În astfel de zile mă retrag
Poţi să te mişti
în voie pe străzi,
forţând retragerea în zilele
caniculare,
parte din atmosfera asta îmbolnăvitoare,
cu
zâmbet prostesc şi ţigări stinse de ziduri.
În oraş e concert şi stau oamenii rânduri –
atmosfera asta întâmplătoare,
când cântă Andreea Bănică.
Marea evoluţie se vede doar după căderea
nopţii,
coborând
scările în spirală
până
în fundul Boiler-ului.
Urlau europenele sub motorul de 200 de cai,
pentru amintirea unei alte seri călduroase
cu muzică şi înghesuială şi transpiraţie
rece pe terase,
cu
muzică şi înghesuială şi briză de sare,
cu
muzică şi înghesuială şi ochi injectaţi,
săriturile de pe dig,
amintirile
aceleiaşi seri de
căldură
cu
muzică tare şi înghesuială şi ură,
cu
muzică tare şi înghesuială şi vânt uscat,
cu
muzică tare şi înghesuială şi oboseală,
multe alte seri
de tortură,
cu muzică proastă şi dans brownian,
cu
muzică proastă şi dinţi încleştaţi,
cu
muzică proastă şi înghesuială şi ură, de fapt.
Văd spectacolul imens pe care îl
pregătisem,
unde mi-am ratat
intrarea.
Acum, când am
ajuns atât de târziu,
în apropierea
unui altfel de sfârşit,
în muzică de cameră şi body-language,
nu mai pot face nimic altceva
decât să mă
prefac, zâmbind,
că oraşul ăsta
văzut de sus mă linişteşte
şi mă
ajută să mă calmez. Marota depresiei,
livezi
trecând indescifrabil pe lângă geamul maşinii,
plimbări în derivă,
unde ne-am arătat sexul şi am râs,
unde stă
centrala părăsită.
În astfel de
zile mă retrag,
obosit după atâtea întâmplări străine
şi după ce am
avut grijă
să fie totul la locul potrivit.
În astfel de
zile mă retrag,
forţat de nevoile mele chimice,
de criza
spirituală pe care o
prefacem cu toţii,
gândindu-ne de
fapt la viitor.
În astfel de
zile mă retrag,
şi par atât de hotărât şi de sigur,
atât de singur şi
nehotărât,
atât de nemaivăzut şi interesant,
încât sigur
va fi un
spectacol pe cinste.
Spre Sud, la Lăceni
Am ascultat pădurea
electro,
rave la minus 20 de grade în ultimul sac de dormit.
Insomnii pentru cei norocoşi,
extasy pentru cei cu sistemul limfatic
ciuruit de adrenalină,
miopie axială,
keratectomie
fotorefractivă
şi hipnoză
pentru idioţii electro,
care au pornit maşinăria porno
la Lăceni.
Acolo s-a prizat
de se-nfiorau
studenţii Erasmus slăbănogi,
care au găurit urechile iubitei,
doar aşa încăpea acolo
flash-ul de lemn, conic,
care au bătut
tatuaje
pe gâtul
iubitei,
„this is it!”
–
gaura în urechea iubitei,
flash-ul porno al iubirii între adolescenţi,
sânii tari
acoperiţi cu flori
japoneze
alb-negru, acolo
scrie Gabi.
Marea evoluţie se vede doar după căderea nopţii
în halele părăsite, în pădurile electrice.
Acidul va pune
stăpânire pe
platane,
vor compune
ultima muzică
pe care se mai
poate dansa,
iar eu voi rămâne sedat până dimineaţa în clubul Goa –
un pahar de vodcă vibrează mereu pe boxe.
Ne-nghesuiam
câte optzeci în camera cu ură,
ritmuri de tobe şi ecouri nocturne
m-au lăsat gâfâind greoi, bolnăvicios
şi atât de obosit.
Priveşte-mă acum, departe, în cârje,
testând un nou
tic nervos pe care să-l adopt
şi seara, când
totul se-arată cum e,
mă pot atârna de cele mai la modă
temeri:
că timpul pe care l-am pierdut
(chiar dacă spun mereu, tuşind,
că nu regret nimic din ce-am
făcut)
nici măcar nu a fost al meu.
Abia atunci totul revine la normal,
când trec prin faţa ochilor mei
străpunşi de neoane şi leduri din panouri publicitare
tot felul de anunţuri întâmplătoare,
care mă calmează,
„da, asta e
lumea cu care m-am obişnuit”.
Ceva din chimie
(poemul
abrupt)
Trăiesc, se poate spune, între
lucruri mărunte
făcute stângaci,
trăiesc între lucrurile mele mărunte,
nu în
cărţi şi nu cu muzică,
câteodată
chiar în tristeţe şi în plictiseală,
într-o lume în
care ritmurile drone invadează cu terasele
pline.
Nu mai ştiu cine spunea şi-avea dreptate oarecum,
că viaţa-i spectaculoasă orice-ar
fi,
mai ales de când
am văzut bucata
lui Lioret, care
a făcut valuri
cu proiectul lui
despre suferinţă.
Nu în apropierea nopţilor de pastile, am inima
slabă
şi drogurile
sunt periculoase pentru cei ca mine,
nu în apropierea
fericirii,
poate odată doar un fel în care
apetitul
şi-a spus cuvântul între prieteni vechi şi adolescente naive,
dragostea care
s-a şters a doua zi,
când îşi culegea hainele şi încă nu găsea cum să plece,
dragoste copleşită de vârsta
şi de lipsa ei de eleganţă.
Dragostea ca în
filme,
cu reguli de mişcare stricte şi cadre largi,
care ar prinde şi petrecerea din restul casei,
ar intra
şi
petrecerea euforică şi tandră,
cu dansuri corp
la corp, ar intra în regie
feţele seduse şi îmbrăţişările,
laolaltă cu scenele dure.
Mi-aş putea aminti toate astea într-o
plimbare cu bicicleta,
seara, pe malul
canalului luminat de terase,
şi m-ar cuprinde
nostalgia,
momentul ideal
pentru o scurtă
revenire la realitate,
un bun
moment să gândeşti la viaţa scurtă şi cuprinzătoare,
„să
nu te temi să-ţi aduci aminte”, să nu te temi, Adi,
să-ţi
aminteşti ce ai făcut, cum îţi revine în minte deseori
şi spui că face
parte din interminabilul scenariu,
regizat de
undeva de deasupra staţiunii
şi calculat la
montaj.
Vei trece prin
momente de remuşcare,
pentru
că altfel
nu ai
cum să afli ce mare mister
ascunde viaţa ta.
Un
mister dincolo de singurătate – care
e o formă de autocunoaştere atât de bună – dincolo
de întâlniri
sporadice
şi
dragostea grăbită sub sălciile liceului,
dincolo de
prietenia nesigură a
colegilor de grupă.
Viaţa
ta ca o panoramă deasupra Clujului,
de
unde vezi sediul de sticlă al băncii
şi râul pe care
îl privim de multe ori,
un cadru ideal
pentru planuri de viitor şi şanse ratate,
un moment bun să îngâni o bucată scurtă din First light,
care îţi varsă durerea peste tot prin corp – lasă! –
clătinatul uşor al râului şi amintirile tale
vor fi un scurt
moment de delir.
Aş fi vrut să rămân acolo multă
vreme,
să-mi deschid
simţurile şi păream extatic şi penibil.
Este o legătură între inimă şi creier
şi nu ştiu ce am intoxicat mai tare astă seară.
Este ceva în limfă, în corpul ăsta plăpând
dar puternic în
restul zilei,
„ce vrei de
fapt?” a întrebat apoi şi,
dezbrăcându-se de bluză la fereastră,
unde lumina a arătat-o în sfârşit atât de
epuizată,
unde
faţa ei era supraexpusă şi banală, acolo am văzut-o,
şi m-am gândit
că viaţa asta nefericită
mai e şi lungă uneori, mult prea lungă pentru noi.
Pentru că noi nu ne-am iubit decât la
nevoie,
sub ritmuri dub
agresive,
pentru că nu ne-am minţit niciodată
şi ar fi fost
nevoie uneori de asta. Îţi amintesc,
unora le ia o
viaţă să înţeleagă că dragostea adevărată
e o înţelegere că atunci când suntem
singuri
ne putem gândi
unul la celălalt şi
ne vom linişti.
Am, totuşi, o ultimă întrebare,
ceva din chimie
care ar putea să rezolve, cum
toată fericirea
asta
a venit odată şi apoi a rămas acolo
şi nu
mi-o mai amintesc.
În mijlocul unei mulţimi care dansează
„Ce gânduri împrăştiate ai!” spun,
sorbind din ceaiuri, au ochelari de soare
negri pe terase la Gatsby
şi leagănă mereu piciorul suspendat.
S-au plimbat pe zidul cetăţii vechi apoi,
au pozat pentru un fotograf amator, Sergiu,
care le-a făcut
să pară apetisante
cu un deget pe
buza de jos
strângând în braţe ca proastele
câte un ghiveci din parcul public.
Da, au văzut cum e cu arta fotografică,
iar Sergiu şi-a luat plăcere apoi,
într-un moment
de singurătate,
lângă o bibliotecă şi un geam deschis,
din deliciul
diafragmei.
Le-am văzut deja femei în şcoala
generală,
sau,
vrând să pară mai mari,
cu tocuri şi decolteuri pentru sânii
care nu şi-au căpătat forma încă,
dar au să ajungă prin băile petrecerilor de apartament.
O să se holbeze pe fereastra din
balcon
un băiat de unsprezece ani, blocat ca la scenele tari,
mâini care vor să strângă sâni
şi picioare care
tremură
în poziţii
nefireşti pentru tot corpul.
O să viseze
noaptea colege de unsprezece ani,
o să îşi amintească de singura femeie
care a făcut dragoste pe o maşină de
spălat,
da, o
să mi-o amintească pe Petra,
care
te învârţi în jurul meu ca şi cum
aş fi
unul din următorii, săruturi grele,
miros greu de
salivă pe care nu îl
suport,
deşi îl provoc
și eu după atâţia ani
de fumat ţigări cu filtru portocaliu,
te pot dezbrăca imediat,
strângându-te de
maxilar,
cum am văzut în filme
şi tu ai rămâne
inertă
şi mirată, „Ia-mă!”.
O să mi te
amintească
printre copile
de unsprezece ani,
gânduri
fotografice care urlă în finalul masturbării
şi sparg liniştea, nimic nu face mai mult rău
decât gândul că
asta e moarte curată, de fapt, pentru un băiat
prea mic ca să poată să înţeleagă
sălbăticia de pe
Animal
Planet,
pozele masacrului din Kosovo,
imaginile pornografice ale câtorva femei
dorite de marea planetă.
„Eu nu mă
uit la televizor!”,
dar nu minţi,
Petra, ştii prea multe şiretlicuri
ca să nu fi văzut tone de scene regizate prost
în case
americane,
cu femei care
iau în mână sexul şi
îl ocolesc apoi
doar ca să se întindă pe pat.
Nu minţi, Petra, ai tehnică,
insişti prea mult ca să vrei
doar să
experimentezi nişte chestii normale,
ai deja un crez
când faci dragoste,
că o să ne ţinem în braţe după,
mi-ai
sugera asta,
închizând
ochii o să ajungi la Trabzon,
printre ierburi orientale
şi animale cu guri mari care şerpuiesc pe lângă pietre,
o saună e camera
noastră în momentele
în care mă muşti şi transpiri. Te văd,
Petra.
te văd
în mijlocul unei mulţimi care dansează,
te văd
aşteptând, în mijlocul unei mulţimi care dansează,
eşti
toată numai Zara
şi împingi cu moaca dezgustată pe cei care,
dansând, se bagă
cu spatele în tine, te văd în mijlocul unei
mulţimi
care dansează şi ştiu ce mişcări de bazin ştii,
poţi produce un adevărat fiasco
hormonal în băieţii
care nu au atins
încă sexul tău,
care te vor
pentru misterul de dincolo
de Zara, în Tonique,
unde kaleidoscopul încă e la modă,
atmosfera
penibilă de anii ’70,
care te distrage
câteva minute de la dorinţele stupide,
plimbări în pădure sau pe marginea barajului,
unde nu e ca şi cum ne gândim
de fiecare dată să ne aruncăm. Nu, te văd
în
mijlocul unei mulţimi care dansează şi
îmi placi.
Trebuie să fie mare dezamăgirea
când te întorci
acasă în taxiuri
singuratice,
mai e
şi teama ta de viol pe care nu o recunoşti
când
suntem la masă cu alţii şi te prefaci
că nu
ai ce păţi niciodată, dar întreab-o pe săraca,
au violat-o trei taximetrişti în pădure, pe Cozla,
se vedea panorama oraşului
cu toate luminile stinse la ferestre
şi maşini pe
şoseaua către Bacău.
Ne-am îngrozit
şi am
plecat capul când am auzit, ne-am îngrozit
şi nu am mai vorbit despre asta,
cum nu am mai vorbit despre ea,
a primit trei băieţi
la revelion,
sacrificând
momentul pentru unul singur din ei,
care şi-a adus şi prietenii.
Te văd în mijlocul unei mulţimi care
dansează,
e prea mult să decizi de pe acum ce va fi
peste câţiva ani,
dar te
plimbi pe malul Cuiejdiului până acasă dorind
în fiecare zi
altceva.
Adunate,
zilele noastre nu fac doi bani
Nu trăim nimic de la o vreme – nici
măcar în comun.
Adunate, zilele
noastre nu fac doi bani.
Prietenii îşi văd de viaţa lor, noi de a
noastră,
dar ceva s-a
ratat în toată
mişcarea asta imprudentă.
Spontan
am ajuns unul lângă altul,
cum şi
ţie îţi place să crezi,
departe,
dezamăgită şi prostuţă îţi faci speranţe.
Nu e
nimic, asta te poate salva uneori
şi mă
bucur că trăim amândoi zilele astea de febră,
când nimic nu
face sens
şi e
greu să nu fii egoist şi melancolic,
chiar şi cu riscul de a ceda primelor
semne de afecţiune.
De a arunca în
spate
una din poveştile noastre de film, scenariul
nostru
adus în faţa
unui public adormit şi prost.
Nu trăim nimic de la o vreme,
nici tu în
Scheveningen, nici eu, oriunde voi umbla cu imbecili
şi ne place să
credem că ne iubim.
Dragostea
noastră e o amintire porno.
Dragostea noastră e că nu trăim nimic de la o
vreme
şi parcă
niciodată nu a fost altfel. Dragostea noastră
ne împiedică să ne sunăm. Ei, uite, voi face
primul pas,
cu versul meu lung,
care e ca o discuţie
interminabilă
purtată cu tine faţă în faţă
şi nu ezit să-ţi
pun că nu sunt trist, ci chiar bucuros
că pot să scriu, că pot să scriu
cu aerul de siguranţă
şi că
nu dau înapoi de la nimic.
În
fond, nu trăim nimic de la o vreme
şi suntem la fel
de apropiaţi.
Inima ta bate în
tine mai tare după marijuana.
Am trăi uşor într-una din casele mici
din port,
încă
nu e târziu, dar vom lăsa lucrurile să meargă de la sine,
cum spuneam – şi eram amândoi de acord – că
timpul nostru
s-a cam dus.
Ştiu ce ne
rezervă viaţa: un viitor anost
pe care îl aştept liniştit, pentru că deseori
se arată spontan.
Casa noastră, o mare prostie,
bătrâni, înconjuraţi de grădinile touch-screen,
retardaţi tehnologic şi mărunţi.
Filmul nostru
inexistent şi ostentativ,
o palidă impresie despre lume,
un colţ neimportant de umanitate
în lentoarea
bizară a omenirii.
Nu contăm, Petra,
şi
asta mă supără cel mai tare: cea mai importantă dovadă
că mergem, totuşi, undeva, pierdută din neatenţie
pe plajele
nesfârşite din Neptun.
Acolo ai spart chiuveta,
iar astăzi, când nu trăim mai nimic de
ceva vreme,
putem jura că nu totul a trecut fără rost.
Doar lumea din
jurul nostru,
care nici nu
prea a ajutat la ceva,
dar nici nu a
încurcat: a trecut,
nepăsătoare şi violentă,
anemică şi plictisită, iar noi ne-am
văzut de-ale noastre,
nefericiţi,
epuizaţi, ne amintim astăzi toate astea şi râdem.
Adunate, zilele
noastre nu fac doi bani.
Poem despre canal
Viaţa e în
sfârşit suportabilă,
ca în filmele
lui Jacques Maillot,
în care am trăit ca un naiv.
M-am zbătut
pentru dragostea
personajelor in limbo
şi aş fi vrut să se termine altfel. Astăzi
am bătut străzile în căutarea unui
loc
unde să nu
cunosc pe nimeni
şi
să-mi fie uşor să intru în vorbă. Nu mi-a fost.
Mi s-au oferit câteva fumuri de canabis
în holul cinematografului.
Bucuros, întorcându-mă acasă, am vomitat
şi am rămas
ţintuit de zid. Atunci
a început să se audă la terasă
o
piesă foarte lentă,
încurajându-mă
să renunţ
la plimbările pe malul canalului,
canal negru şi abrupt şi rece, cu
terasele-ponton
ale staţiunii, de unde vine muzica asta crudă.
Nu e nimic de
salvat în lumina palidă a străzii,
singurătatea
e lungă şi liniştită,
poezie, filme,
tone de poezie proastă,
în camera
luminată discret,
pentru o singură amintire măruntă
şi neimportantă
în viaţa de zi cu zi.
M-am văzut în Tape,
nu am ieşit din cameră cu zilele
ca să
înţeleg ceva din catastrofa existenţială
a personajelor
închise într-o cameră de hotel. Nu era niciuna.
Nu am găsit nimic impresionant
în sonetele
interminabile ale poeţilor americani,
il mestiere di vivere inutilă.
„lasă, Ştefan,că te-ai şi distrat!”, un lucru cinstit,
adolescenţii plajelor ăstora
noaptea
par în beţia lor
lipsiţi de griji.
Sub efectul
substanţelor,
sub laserele
desenând cercuri pe feţele fetelor excitate
de mişcarea
ritmică şi de mirosul de transpiraţie rece
păream că mă bucur, odată cu seducţia,
odată cu abandonul oamenilor, dansând pe plaja în travaliu,
sub cerul care
nu se mai vedea de fum.
Aici mi-a plăcut să cred că Occidentul
are o tristeţe
aparte, suferă de singurătate
şi de boala
depresiei, cum au arătat statisticile recente,
în Suedia
sinuciderile cresc
la trecerea în
al şaselea anotimp.
La Göteborg, peste punţile largi ale vapoarelor,
ideal pentru un
lungmetraj iernatic
ar fi chipul
nostru spălat de
mahmureală. La Göteborg,
peste punţile largi ale vapoarelor,
sub muzica-mono,
am fi străini
sub muzica
pentru aeroporturi
şi fericiţi în
lentoarea regiei.
Acolo, plini de speranţă şi nostalgici
nu am mai părea o distracţie trecătoare.
Punţile vapoarelor mari
se
mişcă şi ele în lentoarea regiei,
totul
e un scenariu nordic şi rece,
aerul
tare îţi limpezeşte gândurile.
Din nou,
speranţa şi-ar face loc în mintea
firavă a privitorilor.
Din nou, cu
aerul de siguranţă,
vom săruta fiecare gura celuilalt.
Livezi
trecând indescifrabil pe lângă geamul maşinii.
Călătorii pe malurile canalului
Gota
şi dragoste fără
grabă în camere de pensiune suedeză.
Olanda, Olanda, o plimbare cu bicicleta
şi marijuana
fumată în Scheveningen, mintea,
un iureş aiurit sub muzica
aeroporturilor,
pierzând pentru
o clipă din emoţie.
Aşa îmi
imaginez,
aşa îmi imaginez singurătatea.
Nopţile
(înălţimi impresionante)
pentru Fjögur piano
Unii au filmat (într-un film!) o pungă izbită de vânt
şi
asta era arta lor, unii împing la baza platformei Cozla
copii in vitro
în balansoar şi asta
e viaţa lor pentru totdeauna.
Un film etern,
dacă pot să spun
aşa,
e şi
viaţa noastră comună la poalele muntelui,
unde Adi a spus: consumerismul e o politică deja învechită,
aici
oamenii trăiesc cu grijă. Visez la o viaţă liniştită
în
suburbiile metropolei,
între
apartamente şi tomberoane de fier,
pentru că nu e decât o petrecere
interminabilă robota
la care visează toată lumea.
Mintea
e acum învolburată ca râul
pe
care îl privim în plictiseală şi nu ne spune nimic.
Aş vrea să vezi
cu ochii tăi cum fetele
sunt
transformate în fotomodele infante
şi defilează pe
scene fără audienţă în mall,
spectacol ieftin
şi obscen,
în mintea puţinilor privitori ele vor rămâne
zile bune,
căci aici nimeni nu pune preţ pe
autenticitate, ceva ce Adi
a şi spus într-o seară că e un
lucru rar,
şi am
învăţat şi eu să nu mai pun preţ pe asta.
Plutesc, de
fapt, şi am să uit mâlurile astea odată,
pentru că o
simplă scanare a memoriei
devine un show
ireal, un cuib de umanitate absurd,
frumos în
brutalitatea lui,
violent şi
totuşi neimportant, îndepărtat şi prost luminat.
Droguri în pădurile din împrejurimi, am fost cu ei acolo,
RAVE prin lanurile de ovăz
şi
gălăgia care ne învăluia protectoare.
După ce a urlat, un băiat
a căzut peste mine şi s-a lovit în pietriş.
Dar nimic nu era
tragic, nici nu impresiona,
ci doar au
trecut pe lângă el
cât voma în lanul de ovăz,
în fibrilaţii, încordat, privind către ceva inexistent
ce-l făcea puţin să se teamă.
Au
trecut pe lângă el
şi-au
intrat în cortul imens cu scena – şi asta
n-a fost
indiferenţă – ci
simplă obişnuinţă,
o
comuniune specială şi-o
înţelegere a vieţii,
o convieţuire
tăcută ca-ntr-o sectă
în care un băiat îmbolnăvit
în parohiile
Moldovei a fost lăsat
apoi să experimenteze.
Iar ăsta nu e un protest, ci o mare mirare,
un elogiu adus
noii lumi în care ne-am găsit cu toţii.
Mi-ar fi ruşine să te aduc din nou
în
provincia noastră măruntă.
În locul pe care
îl arăt
trec microbuzele
pe lângă corpul lui parcă,
deşi s-au dus lunile
şi au rămas doar
câteva poze de la o petrecere în aer liber,
un cort metalic
imens pe vârful muntelui şi prietena lui,
care pusese fix
în timp ce el agoniza primăvăratic printre tufe
un mesaj pe
internet în care spunea
„sometimes
love is the road to paradise”,
un tânăr oarecare tremura în dureri sub
schemele RAVE.
Oraşul se apropie, se desface,
telegondola
merge extrem de silenţios,
plutesc, de
fapt, într-o mare criză de afecţiune
când mă pot lăsa furat de orice.
Fireşte,
„le vom spune pe toate la
timpul lor”,
„fireşte că vom acţiona”, o scurtă intervenţie la ştiri,
care va fi fost
cândva, în trecere, reţinută. Plutesc
în plină admiraţie pentru un oraş atât
de bine luminat,
meditez, dracu’ ştie ce fac, într-o cabină suspendată,
un tânăr oarecare
înnoptează încordat prin lanurile de ovăz.
Cu ape adânci
ne-a spălat
Bistriţa,
şi trăim şi aici
oarecum primitiv,
doar fiindcă moartea e neplăcută şi dureroasă.
Cluburile minimal
şi hainele Bershka
acoperă
o mare depresie
provincială – iar
ăsta nu e un protest ! –
ci o bucurie
senilă că lumea pare din nou să se scufunde.
Un film continuu
despre bani
şi viaţa
liniştită de familie a localnicilor –
ceea ce face ca
totul să capete un
aer absurd,
pentru că telegondolele trec goale
zile-ntregi
şi pe vârful
muntelui nu e nimic de făcut.
Uneori lucrurile
scapă de sub
control,
iar atunci
oamenii par să
regrete în duet,
privind
ecranul palid,
neînţelegând
mai nimic, dând vina pe altceva
decât simpla
frumuseţe bizară a anotimpului.
Deasupra releului,
deasupra
hidrocentralei şi a
barajului,
mâna sigură care nu tremură,
deasupra norilor
de sulf împrăştiaţi
pe Cozla, deasupra râului
pe care-l
privesc şi halucinez
tâmpit,
mă stric şi mă stric şi mă fac din nou,
deasupra
bulevardului vestic, cu panouri mari
pe care scrie „Prima
casă”,
sub podul lung
care traversează
canalul,
coborând apoi în
Cluj – dealurile uscate,
deasupra unui
platou întins,
înghesuiţi în faţa cortului TIFF,
sub o
reclamă cu proiectul „24 de
expresii ale solitudinii”
şi un băiat cu flashuri
înspăimântătoare,
palid,
holbându-se la
terase îndepărtate
unde Petra
s-a dezbrăcat, proasta,
când se apropia
răsăritul în
Scheveningen,
în timelaps-ul unui aparat foto
s-a tras de păr cu gulerul
când îşi scotea bluza, tremurând de frig.
