ALTE
SCUZE ȘI ALTE
EXPLICAȚII
În interviul pe care l-am dat la
începutul lunii martie lui Dumitru Crudu, pentru Radio Chișinău și apoi un
fragment a fost tipărit în ziarul „Timpul” , s-a strecurat o greșeală de sens.
În fragmentul de interviu tipărit, la un moment dat, eu am afirmat că la
începutul anilor ’80, în cea mai dură perioadă a comunismului, cei mai buni
prieteni m-au turnat la Securitate. Ceea ce nu este adevărat. De fapt, în foile
pe care le aveam în față și, din când în când, trăgeam cu ochiul este scris: „
Pe atunci, la Chi șinău,
dintr-o gașcă de trei amici, unul numaidecăt era turnător .” Acesta ar fi
adevărul. Între cuvântul amic și foarte bun prieten e o distanță destul de
mare. Amic, teoretic, poți fi cu toată lumea, pe când prieten și încă foarte
bun, poți avea unul, doi, cu mare noroc trei pe tot parcursul vieții. Și de
multe ori prietenii nu-i alegi ci (asemenea părinților sau consoartei) sunt
niște daruri ale providenței.
Iar dacă, totuș, la un moment dat, îl
suspectăm de trădare pe un foarte bun prieten, din start își pierde
calificativul ce-l indică superlativul și coboară în tagma (mai mult sau mai
puțin plebee) a relațiilor bizare vizate de noțiunea de amic. (Devenind conștienți
de fapta produsă, nu mai putem sa-l considerăm prieten.) Se pare că la mijloc e
o ușoară confuzie de sens, căci, nu cred că Dumnezeu ne joacă festa. Și, desigur,
când suspiciunile și neîncrederea planează deasupra unui profund sentiment
uman, în care suntem implicați, trebuie să ne pună pe gânduri faptul că nu doar
partnerul e de vină, ci în aceeași măsură și noi. Nu în zadar se zice, spune-mi
cine îți este prieten ca să-ți spun cine esti tu.
De îndată ce pe hârtie a fost scris una,
iar în eter am spus alta, se vede că mi-a luat-o gura pe dinainte, poate și
dintr-un sentiment exagerat de autoflatare, pentru a o face, vezi Doamne, pe disidentul.
Ori, totuși, nu era cazul.
Primul prieten adevărat care s-a
autosesizat și-n mod firesc s-a supărat a fost Dumitru Constandachi. Nu mi-a
răspuns la telefon vreo două luni de zile și eu nu înțelegeam de ce… Din
păcate, încă nu sesizasem gafa comisă în interviul tipărit în „Timpul” .
De foarte bunul meu prieten, Mitică, mă
leagă atăt de multe lucruri și amintiri, că, uneori, am impresia că ne
cunoaștem încă înainte de a ne fi născut. Iar liantul care leagă o prietenie
adevărată este, desigur, credința în unul și același sistem de valori, deși
apropierea de idealul, pe care-l reprezintă acestea este total diferită. Aici,
cred, e bine să amintesc că bunul meu prieten Mitică e Președintele Asociației
de creație Meșterul Manole și că mai bine de un deceniu construește în
perimetrul central al orașului (undeva pe lângă fostul stadion central) un templu,
la propriu ! Un proiect arhitectonic impunător, al cărui autor este chiar el,
care își propune să respecte și să continue tradiția națională de prelucrare a
pietrei și a lemnului. Și-mi place să cred că acest extraordinar proiect
artistic, care deja e un reper pe harta culturală a Chișinăului este, într-un
fel, și rodul prieteniei noastre. Desigur, în anii de
obscurantism totalitarist am fost ( de la A la Z) de aceeași parte a baricadei, astfel este
absurd și revoltător să fac afirmații de genul acelora evocate mai sus. Și, cum
se cuvine în asemenea cazuri, dragă Mitică, pentru „acuzațiile” în mod hazardat
făcute, îmi cer scuzele de rigoare de la tine, dar și de la ceilalți, unu sau
doi prieteni, care probabil sau simțit lezați spiritual.
Tot în acest context aș dori să aduc
niște explicații la reproșul făcut de Em. Galaicu-Păun la lansarea cărți mele „Cartea
așteptării” (ce a avut loc pe 3 mai, anul curent, la librăria Cartier din
Centru), dar și de Gh. Erizeanu la o întâlnire confidențilă. Cei doi
„oponenți”, scriitorul și editorul, referindu-se, în principiu, la realitatea
boemei basarabene ( de prin anii ’90 ), oglindită cu fidelitate în carte, mi-au
reproșat de ce, totuși, nu am lăsat numele întreg al unor persoane (mai mult
sau mai puțin cunoscute), ci am decis să le dau doar inițialele, sau, chiar, să
le modific numele. „ Oricum se subînțelege despre cine e vorba ”, au
concluzionat „oponenții”. Se subînțelege , dar până la certitudinea ultimă mai
există un pas. Un pas care, de fapt, diferențiază ficțiunea de realitate.
Pentru că, totuși, mi-am propus să scriu o proză de ficțiune și nu o proză
documentară, unde să dau veridicte inchizitoriale, după cum mi-a reproșat (că
ar exista asemenea tendințe în carte) Nicolae Popa, la barul Uniunii
Scriitorilor. Deși am fost inspirat de o realitate concretă, am recurs la
inițiale și la unele pseudonime, pentru a putea, astfel, păstra o distanță
necesară față de trecutul oglindit. Intervalul dintre realitate și ficțiune
mi-a permis (și, sper, aceeași stare s-o aibă și virtualii cititori) să am o anumită toleranță și chiar, pe alocuri,
afecțiune față de personajele redate. Pentru că in literatură chiar și cele mai
odioase personaje nu pot fi urâte, ci doar compătimite. E clar că în intervalul
dintre realitate și ficțiune există o anumită stare de grație, care ne ajută să
transfigurăm ușor și convingător primul adevăr în ultimul. Deci, nu frica de
realitate m-a făcut să dau doar inițialele
(sau numele modificat) unor persoane reflectate în carte, ci dragostea
față de adevărul relevat. Iar aceasta îmi oferă dreptul de a nu avea dreptate
până la capăt. Și mi-ar plăcea să se întâmple astfel. Pentru că, în ultimă
instanță, scopul acestei cărți nu este de o face pe judecătorul încrâncenat,
ci, dacă se poate, pe scriitorul autentic.
Igor Isac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu