marți, 30 noiembrie 2010

„Ca întotdeauna, Enescu este nelipsit din program”

adăugat 28.11.2010, 11:18 la Cultură • Articol publicat de Ana Plămădeală
Leontina Vaduva, concert, opera

După ce a debutat în 1986 în faţa publicului francez, la Opera din Toulouse, Leontina Văduva a devenit cunoscută în Europa. A cîntat de nenumărate ori pe scena Operei Regale din Covent Garden în spectacole faimoase. Pentru activitatea sa muzicală a fost răsplătită cu foarte multe distincţii internaţionale de mare prestigiu. În Franţa, Leontina Văduva a fost apreciată cu distincţia Chevalier de l'ordre des Arts et des Lettres, iar în România cu cea de Mare ofiţer la Ordinului Muzicii şi Culturii. Soprană Leontina Văduvă a cîntat în această seară pentru prima dată pe scena Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici” din Chişinău, într-un concert organizat cu prilejul Zilei Naţionale a României. Chiar înainte să iasă pe scenă, celebra artistă ne-a acordat acest interviu.

Leontina Văduva: „Eu am ales lucrările pe care le voi prezenta. De altfel, ca întotdeauna, Enescu este nelipsit din program. În general, peste tot în lume îl cînt, ori de cite ori am ocazia, iar de data aceasta este un moment special pentru că am ales să cînt cu filarmonica cele şapte melodii pe versurile lui Clement Marot. Deci, cu o orchestraţie. Aceste lieduri de obicei se cîntă cu pian, dar s-a făcut la Bucureşti o orchestraţie şi deja am cîntat-o la filarmonica bucureşteană şi o voi relua aici cu tot dragul. Celelalte piese, bineînţeles, sînt din repertoriul meu şi marchează oarecum evoluţia vocii mele şi, pe lîngă asta, mai avem şi unele surprize.”

Dumitru Crudu: Ni le spuneţi?

Leontina Văduva: „Nu vi le pot spune că sînt surprize, nu? Veţi remarca la sfîrşitul concertului că am ales o altă piesă de Enescu: o doină. Este folclorul nostru românesc care a fost armonizat de Enescu.”

Dumitru Crudu: Aţi încercat prin acest concert să vă faceţi un fel de portret al evoluţiei dumneavoastră ca artistă?

Leontina Văduva: „Poate că da. Într-o oarecare măsură. Dar după ce am avut un copil în 2002, vocea a luat o amploare mai mare şi atunci am decis să mă orientez spre un repertoriu lirico-dramatic. Deci, asta explică prezenţa ariei Tatianei la sfîrşitul concertului. Deja aria Neddei din opera Paiaţe am cîntat-o. O am şi pe disc, acompaniată de maestrul Placido Domingo care, după cum ştim cu toţii, este şi dirijor, în afară de cîntăreţ. Sînt lucrări pe care le-am ales şi sper din tot sufletul că vor place şi că publicul va aprecia interpretarea mea.”

Dumitru Crudu: După atîtea şi atîtea concerte mai aveţi emoţii?

Leontina Văduva: „Întotdeauna şi acuma parcă mai mult ca oricînd.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trandafirii

Câțiva trandafiri încă înfloriți în plină toamnă în stradă. Copyright: Ecaterina Ștefan