Cobor în
telegondolă singur,
cântând versul
retardat la nesfârşit,
la nesfârşit
un mare handicap
şi-o adunare la
poalele dealului
„avem fete la
petrecere”, o adunare care te
face
să cânţi şi tu cu ochii înlăcrimaţi
un
cântec idiot şi melancolic, lângă
un bărbat ameţit strigând „arată-ne pizda”,
care a căzut, s-a ridicat, în lentoarea
aceea bizară
unde
parcă lumea se arăta stângaci. Primăvara urii,
artă
umană naivă, cobai la 400 km de Bucureşti –
visând
la Bucureşti.
Am trăit departe de siguranţa asta perpetuă
şi
m-aş fi dat bucuros la infracţiuni mărunte
în căutarea unei distracţii teribile,
crezând că sunt un personaj interesant care uită de igienă,
dorindu-mi
să mă vadă totuşi cineva, singuratic şi idiot
sub acoperişul foişorului, uitat de fapt
acolo, în noul oraş
şi neştiut
de-atunci de nimeni. O linişte mai mare
nu am mai aflat
până acum – când
scriu nervos aproape –
ci
doar angoasă
şi m-aş da
fericit la infracţiuni
mărunte
pentru câteva
momente de adrenalină,
să
sărim în piscină cu paharele-n mână,
iar
apa să se-amestece-n sex şi-n alcool,
filmaţi
de deasupra metropolei de-un satelit nedirijat,
nesupravegheaţi
de-a binelea, pe terasa unei benzinării,
epuizaţi
şi fericiţi, în reverse
să ne spele mahmureala feţele,
depresivi alte dăţi,
Adi, trăieşte viaţa neelegant !
fără tact, Adi !
moartea-i ireală şi îndepărtată,
o amorţeală plăcută, un heblu demenţial
la care tânjim
deseori şi ne mirăm.
Totul e un
spectacol indecent.
M-am prefăcut obosit de lecturi,
m-am plimbat la
nesfârşit până atunci
printre baruri
şi mă
simţeam cu totul şi cu totul artist,
mi-a furat atenţia cântecul pe care l-am
ascultat
din greşeală din nou acasă şi comunicam
cu muzica,
chiar dacă e cam mult spus că-mi plăcea, doar ascultam,
trăiam odată cu schimbările tonale
nişte sentimente aparte,
dracu’ ştie ce mai făceam.
Oraşul meu curat şi vestic,
cu
palma asta îţi sprijin trotuarele vomând
şi
sper încă la o ieşire în decor, căci nu mă zbat degeaba poate
şi mă voi putea retrage liniştit.
Au fost zile când aş fi dat totul deoparte.
Nu trăim, murim chiar văzând cu ochii
sub cerul grădinii – un iaz plin de alge care
pute
oglindeşte încă dinamica ireală a
norilor – cum băiatul
a adormit de la
droguri şi l-au
găsit a doua zi dimineaţă-n câmp,
ceva ce-ar fi
simplu de controlat cu pastile,
voi contempla puţin la condiţia noastră firavă.
Sigur, e totul
un spectacol social,
o evoluţie grăbită care te lasă uneori în urmă
şi robota asta intensă
care ne face să
lăcrimăm de fericire la ieşirea din anonimat.
Am înnoptat
aiurea, am contemplat, deşi e mult spus,
la conexiunile unei lumi deja virtuale,
se pierde ceva în LENTOAREA asta – căreia mulţi din media
i-au spus „era
vitezei”,
m-am simţit mărunt şi patetic
– acolo erau
filmate organisme sintetice –
şi s-a spus, în
trecere, că vom evolua atât de mult
încât orice va fi perfect accesibil.
Furtunile de vară au spălat plajele întinse ale Neptunului,
m-am trezit
transpirat, a fost grozav,
trăiesc nişte zile cumplit de
anoste,
funcţionez în plin experiment Asch,
nesigur,
mă plictisesc, de fapt, în plină
evoluţie
şi privesc râul
fără să mă lege
nimic de lumea asta
şi de inerţia ei pe care o simt mereu,
mereu ca pe o
noutate.
Poezii de Ștefan BAGHIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu