„lepidopterele
l-au plasat într-o lume dincolo de viziunile obişnuite, unde, pe aripa
posterioară a unui fluture „o mare pată de forma unui ochi imită o picătură de
lichid cu o perfecţiune atât de stranie încât o linie care traversează aripa
este discret înlocuită la exact aceeaşi distanţă când trece pe partea cealaltă”,
unde „un fluture trebuie să arate ca o frunză, şi nu numai toate detaliile
frunzei sunt reproduse, ci şi semnele care mimează găurile mâncate de insecte
sunt imitate cu generozitate”. El cere, deci, în arta sa şi a altora, ceva în
plus – o înfloritură cu magie mimetică şi dublu înşelătoare – ceva supranatural
şi suprareal, în sensul iniţial al acestor cuvinte degradate.”
„...Stilul nu
este un instrument, nu este o metodă, nu este doar o alegere de cuvinte. Fiind
mult mai mult decât atât, stilul constituie o componentă sau o caracteristică
intrinsecă a personalităţii autorului. Astfel, când vorbim de stil, înţelegem
natura specifică a individualităţii artistului, şi felul în care se exprimă pe
sine în producţia sa artistică... Dar un scriitor fără talent nu-şi poate
dezvolta deloc un stil literar care să aibă valoare; în cel mai bun caz va fi
un mecanism artificial, creat deliberat şi fără scânteia divină.
De
aceea eu cred că un om nu poate fi învăţat să scrie decât dacă are talent
literar. Numai în acest caz poate fi ajutat un autor tânăr să se descopere pe
sine, să-şi elibereze limbajul de clisee, să elimine stângăciile, să-şi formeze
un obicei din a căuta cu o răbdare neclintită cuvântul potrivit, singurul
cuvânt potrivit care va transmite cu cea mai mare precizie nuanţa şi
intensitatea exactă a gândului...”.
Cursuri de
literatură, Vladimir NABOKOV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu