Condiţia
personajului din dramaturgia lui Dumitru
Crudu.
Opere
de referinţă: Crima sîngeroasă din
staţiunea Violetelor şi Oameni ai
nimănui.
Diana Nanu, studentă,
Facultatea de Filologie,
Universitatea
de Stat „Alecu Russo” din Bălți.
Coordonator științific: lect.
sup. Anatol Moraru
„Unii
au numit-o dramaturgie postabsurdă, alţii postmodernă, iar alţii minimalistă.
Eu însăşi, i-am spus fracturistă, fiindcă eram pasionat să surprind momentele
de fractură ale realităţii şi ale lumii în care trăiam.” afirma Dumitru Crudu într-un interviu postat
pe site-ul Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie din Moldova.
Plasînd sub microscopul analitic opera
dramatică a lui Dumitru Crudu, vom încerca să pătrundem în structura celulară a
acesteia, să-i delimităm specificul, să
răspundem la numeroasele întrebări care au apărut în urma lecturii, dar să
păstrăm intactă catena ADN a textelor.
Optăm în demersul nostru pentru
dramaturgie, întrucît opera dramatică reuşeşte să rămînă o copie în miniatură a
realităţii, unde autorul are puterea de a rescrie sau imita procesul de facere, în stil sorescian, a unei
lumi, a unei emoţii, a unui sentiment,
asumîndu-şi ipostaza lui Shakespeare, care, vorba aceluiaşi Sorescu “a creat
lumea în şapte zile” . În acest sens, fiind co-fondatorul curentului
fracturist, Dumitru Crudu, mizează în opera sa dramatică pe capacitatea
personajelor, şi implicit a cititorului, de a avea a reacţiona promt la
excitanţii mediului.
O
cheie spre lectură devin titlurile operelor, care se impun prin prezenţa sau
absenţa ideii de topos. Crima sîngeroasă din staţiunea Violetelor devine, în
acest sens, cheia sol pe portativul familiarizării cu starea afectivă a
personajelor. Indiciul concret al elementului spaţial „staţiunea Violetelor”
sugerează ideea de statutul instanţelor
rostititoare, fiind plasaţi în cadrul unui hotel, aceştia nu-şi pot asuma decît
condiţia de oaspete, supunîndu-se unui regulament de ordine interioară, ce oscilează
între limitele absurdului. Absenţa ideii de topos în titlul Oameni ai nimănui,
compromit şansele de evadare a
personajelor, care-şi privesc familiile Din calidor.
Ideea
de non-loc, cauzează sentimentul adaptatului inadaptat, care sfîşie existenţa
protagoniştilor. În acest sens, cuvîntul „altfel” devine refrenul operei
dramatice a lui Dumitru Crudu „La noi pînă şi florile vestejesc altfel, Marco.
La noi pînă şi vîntul bate altfel, Marco!” . Fiind în opoziţie cu adverbul
„aşa”, care e prezent doar de cîteva ori în texte, sugerează ideea despre
starea de confuzie ai protagoniştilor, care conştientizează absurdul
prezentului, însă nu reuşesc să proiecteze viitorul.
Lecturînd textele, am avut impresia că
asistăm la un moment de growling din
piesa Bring me to life (în traducere Întoarce-mă la viaţă). Personajele, aflîndu-se
în stare de decepţie, înrudită cu psihoza în masă, încearcă să-şi
exteriorizeze sentimentele, însă mesajul poate fi receptat numai de cei care au
trăit o experienţă similară sau fac parte din acea clasă. Încercarea de a
reveni la viaţă, la firesc devine o idee fix „Cînd o să ne trăim şi noi viaţa,
Silvia? Cînd o să a avem o casă a noastră, Silvia, cu o grădină plină de
flori?”. În acelaşi timp, personajele îşi asumă o dublă identitate, este cazul
poliţiştilor din Crima sîngeroasă din staţiunea Violetelor, care avînd studii
filologice s-au regăsit în alt domeniu. În acest sens, prin statutul social a
acestor personaje este demonstrată adevărata valoare a celor care devin
„autori” prin diplomă şi nu prin vocaţie „cuvîntul al treisprezecelea cum se
pronunţă cu literă mare sau cu literă mică” sau „au trecut douăzeci de ani de
cînd am terminat filologia şi ni-am angajat în poliţie, iar tu încă mai vrei să
studiezi”.
Un alt personaj cu dublă
identitate este Istan. De data aceasta
identitatea îi este atribuită prin clişeele, care par a fi slogane scandate în
vid „Ucigaş!”. Revolta lui Istan este una inhibată „nu contează dacă eşti bun,
principalul este să fii înalt, slab, să ai plete şi ochi albaştri. Aşa ca
Grigore Vieru sau Ion Druţă”. Starea
afectivă a lui Istan atinge Culmile disperării în momentul atribuirii unui
destin ce nu-i aparţine „Dumneavoastră sînteţi acuzat de o crimă pe care nu
neapărat aţi făcut-o, ci de o crimă pe care o veţi face”.
Starea afectivă poate fi definită drept de depresie în masă. De
aici şi rezultă limbajul indecent în discursul personajelor, fapt care apare
din perspectiva motivaţiei condiţiei sale. În acest sens, protagoniştilor le este impusă o etică nouă, caracterizată
prin sinceritate, hiperbolizată uneori. Totodată, autorul nu mai prezintă
realitatea, existenţa în culori extreme
– alb şi negru, ci realizează o fuziune
dintre acestea, proiectînd definţia şi algoritmul după care trăieşte eul. Anume
eul, deoarece fiinţa se detaşează de conceptul de protagonist, urmărind
fenomentul unei metamorfoze a unui personaj de hîrtie. În acest sens, personaj
devine echivalent cu personalitate.
Vorbind despre personalităţi,
menţionăm faptul anume prin transpunerea acestora în universul operei se realizează
intertextualitatea. Numele acestora sunt prezentate în mod direct – Gheorghe
Bîtcă, Ion Ungureanu, Constantin Tănase, sau pot fi deduse cu uşurinţă, avînd
în vedere elemetele de topos şi cronos – preşedintele ţării, primarul oraşului.
Totodată, intertextualitatea este evidentă şi prin numele personajelor Istan şi
Olda, reprezentînd varianta amputată de
la Tristan şi Isolda, istoria cărora a făcut atîta tam-tam în literatura
universală. Prezenţa titlurilor operelor din literatura universală vine să contureze
starea afectivă a personajelor „Lecţia” lui Ionesco şi atitudinea celor din jur
faţă de aceştia „Eşti ca (...) idiotul ăla de Mîşkin a lui Dostoievski”.
Interesant rămîne a fi faptul că Dumitru
Crudu devine personajul operelor sale, detaşîndu-se de rolul său de autor şi
manifestînd o critică distructivă, pe alocuri dură, faţă de protagonistul cu
acelaşi nume „scrieţi nişte porcării la fel ca şi Dumitru Crudu, un poetastru
din oraşul nostru, care mătură acum
(...) frunzele de pe trotuar”. Intertextualitatea rezidă şi din secvenţe de
texte anterioare ale autorului, fapt prin care realizează o continuitate şi
pictează o bandă desenată, în care cu o deosebită uşurinţă trece de la un
episod la altul.
De ce oare operele inregistrează numeroase
imagini ale faunei începînd de la cîine şi continuînd cu şobolan, gîndac,
fluture, cîrtiţă, molie, păianjen, muscă, lipitoare, şerpe?
Imaginile
reprezentanţilor faunei caracterizează ideea de oscilaţie a personajelor între
devotament şi decădere morală, fie din propria voinţă, fie din necesitate.
Fiind aranjate în ordinea consecutivă a apariţiei în texte, sugerează ideea de
dispariţie treptată a verticalităţii în conştiinţa fiinţei.
Un element interesant reprezintă şi
finalul operelor, care deseori rămîne suspendat. Ar fi un To be continued... în speranţa că lucrurile se vor schimba.
Într-un articol apărut în revista Sud Est, Dumitru Crudu aminteşte despre sintagma inventată de un
scriitor optzecist C. Cheianu „paradisul
din tomberon”, care justifică limbajul discursurilor personajelor. Universul
operei, imitînd realitatea, creează toate condiţiile pentru a supravieţui şi nu
pentru a trăi, fiinţa caracterizînd Arta refugiei şi fiind a nimănui.
Nu pentru ca as fi un megaloman am publicat acest text despre dramaturgia mea, l-as fi publicat chiar si daca nu ar fi fost despre mine. Pur si simplu e scris de un baltean, iar eu am o admiratie aparte pentru balteni.
RăspundețiȘtergere