Pentru ca eseul
memorialistic al lui lui Constantin Cheianu Sex
/ perestroika să fie cu adevărat excepţional, autorul ar fi trebuit să se
debaraseze de una dintre liniile de subiect care traversează cartea, cea în
care discursul despre sex se suprapune peste un discurs antisovietic, întrucât
frivolizează substanţa volumul său. Or,
mizele cărţii sale nu ar trebui căutate în faptul că dezinhibarea sexuală o
potenţase pe cea revoluţionară sau invers, ci în capitolele dedicate artei urii
la moldovenii sovietici. Dacă ar fi să extragem doar acest nucleu ideatic şi am
avea o carte extraordinară. Ca nimeni altul, Constantin Cheianu reuşeşte să
arate cum moldovenii sovietici erau dresaţi să urască „ imperialismul american,
capitalismul în general” şi pe „...disidenţii sovietici” dar mai ales, „ să
dispreţuiască un popor numai pentru că vorbea aceeaşi limbă.”
Pentru moldovenii
sovietici, zice Constantin Cheianu, „ România trebuia să fie un fel de
„duşmanul numărul doi”, după imperialismul american.” De aceea, era un risc
necugetat şi foarte periculos să zîmbeşti în direcţia României. Imediat cădea
măgăreaţa pe tine şi, vorba lui Constantin Cheianu, „deveneai duşman al
poporului moldovenesc (implicit, sovietic), nici mai mult, nici mai puţin, şi
s-a zis cu cariera ta, s-a zis cu liniştea, cu sănătatea.”
Televiziunea,
mass-media, manualele şcolare, orele de cultură politică, romanele, poeziile,
spectacolele de teatru, cîntecele, toate împreună îi învăţau pe moldovenii
sovietici să considere România un fel de „gunoi duşmănos”, după cum îşi
aminteşte Cheianu, care susţine că „în spaţiul informaţional moldav era
obligatoriu ca periodic să fie răsturnată cîte o cisternă de zoi peste
România.”
Ba mai mult decît
atît, cei care doar pronunţau numele ţării vecine deveneau suspecţi în ochii
kaghebeului. De aceea, zice Constantin Cheianu, „cuvintele „român”, „România”
şi toate derivatele lor erau sinonime cu „nenorocire”. Cînd le rosteai, dădeai
de naiba.”
Constantin Cheianu
îşi mai aminteşte că cei care încălcau aceste interdicţii interiorizate erau
trimişi la ospiciu.
Cei care urau cel mai
tare imperialismul american, Europa, capitalismul, dar şi România se bucurau de
cele mai mari onoruri în Uniunea Sovietică. Poeţii care propagau în poeziile
lor o ură acerbă faţă de România deveneau academicieni, erau recompensaţi cu
premii de stat, li se dădeau pe gratis apartamente. Pentru a reface şi mai bine
atmosfera înveninată din acea perioadă, Constantin Cheianu îşi aminteşte că un
scriitor mediocru devenise faimos şi fusese făcut Erou al Muncii Socialiste
doar de aceea că, afirmă Constantin Cheianu, „într-un poem de a-l său rimase „România”
cu „pîntecăria””.
Raţiunea de-a fi a
Republicii Sovietice Socialiste moldoveneşti, susţine Constantin Cheianu,
consta în „ura faţă de România”.
Este clar pentru
toată lumea care erau mobilurile urii, dar e de neimaginat faptul că aceasta
putuse lua nişte proporţii cosmice,
scoţînd din uz fondul neologistic al limbii. Constantin Cheianu îşi
aminteşte că fusese luat în furci de profesorul său de la şcoală care-l bănuia
de antipatii sovietice doar pentru că folosise într-o compunere cuvîntul
„incomensurabil”.
Într-un cuvînt,
cartea lui Constantin Cheianu monografiază foarte reuşit modul în care
ideologii sovietici încercaseră să-i facă pe moldovenii sovietici să se urască,
în cele din urmă, pe ei înşişi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu