, în timp ce vorbeşte, dă lent din cap
în dreapta şi stânga, gesticulează şi râde.
Lista cu preocuparile mele la 12 ani:
1. Pictura.
2. Matematica.
3. Sportul
4. Cărţile
5. Natura
6. Oamenii
7. dragostea
Lista cu preocuparile mele de astazi
1. anatomia,
2. biologia
celulară,
3. biologia
generala si vegetala,
4. fizica
farmaceutică,
5. statistica,
6. propedeutica
farmaceutică,
7. marea.
Cenaclu
Mergând la cenaclul
de joi profesorul Ovidiu Neaga a călcat într-o groapă pe trotuar. Trotuarul era
înclinat. Profesorul s-a împiedicat şi era gata să cadă. Un bătrânel scund
mergea pe alături şi i-a spus, sunteţi al treilea care calcă în această groapă.
Profesorul Ovidiu Neaga a zâmbit şi a mers mai departe. Avea emoţii să nu cumva
să întârzie la cenaclul de joi, la care copiii urmau să-şi citească textele
despre dragoste şi lumină. Acest gând îl îmbujora. Ochii îi străluceau. Mergea
apăsat, mişcându-şi expresiv mâinile şi-i saluta pe toţi în dreapta şi-n stânga
– Bună ziua, salut, ce zi minunată! Prin curţile oamenilor găinile cotcodăceau.
Câinii zburdau pe stradă. Copiii alergau, strigând, Laureeeeenţiuuu, joacă-te
şi cu noi! Laurenţiu, laur, balaur, fă-te un dinozaur, laurenţiu uite ce taur,
are el coarne de aur, se gândea domnul profesor şi paşii lui săltau odată cu
rimele. Ce poezie excelentă, ce poezie
superbă, îşi şoptea printre mustăţi. Trebuie s-o scriu, s-o notez repede. Păcat
că n-am nicio foaie la mine a zis şi a mai călcat într-o groapă. În groapa
aceasta au mai călcat alţii 4, i-a spus o domnişoară care a cotit-o înspre
universitate. Replica îi era cunoscută, dar fie, se mai întâmplă şi
coincidenţe. – O, biblioteca!, şi-a spus, ajungând în faţa bibliotecii şi a
intrat. Înăuntru erau 5 copilaşi. Fugeau în cerc, cu poeziile sus. Unul striga.
Zorul m-a apucat de haină şi m-a dus, sus, sus, departe. Altul, Aveam un copac
şi i-am făcut o bortă adânc adânc. Am pus căluţii de plastic în pământ să se odihnească.
Când m-am uitat în pământ nu mai erau. Tropăiau prin pământ. Al treilea, Învârt
cheiţa şi fug după ea. Maşinuţa aleargă mai repede decât mine, dar eu o ajung.
Al patrulea. Mingiuţe au toţi. Ele sar sus, sar departe. Mingiuţă e soarele.
Mingiuţă e dragostea. Mingiuţă sunt eu. Al cincilea: Mă jucam cu iepurii.
Iepurii erau mulţi. În cuşcă erau buruieni. Eu aduceam buruieni în cuşcă.
Iepurii au murit.
Copiii zburdau, îşi
recitau poeziile şi lunecau pe parchet.
Vizită la bătrânul maestru
Era ca-n momentele
acelea când ajungi
într-un loc pe
care-l vezi prima data
şi simţi că acesta
e unicul loc în care viaţa
se-ntâmplă pe bune sau când o furnică
într-un grup de
furnici mişun-a ploaie
când ploaia tocmai
începe şi ploaia aceea
atât de real-ireală
e poezia pură
în care simţi cum
parcă viaţa se umple la loc.
Aşa simţeam
acele-ntâlniri. O lume în care,
din inerţie,
zidurile se-ndepărtează,
apoi se face un
cald-frig de neînţeles,
înfrunţi tremurul vocii, şi, stând la poveşti,
îţi dai seama brusc
că sus cineva te citeşte,
aşa cum gândeşti,
aşa cum făptuieşti,
aşa cum poate că “toate se-ntâmplă-ntr-o
vacă”,
iar tu n-ai nicio vină că uneori organele ei
strâmtorează,
că laptele-i curge
într-un spaţiu încă inaccesibil înţelegerii tale,
asculţi şi reciţi
şi reiei în tine cap-coadă pasaje întregi
ce încep cu deschiderea lentă a magnoliei în
care foamea de viaţă
prinde iubire şi cristalizează-mprejuru-i o
ţesătură fină
păstrată pentru acele închideri de uşă în care
ţesătura
se lasă mâncată de molii, găuri în care se
strâmbă
un soare
atotputernic. Sunete erau vorbele lui,
desprinse din cerul
gurii direct, sunete ce construiesc
cuibul de inocenţă
în care vrei să te piteşti, să dormi,
să visezi acea lună
opacizată pe care-o ţine în palme
doar să nu cadă.
Şerpii
Aveam 9 ani. În
camera mea a murit mama. Cancerul a trebuit să îi roadă carnea, până când din
mama a rămas numai corpul. Nu aveam voie să plâng. Nu am plâns foarte mult. Era
o linişte de păstrat şi eu am păstrat-o cuminte. M-au trimis să ud florile din
grădină. Mă întrebam dacă toate florile de acolo au nevoie de aceeaşi cantitate
de apă. Ceilalţi aşteptau de la mine
ceva: o uimire, o tristeţe adâncă, iar eu le aveam înecate în piept, exact
înecate, ca-n hidropizie. Nu puteam să le dau în afară. Nu mai puteam să exprim
nimic. Nu ştiam cum se articulează cuvinte. În scurt timp mama mea a ajuns sub
pământ. Corpul mamei mele era acoperit de un pământ greu, irespirabil. Când
încă nu mă formasem, temelia fiinţei mele s-a prăbuşit. Tot binele, toată
magia-n care credeam, orice Dumnezeu, oricare îngeri, nimic nu mai conta şi
nici nu mai existau pentru mine. Trăiam lângă Nistru. Acolo, în el, era un loc
în care puteai găsi lut. Apa era până la genunchi. Am început să fac figurine
din lut. Aduceam zilnic acasă căldăruşe de lut şi ziua întreagă modelam şerpi
de diferite dimensiuni. Stăteam toată ziua să fac asta. Nu vroiam să modelez
altceva decât şerpi, nu vroiam să mă ocup cu altceva decât cu modelatul
şerpilor. Nu scoteam un cuvânt, deşi ei încercau, ei îşi dădeau toată silinţa
să scoată din mine măcar ceva. Nu am reuşit să fac cu mâinile goale niciun
şarpe ideal, dar continuam să îi modelez. În grădină, lângă flori, pământul era
acoperit cu aceste jivine încremenite de tăcerea-mi încremenită.
Foamea
Nu am timp pentru
adânci cugetări. Nu mai visez la fapte mari. Exist eu şi stomacul meu. Există
cavitatea mea bucală, faringele, epiglota, stomacul. Le simt prezenţa. Acum
gândurile mele sunt speranţa să găsesc şi mâine o rădăcină de papură, o
păpădie, nişte geandră, un cioclej, câteva scoici prin mâlurile râului, o
vrabie, beţe de răsărită, buruiene, crengi de copaci pentru fierturi. Orice.
Îmi simt gândurile, şi ele sunt foarte aproape de stomac, toate gândurile mele
sunt obsesiv legate de foame, însă nu doar de a mea. În clipele astea totul se
schimbă, când ameţeşti mergând pe drum; când te târăşti de neputinţă, dar nu îl
furi pe celălalt, deşi alţii o fac, tu nu o poţi face, fiindcă, dincolo de
limitele suferinţei, respingi nebunia din tine. Îţi impui să o ţii cât mai
departe.
Suntem în tren. Orheiul e departe.
Antoneştiul e din ce în ce mai aproape.Trenul se mişcă încet, mai lent decât un
car cu boi. Câmpiile îngălbenite duhnesc a lipsă.
- Foca, dă-mi o bucăţică de pâine că nu
mai pot rezista, îmi spune Oachim, iar eu nu am ce-i da. Oamenii din tren sunt
trişti. Au hainele jerpelite şi ponosite. Oamenii sunt furioşi. Mă privesc cu
ură. Nu au ochi rugători, ci furioşi. Mulţi dintre ei ar fi gata să ucidă
pentru o bucată de pâine. Lângă mine stă un bătrân de vreo 70 de ani, cu o
barbă sură imensă, fără o mână şi fără un picior. Doarme şi e gata să cadă
peste mine. Mă întreb dacă e posibil şi aşa ceva. Să-ţi tai popria mână şi
propriul picior ca să te salvezi de foame. Nu le are proaspăt bandajate. Sunt
amputaţii vechi, ceea ce mă face să mă gândesc la vreun accident din trecut, la
un război, la o răfuială cruntă. Îmi închipui toate aceste scene şi mă cuprinde
groaza. Răni cu o durere simţită la gradul 10 din 10. Răni unse cu craulină în
loc de iod, apoi tratate cu pătlagină. Doarme şi corpul lui asimetric este mult
înclinat înspre mine. – Foca, dă-mi o bucăţică de pâine, repetă Oachim, care
stă pe scaunul din faţa mea. Oachim stă ghemuit ca un embrion şi se ţine cu
mâinile de burtă, iar eu nu am ce-i da. Şi mie mi-e foame, dar asta nu schimbă
nimic. Un bărbat mărunt scoate cuţitul din geacă. – Daţi încoace sacii de grâu,
spune. Nimeni nu are grâu. – Daţi încoace sacii de grâu, repetă, de parcă ar
vedea pe undeva grâu. – A-nebunit, zice unul. –
Săracul, spune un altul. Toţi îl privesc ca pe un personaj fictiv, care
e făcut din aer, ca pe o halucinaţie. Bărbatul se crede real, este real, şi
flutură în mâini un cuţit foarte real. Nimeni nu mişcă. E mărunt şi are un
început de chelie. Miroase urât, ca întreg trenul. În aşa condiţii nu îţi dai
seama cine pute mai tare, dar bărbatul încins care ţine cuţitul e clar că nu
s-a spălat cel puţin câteva săptămâni. – Linişteşte-te, bre! Îi zice un tânăr
care stă pe scaunul lipsit de spetează din capătul compartimentului. Nu stă să-i explice că nimeni nu are ce
mânca. Bărbatul începe să tremure. Strigă din toţi rărunchii – Dacă nu-mi daţi
o bucată de pâine, vă tai capurile la toţi! Îi simt rădăcinile spaimei. Îi simt
febra. Mi-e milă de el, dar nu mişc. Nimeni nu poate face nimic. – Stai jos,
nu-ţi pierde energia aiurea, o să mai ai nevoie de ea, îi zice altul. Bărbatul
cu cuţit se-ndreaptă înspre o femeie care ţine strâns în braţe o geantă. Oachim
îi iese-nainte. Încerc să-l opresc, dar el mi se smulge din mâini. Îl apucă pe imbecil
de gât şi de mâna în care ţine cuţitul, apoi
îl aruncă afară din compartiment, fără să crâcnească. Bărbatul rămâne
mult în urmă, rostogolindu-se în râpa galbenă de pe marginea căii ferate, cel
mai probabil, fără suflare. Nimeni nu are nimic de reproşat. Nimeni nu are
nimic de spus. Halucinaţia a dispărut. Toată lumea tace. – Badea Colea a murit
cu bucăţica de pâine în gură, spune peste un timp Oachim. Noi trebuie să facem
ceva, Foca, altfel o să murim şi noi. O să murim. – Stai liniştit, Oachim, tata
e acasa. Vom schimba covoarele pe cartofi, şi tablourile, şi cearşafurile, şi
vesela, şi ulcioarele sculptate de mama, şi icoanele, şi o parte din haine. Va
fi bine, Oachim, va fi bine. Mai trebuie să rezişti un pic până ajungem acasă.
- Foca, nu mai pot. Mă arunc din tren Foca. Nu se poate. Trenul acesta nu se
mai opreşte, îmi spune, şi o lumină palidă i se aşterne pe faţă-n scurte
fragmente. - Uite luna, dragul meu, uite-te la ea. Luna gustasă. Avem o pâine
imensă. Acuşi o să tai o felie mare mare din ea şi o să mâncăm amândoi. Acuşi,
doar un pic mai aşteaptă, şi va fi aici. Tu dormi, Oachim, dormi, dragul meu,
mâine ne aşteaptă o zi grea.
Fuga egoistă în sine
Limbile ceasului
se-mbrăţişau
cu o ardoare lentă
pe care îndrăgostiţii nu o mai au.
Lampa ieşea dintr-o
roată de marinar din lemn comprimat,
două coarne de cerb, locul unde simţi cel mai
cronic
verdele vegetaţiei, iar, altundeva , verdele
feţei de masă
în jurul căreia se
ascund cei retraşi sau cei revoltaţi.
Un ciobănaş la
intrare cântă din fluier. Nu se aude.
E imprimat în
perete. În stânga nucul umbros de sub stâncă
absoarbe, adună-n
nervuri nişte scrisori, ochii ei de copil
nasc
feminitatea-mplinită. Prin scoarţa lui vie furnicile
poartă mii de poveşti. Una singură îţi observă
delicateţea tăcerii.
Sub via cu struguri
se clatină un felinar.
Lumea arde în el
fără chip. Florile se holbează la tine.
Noaptea se-nchid de
parcă s-ar teme, deşi nu se tem,
e datoria lor să înghită moartea mică ce le
intră în somn,
ca apoi, dimineaţa,
să-şi prezinte fragilitatea deschiderii lor
odată cu primele
raze de soare
vărsate pe
scrânciob, scrânciobul în care te legăni şi,
legănându-te, te gândeşti că mai pierzi din
tine încă un pic.
Undeva aproape sunt
peşteri, undeva aproape e râul
ce încape în palme,
iar deasupra râului strâmt, poduri cu scaune
unde îngurgitezi
tacit, cu salivă, nevoia de aşteptare,
e locul ce nu te
privează de tine şi nici nu te adânceşte,
nu, nu te face mai
bun. Un acoperiş vegetal, câteva case,
asfalt parţial, o
grădină cu scrânciob, e doar o secundă în care
nu încerci să te
curăţi, laşi totul să iasă din tine,
fără să-ţi
prelucrezi în vreun fel sinceritatea
iar la sfârşit nu
regreţi niciuna dintre emoţii
şi mai ales, nu te
judeci.
Doamna X
Doamnă frumoasă
gravă cu evantai din hârtie şi ochelari
prin care
uitându-te, îi vezi şi tu, ţepoşi, cheli, suculenţi,
cu tinereţea
conservată într-o mai fragedă tinereţe de tipul matrioşcă;
raporturi fragile, tranşante,
tocite în marginea în care tremură o rotulă
pentru care, apoi,
lipsa de somn,
cactuşii cactuşi
rămân,
iar ferigi nu
există în lipsă de apă, chiar dacă-s cele mai forte
nu le poţi inventa.
Cicorile pot face numai decorul.
În sentiment nu le treci,
ar fi mult prea frust.
Doamna frumoasă
gravă cu evantai de hârtie
poate suporta
apropierea ceva mai uşor
fiindcă străinii
nu-i sunt multă vreme străini
deşi, în prima
fază, îi sunt intangibili, ceva mai târziu misterioşi
Şi au glezne
fragile, mult prea fragile
pentru escaladarea
stâncii cu paşii aduşi obişnuit înainte.
Ochii doamnei
frumoase grave cu evantai de hârtie sunt foarte prezenţi.
Golesc fiecare
cuvânt de esenţă, îl umplu, apoi, până pleoapele se închid,
Îl pun într-o
păpădie, îi suflă un cântec de leagăn fortificat
Învăluit de
impresii.
Doamna frumoasă
gravă cu evantai de hârtie are un fel de eleganţă discretă,
înaintând cu mintea
nezgomotos printre poveştile lor
a celorlalţi,
poveşti pitite într-o camera ascunsă a inimii ei
pe care-o deschide
din vreme în vreme prin amintiri, răscolindu-le ciorna,
ca pe-o supapă
neştiută de nimeni, deşi, uneori, salvatoare.
Îşi încălzeşte
tonul puţin bărbătesc şi foarte precis.
Tonul ei vertical
suie ca şi căluţii de mare doar înspre-nălţimi
ce te solicită
mult, foarte aproape de scenă,
dar nu anunţă că
acolo-n adâcuri se respiră mai greu
iar soarele-aleargă
cu pixul în mână
şi n-are de gând să
se culce.
Pură ficţiune
Ion Buzu iubeşte
atât de tare cărţile lui Bukowski încât ar face dragoste cu cărţile lui
Bukowski. Ion Buzu nu trăieşte ca Bukowski. Are un job mediocru la un oficiu
din capitală, în care tastează ceva la un calculator. Îşi face bani de bere şi
de drum la Chişinău. Îşi ia masa de trei ori pe zi acasă şi se specializează în
poezia rahatului. Căcatul este subiectul lui preferat. De asemenea, din
mărturisirile lui, mai scrie şi despre clismă, găini moarte aruncate în râpă,
iar, din vreme în vreme, se mai găseşte şi voma în textele lui. Ion Buzu este
un terorist poetic, cel puţin aşa se crede. În adolescenţă a lipit pe gardurile
satului său, poezii teroriste, citate din autorii lui preferaţi, marii
revolutionari, sau citate pe care le-a alcătuit cu mintea sa. Ion Buzu este
unul dintre mulţii pământeni care atunci când este întrebat dacă întradevăr
este un geniu răspunde Da! Sunt un geniu! Însă, comparativ cu ceilalţi 90 la
sută dintre cei care fac această afirmaţie, el o face cu seriozitate şi cu
siguranţă în voce. Ion Buzu este un filozof, cel puţin se crede un filosof.
Cunoştinţele lui despre filozofie sunt rezultatul nopţilor pe care le-a
petrecut tânărul anarhist citind mii de cărţi cu lanterna sub plapumă, cînd
părinţii îi închideau forţat lumina, şi rezultatul chinurilor sale ce au
început în fragedă adolescenţă, când şi-a propus să-şi dezvolte o schema de
gândire cât mai complexă. Recent,
tânărul poet, anarhist, critic, filosof, student la fără frecvenţă la asem cu 2
restanţe în credit, a iniţiat, în cadrul primei tabere de scriere creativă din
Republica Moldova, o nouă zonă, adică un nou teritoriu, pe care au voie să-şi
petreacă timpul numai poeţii lipsiţi de inspiraţie. Această zonă a fost numită
luzerzone. Este vorba de odaia unde doarme tânărul poet şi de unde de dimineaţă
până seară se aud râsete puternice, în special râsul lui Ion Buzu, care admiră
râsetele expresive, şi care ani în şir şi-a antrenat acest râs efectuat cu gura
deschisă. De asemenea, Ion Buzu mănâncă cu gura deschisă, şi dacă la masa la
care stă nu există alţi oameni televizoare, el devine omul televizor.
Abandon
Încet greşeala
topeşte carnea cu dragoste,
candela atârnă
de-un înger
neîngropat
Noaptea curată,
O reconectează la
putredul oraş,
În care deruta cu
braţe anunţă pauza
Nu face zgomot.
Pleoapa doare,
Obrazul doare,
Buza doare,
Degetul doare,
Talpa doare,
Dar, Ana, durerea
nu e o dovadă.
Nu o expun, aşa că
fentez o poveste.
Ana Ahmatova şi marea
Norii nu sunt vată
pe băţ. Nu te apuci să-i mănânci.
Sufletului aripi
nu-i faci. Nu e fluture.
Valul nu alunecă-n
val. Clavicula le uneşte.
Un scenariu,
totuşi, există, şi-n spaţiu, timpul,
care e mai mult
decât un acvariu cu peştişori,
stă de fapt
nemişcat. De undeva din arcul saltelei
din care ai scos
primul „mama” încearcă şi el să se desfăşoare.
Apoi îţi intră în
piele, în LCR şi în os,
împrumută un ritm
şi acela e ritmul cu care trăieşti.
Ritmul se loveşte-n
cuvintele adăpostite de creier,
prinde culoare,
înaintează, ţâşneşte,
cel mult se dărâmă,
dar cu asta totul începe.
De aici ar putea să
înceapă. Unu doi, doi unu.
Pe mâini, pe tot
corpul începi să te lingi
ca o pisică pe care
puştii o desenează cu spinarea curbată în sus.
Stai locului şi
urmăreşti ce în ce se transformă.
Sub transpiraţia
grea a unui trecut te ascunzi
şi-ţi aminteşti cum
trăgeai ţevile, repetându-ţi despre
scurtele tale obsesii,
când carnea devenea tristă.
De fapt tot ce-ţi doreai era cineva să te
cuprindă puternic.
Mai întâi cu
mâinile, apoi cu ochiul, cu gura.
Iar înspre sfârşit
dezmembrarea, pentru că mereu ai ştiut,
inima are curajul să doară, se ajută să doară,
se ajută de mai
multe feluri de moarte.
Scripeţii se strâng
aproape de tresărire, dar nu trosnesc
şi nici nu opresc
circuitul închis, năprasnic închis într-o cuşcă,
din care să vrei,
n-ai cum scuipa în afară arderea oaselor.
Încă nu a fost
stinsă, deşi apa-i aici cu tot cu sarea din ea,
cu toată această
singurătate mai mare, cu somnul ei mai adânc.
Val după val nu faci decât să asculţi, tăcut,
liniştit,
viaţa ce ţi se
derulează-napoi secvenţă după secvenţă
şi nu înţelegi cum
de aceste secvenţe au stat atâta timp împreună,
şi ele intacte,
lipsite de lume şi de deschiderile pe care ar putea să le ducă,
palmă în palmă,
până la primul, până la ultimul răsărit al lunii muşcate
de acei mici
rinoceri ce ţi-au asaltat dorsala şi visul apocaliptic
în care te-ai temut
şi te-ai trezit transpirată, a câta oare,
dar nu ai strigat, deşi îţi venea, îţi venea
foarte tare să urli.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu